Toiminnot

Theodoretos Kyyroslainen

Kohteesta Ortodoksi.net

Theodoretos Kyyroslainen (kreik. Θεοδώρητος Κύρρου) oli kristillinen kirjailija, historijoitsija, teologi ja Syyriassa sijaitsevan Kyyroksen (Κύρρος) piispa. Hänellä oli suuri rooli kolmannessa ja neljännessä ekumeenisissa kirkolliskokouksessa, erityisesti kristologiaa käsittelivissä kysymyksissä. Theodoretos syntyi Antiokiassa noin vuonna 393 ja kuoli Kyyroksessa noin vuonna 457 (tai 460-466).

Lapsuus ja nuoruus

Theodoretos syntyi varakkaaseen antiokialaisperheeseen. Perhe oli ollut lapseton 12 vuotta, mutta pyhittäjä Makedonios Onkalokilvoittelija lupasi heille syntyvän lapsen, jos hän omistautuisi Jumalalle. Tästä johtuu nimi Theodoretos, joka tarkoittaa Jumalan lahjaa.

Theodoretos sai sekä maallisen että hengellisen koulutuksen. Hän maksoi viikoittaisesta opetuksesta Pietari Galatialaiselle ja sai opetusta myös pyhittäjä Makedoniokselta sekä muilta erakoilta. Hän oppi tuntemaan sekä klassisen filosofian että kristillisen teologian. Theodoretos asettui noin seitsemäksi vuodeksi luostariin, joka todennäköisesti sijaitsi lähellä Apameaa.

Piispa ja nestorialaisuuden sovittelija

Vuonna 423 hänet vihittiin Kyyroksen piispaksi. Theodoret käännytti kaupungissa yli 1000 markionistia sekä useita areiolaisia ja makedonianisteja. Theodoretos otti Tatianos Assyrialaisen Diatessaronin aktiiviseen käyttöön Syyriassa jakaen eli 200 kopiota teoksesta.

Theodoretos oli suuri rooli Kyrillos Aleksandrialaisen avaamassa nestorialaisuuden kysymyksessä. Theodoretos ei hyväksynyt nestorialaisten tuomitsemista ja yritti sovitella kiistaa. Kyrillos kieltäytyi kompromisseista ja aloitti hyökkäyksensä Theodoretosta ja piispa Diodoros Tarsoslaista vastaan. Antiokian patriarkka Johannes I ja hänen seuraajansa Domnus II asettuivat Theodoretoksen puolelle.

Tähän aikaan Theodoretos kirjoitti yhden kuuluisimmista teoksistaan nimeltä Eranistes. Theodoretosta ei valittu Efesoksen vuoden 449 kirkolliskokoukseen hänen riitojensa takia Kyrilloksen kanssa. Theodoretos ekskommunikoitiin kirkosta ja hänen teoksensa määrättiin poltettavaksi ilman Theodoretoksen kuulemista. Jopa Domnus II antoi tälle hyväksyntänsä.

Theodoretos joutui jättämään Kyyroksen ja palasi luostariinsa Apameaan. Hän kirjoitti valituksen paavi Leo Suurelle, mutta hänen asiaansa ei otettu käsiteltäväksi ennen keisari Theodosios II kuolemaa vuonna 450. Tällöin hän sai keisarillisen ediktin tuomioidensa peruuttamisesta. Hänet määrättiin osallistumaan Khalkedonian ekumeeniseen kirkolliskokoukseen vuonna 451, mikä aiheitti vastustusta. Dioskuroksen ystävät suostuttelivat hänet allekirjoittamaan anateeman Nestorianosta vastaan, minkä ansiosta hänet julistettiin jälleen ortodoksiksi ja otettiin takaisin kirkkoon.

Theodoretoksen Khalkedonian jälkeisistä vaiheista tiedetään hyvin vähän. Paavi Leo Suuri lähetti kirjeen Theodoretokselle, jossa hän pyysi tätä vartioimaan Khalkedonian voittoa. Hänen allekirjoittamansa anateeman jälkeen nestorialaiset pitivät Theodoretosta harhaoppisena. Theodoretos eli Kyyroksessa kuolemaansa, noin vuoteen 460, saakka.

Kirjallisuus

Theodoretos jätti jälkeensä suuren määrän teologista kirjallisuutta. Hän on tullut kuuluisaksi erityisesti eksegetiikan kirjoituksistaan. Useat hänen dogmatiikan teoksensa ovat tuhoutuneet. Vain viisi on jäljellä. Theodoret kirjoitti myös apologeettisia kirjoituksia ja kirkon historiasta. Hänen kirkkohistoriateoksensa sisältää muun muassa 30 erämaakilvoittelijan biografian, joita hän piti uskonnollisina malleina muille. Lisäksi se sisältää selvityksen harhaoppien historiasta.

Petja Pyykkönen

Muualla internetissä