Toiminnot

Ero sivun ”Alkusiunaus” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Ak: Uusi sivu: Jokainen ortodoksinen jumalanpalvelus aloitetaan '''alkusiunauksella''' ja päätetään '''loppusiunauksella'''. Alkusiunauksella johdatetaan kokoontunut seu...)
 
Rivi 10: Rivi 10:
  
 
Jokainen jumalanpalvelus on kiitoksen kantamista Jumalalle Hänen meille osoittamista hyvistä teoistaan. [[Liturgia]]palveluksen erikoisasemaa osoittaa sekin, että siinä käytetään noista ylempänä olevaista jälkimmäistä (''Siunattu ...''). Liturgian aikana saamme kokea Jumalan valtakunnan läheisyyden Kristuksen ollessa läsnä keskuudessamme [[Ehtoollinen|pyhissä lahjoissa]]. Kirkkokansa yhtyy alkusiunaukseen laulamalla ''Amen''.
 
Jokainen jumalanpalvelus on kiitoksen kantamista Jumalalle Hänen meille osoittamista hyvistä teoistaan. [[Liturgia]]palveluksen erikoisasemaa osoittaa sekin, että siinä käytetään noista ylempänä olevaista jälkimmäistä (''Siunattu ...''). Liturgian aikana saamme kokea Jumalan valtakunnan läheisyyden Kristuksen ollessa läsnä keskuudessamme [[Ehtoollinen|pyhissä lahjoissa]]. Kirkkokansa yhtyy alkusiunaukseen laulamalla ''Amen''.
 
+
{{liturgia_vaaka}}
 
[[Luokka:Jumalanpalvelukset]]
 
[[Luokka:Jumalanpalvelukset]]

Versio 13. joulukuuta 2008 kello 22.35

Jokainen ortodoksinen jumalanpalvelus aloitetaan alkusiunauksella ja päätetään loppusiunauksella.

Alkusiunauksella johdatetaan kokoontunut seurakunta aloitettavan jumalanpalveluksen pääsisältöön.

Tavallisimpia alkusiunauksia ovat;

Kiitetty olkoon Jumalamme alati, nyt, ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen.'
Siunattu on Isän Ja Pojan ja Pyhän Hengen valtakunta, nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen.

Jokainen jumalanpalvelus on kiitoksen kantamista Jumalalle Hänen meille osoittamista hyvistä teoistaan. Liturgiapalveluksen erikoisasemaa osoittaa sekin, että siinä käytetään noista ylempänä olevaista jälkimmäistä (Siunattu ...). Liturgian aikana saamme kokea Jumalan valtakunnan läheisyyden Kristuksen ollessa läsnä keskuudessamme pyhissä lahjoissa. Kirkkokansa yhtyy alkusiunaukseen laulamalla Amen.

Tämä artikkeli on osa sarjasta, jonka otsikko on:
Liturgia
Liturgiaan valmistautuminen
Liturgiset esineet | Jumalanpalveluspuvut | Proskomidi | Hetket | Suitsuttaminen
Opetettavien liturgia
Alkusiunaus | Suuri ektenia | Antifonit eli Vuorolaulut | 1. Psalmi 103 | 2. Psalmi 146 | 3. Jumalan ainokainen kuolematon poika ja Sana | Autuuden lauseet | Pieni saatto | Troparit ja kontakit | Pyhän Kolminaisuuden virsi eli Trisagion | Epistola eli Apostoliset kirjeet | Evankeliumi | Opetuspuhe | Hartauden ektenia | Vainajien ektenia | Opetettavien ektenia
Uskovaisten liturgia
Kerubiveisu | Suuri saatto | Anomusektenia | Proskomidirukous | Nikealais-konstantinopolilainen uskontunnustus

EUKARISTIA ALKAA
1. Anafora eli Lahjain ylentämisen rukous
a. Kehotukset | b. Prefatio | c. Sanctus | d. Anamnesis | e. Epiklesis | f. Muuttuminen | g. Intercessio - Esirukoukset
2. Anomusektenia | 3. Herran rukous | 4. Ehtoollinen
Ambonin takainen rukous | Antidora | Psalmi 34 | Loppusiunaus