Toiminnot

Ero sivun ”Akatistos Jumalansynnyttäjälle Konevitsalaisen ikonin kunniaksi (kirja)” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Ak: Uusi sivu: thumb|<center>Kirjasen kansi</center> :: ''Nunna Ksenia'': '''Akatistos Jumalansynnyttäjälle Konevitsalaisen ikonin kun...)
 
 
(4 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 3: Rivi 3:
 
:: ISBN 978-952-67089-5-9  
 
:: ISBN 978-952-67089-5-9  
 
:: Julkaisija ja kustantaja: [[Lintulan luostari|Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostari]]  
 
:: Julkaisija ja kustantaja: [[Lintulan luostari|Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostari]]  
:: Julkaisupäivämäärä: heinäkuu 2011  
+
:: Julkaisupäivämäärä: 8.7.2011  
 
:: Sivumäärä: 31 sivua  
 
:: Sivumäärä: 31 sivua  
 
:: Koko: 180 x 115 mm  
 
:: Koko: 180 x 115 mm  
:: Sidos: Nidottu / pehmytkantinen  
+
:: Sidos: Nidottu / pehmytkantinen
 +
:: Hinta 8 €
 +
:: Tilaukset: Lintulan luostari, Honkasalontie 3, 79830 Palokki.<br>Sähköposti ''nunna.nektaria@ort.fi'', puh. 017-563169 ja 017-563106.
 +
 
 +
Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostarin nunna Ksenian kirjoittama aivan uusi akatistos. Hän kirjoittaa esitellessään akatistosta: "Suomen vanhin ihmeitätekevä ikoni on Valamon luostarissa säilytettävä Jumalanäidin Konevitsan ikoni. Sen kunniaksi ei ole olemassa venäjäksi laadittua akatistosta. Sen vuoksi  Valamon luostarin johtajan arkkimandriitta Sergein pyynnöstä nunna Ksenia Lintulan luostarista on kirjoittanut akatistoshymnin Jumalanäidin Konevitsalaiselle ikonille. Sen innoittajana on ollut yhtäältä alkuperäinen akatistoshymni ja kirkon liturginen tekstiaarteisto sekä toisaalta Konevitsan ikonin mielenkiintoinen historia, joka on tuonut sen monien vaiheiden kautta Athosvuorelta Suomeen."
 +
 
 +
"Konevitsan Jumalanäidin akatistoksen muutamissa kontakeissa ja iikossien alussa on käytetty samantapaisia alkusanoja tai ilmauksia kuin alkuperäisessä Jumalansynnyttäjän akatistoksessa. Näin uusi akatistos on pyritty nivomaan vanhaan esikuvaansa. Seitsemännen iikossin säkeet on kirjoitettu arkkipiispa [[Paavali (arkkipiispa)|Paavalin]] kirjoittaman ''”Nouse, nuori ortodoksi”'' -laulun sisältöä mukaillen."
  
 
'''Takakannen teksti:'''
 
'''Takakannen teksti:'''
Rivi 24: Rivi 30:
 
== Sisällys ==
 
== Sisällys ==
  
* Esipuhe (88Leo (arkkipiispa)|Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo]])
+
* Esipuhe ([[Leo (arkkipiispa)|Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo]])
 
* Sävelmäkaava  
 
* Sävelmäkaava  
 
* Akatistos  
 
* Akatistos  
 
* Rukous
 
* Rukous
  
 +
[[Luokka:Ikonit/Jumalansynnyttäjä|Konevitsa]]
 
[[Luokka:Kirjallisuus]]
 
[[Luokka:Kirjallisuus]]
 
[[Luokka:Kirjaesittelyt]]
 
[[Luokka:Kirjaesittelyt]]
 +
[[Luokka:Lintulan luostarin julkaisut]]

Nykyinen versio 20. marraskuuta 2011 kello 19.46

Kirjasen kansi
Nunna Ksenia: Akatistos Jumalansynnyttäjälle Konevitsalaisen ikonin kunniaksi
ISBN 978-952-67089-5-9
Julkaisija ja kustantaja: Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostari
Julkaisupäivämäärä: 8.7.2011
Sivumäärä: 31 sivua
Koko: 180 x 115 mm
Sidos: Nidottu / pehmytkantinen
Hinta 8 €
Tilaukset: Lintulan luostari, Honkasalontie 3, 79830 Palokki.
Sähköposti nunna.nektaria@ort.fi, puh. 017-563169 ja 017-563106.

Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostarin nunna Ksenian kirjoittama aivan uusi akatistos. Hän kirjoittaa esitellessään akatistosta: "Suomen vanhin ihmeitätekevä ikoni on Valamon luostarissa säilytettävä Jumalanäidin Konevitsan ikoni. Sen kunniaksi ei ole olemassa venäjäksi laadittua akatistosta. Sen vuoksi Valamon luostarin johtajan arkkimandriitta Sergein pyynnöstä nunna Ksenia Lintulan luostarista on kirjoittanut akatistoshymnin Jumalanäidin Konevitsalaiselle ikonille. Sen innoittajana on ollut yhtäältä alkuperäinen akatistoshymni ja kirkon liturginen tekstiaarteisto sekä toisaalta Konevitsan ikonin mielenkiintoinen historia, joka on tuonut sen monien vaiheiden kautta Athosvuorelta Suomeen."

"Konevitsan Jumalanäidin akatistoksen muutamissa kontakeissa ja iikossien alussa on käytetty samantapaisia alkusanoja tai ilmauksia kuin alkuperäisessä Jumalansynnyttäjän akatistoksessa. Näin uusi akatistos on pyritty nivomaan vanhaan esikuvaansa. Seitsemännen iikossin säkeet on kirjoitettu arkkipiispa Paavalin kirjoittaman ”Nouse, nuori ortodoksi” -laulun sisältöä mukaillen."

Takakannen teksti:

Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen toi Athosvuorelta saamansa Jumalansynnyttäjän ikonin Laatokalle Konevitsan saareen vuonna 1393. Ikonista tuli hänen perustamansa luostarin hengellinen aarre.

Vuonna 1610 Konevitsan luostari tuhoutui ruotsalaissuomalaisten joukkojen hyökkäyksessä. Veljestö siirtyi ikoni mukanaan evakkoon Novgorodiin.

Konevitsan luostari perustettiin uudelleen vuonna 1718, mutta ikoni palautettiin sinne vasta vuonna 1799. Matkalla se viipyi kaksi kuukautta Pietarissa, jossa sen kautta tapahtui kahdeksan ihmeparantumista.

Vuonna 1940 Konevitsan luostarin veljestö siirtyi luovutetusta Karjalasta Keiteleelle Hiekan tilalle. Siellä luostarin alueella pidettiin ortodoksisten nuorten kesäleirejä.

Vuonna 1956 Konevitsan luostarin viimeiset munkit siirtyivät ikoni mukanaan Heinävedelle Uuden Valamon luostariin. Ihmeitä tekevä Jumalansynnyttäjän ikoni sijoitettiin kunniapaikalle luostarin kirkkoon.

Jumalansynnyttäjän Konevitsalainen ikoni on Suomen ortodoksisen kirkon suurin hengellinen aarre.

Sisällys