https://www.ortodoksi.net/index.php?title=Bysantin_kirkko_ja_paavin_valtapolitiikan_pitk%C3%A4_varjo&feed=atom&action=historyBysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo - Muutoshistoria2024-03-28T08:53:56ZTämän sivun muutoshistoriaMediaWiki 1.29.0https://www.ortodoksi.net/index.php?title=Bysantin_kirkko_ja_paavin_valtapolitiikan_pitk%C3%A4_varjo&diff=19304&oldid=prevHannu (19. joulukuuta 2009 kello 17.28)2009-12-19T17:28:37Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 19. joulukuuta 2009 kello 17.28</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l1" >Rivi 1:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 1:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kuva:Bysantin kirkko paavin01.jpg|thumb|Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo.]]''Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo. Bysanttilaista terapeuttista teologiaa ja latinalaista uskonnollisuutta<del class="diffchange diffchange-inline">. Joensuu 2009. 287 sivua. </del>ISBN 978-952-92-6651-7''</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kuva:Bysantin kirkko paavin01.jpg|thumb|Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo.]]</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:: [[Jarmo Hakkarainen]]: '</ins>''Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo.<ins class="diffchange diffchange-inline">''' ''</ins>Bysanttilaista terapeuttista teologiaa ja latinalaista uskonnollisuutta<ins class="diffchange diffchange-inline">'' </ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:: </ins>ISBN 978-952-92-6651-7</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:: Julkaisija  ja kustantaja: omakustanne </ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:: Julkaisupäivämäärä: marraskuu 2009 </ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:: Sivumäärä: 287 sivua</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:: Sidos: nidottu / pehmeäkantinen</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:: Tilaukset: ''jarmo.hakkarainen(at)joensuu.fi</ins>''</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Käytännöllinen teologia|Käytännöllisen teologian]] lehtori, [[rovasti]] [[Jarmo Hakkarainen]] on jo noin 30 vuoden ajan teoksissaan valottanut ansiokkaasti Suomessa varsin huonosti tunnettua [[Bysantti|Bysantin]] kirkon teologiaa. Uusin teos on jatkoa hänen Bysantti-sarjaansa. Tällä kertaa hän paneutuu kipeään aihepiiriin – Bysantin ja lännen teologisiin eroavaisuuksiin, jotka olivat merkittävä taustatekijä muun muassa neljännen ristiretken (1204) toteuttamisessa. Lännen ristiretkiarmeija valtasi [[Konstantinopoli]]n ja keisarikunta joutui maanpakoon [[Nikea]]an 60 vuodeksi.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Käytännöllinen teologia|Käytännöllisen teologian]] lehtori, [[rovasti]] [[Jarmo Hakkarainen]] on jo noin 30 vuoden ajan teoksissaan valottanut ansiokkaasti Suomessa varsin huonosti tunnettua [[Bysantti|Bysantin]] kirkon teologiaa. Uusin teos on jatkoa hänen Bysantti-sarjaansa. Tällä kertaa hän paneutuu kipeään aihepiiriin – Bysantin ja lännen teologisiin eroavaisuuksiin, jotka olivat merkittävä taustatekijä muun muassa neljännen ristiretken (1204) toteuttamisessa. Lännen ristiretkiarmeija valtasi [[Konstantinopoli]]n ja keisarikunta joutui maanpakoon [[Nikea]]an 60 vuodeksi.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">== Tunnustuksien eroavaisuuksien esittelyä ==</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Idän ja lännen eroavaisuuksien esiin tuominen ei ole kovinkaan suosittu aihe nykyisenä ekumenian aikakautena. Nykyään pyritään korostamaan kirkkoja yhdistäviä tekijöitä. Tunnustuksien eroavaisuudet auttavat kuitenkin ymmärtämään tehtyjä ratkaisuja. Ortodoksinen ihmisen ja Jumalan välistä yhteyttä korostava teologia on liian arvokas hukattavaksi ekumenian alttarille.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Idän ja lännen eroavaisuuksien esiin tuominen ei ole kovinkaan suosittu aihe nykyisenä ekumenian aikakautena. Nykyään pyritään korostamaan kirkkoja yhdistäviä tekijöitä. Tunnustuksien eroavaisuudet auttavat kuitenkin ymmärtämään tehtyjä ratkaisuja. Ortodoksinen ihmisen ja Jumalan välistä yhteyttä korostava teologia on liian arvokas hukattavaksi ekumenian alttarille.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l9" >Rivi 9:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 18:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Idässä teologinen ajattelua sen sijaan kehittyi 1300-luvulla entistäkin henkisemmäksi. Bysantin Jumala ei ollut kaiken yläpuolella ollut tuomari, vaan jokaisen kristityn tavoitettavissa jumalallisten energioitten kautta, kuten [[Gregorios Palamas]] (k. 1359) opetti.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Idässä teologinen ajattelua sen sijaan kehittyi 1300-luvulla entistäkin henkisemmäksi. Bysantin Jumala ei ollut kaiken yläpuolella ollut tuomari, vaan jokaisen kristityn tavoitettavissa jumalallisten energioitten kautta, kuten [[Gregorios Palamas]] (k. 1359) opetti.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Kirjan toisena teemana on niin ikään vähän tunnettu terapeuttinen teologia, johon isä Jarmo on perehtynyt yhdessä veljensä isä Pentti Hakkaraisen kanssa. Veljekset ovat aikaansa edellä. Vaikka aihepiiri on jo jonkin verran tunnettu, ortodoksisen teologian hoitava luonne odottaa vielä läpimurtoaan maailmanlaajuisessa ortodoksiassa. Parantavan teologian lähtökohtana on Gregorios Palamaksen kokemusperäistä korostavat opetukset.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">== Terapeuttinen teologia ==</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Kirjan toisena teemana on niin ikään vähän tunnettu terapeuttinen teologia, johon isä Jarmo on perehtynyt yhdessä veljensä isä <ins class="diffchange diffchange-inline">[[Pentti Hakkarainen|</ins>Pentti Hakkaraisen<ins class="diffchange diffchange-inline">]] </ins>kanssa. Veljekset ovat aikaansa edellä. Vaikka aihepiiri on jo jonkin verran tunnettu, ortodoksisen teologian hoitava luonne odottaa vielä läpimurtoaan maailmanlaajuisessa ortodoksiassa. Parantavan teologian lähtökohtana on Gregorios Palamaksen kokemusperäistä korostavat opetukset.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Bysanttilaisessa ortodoksisessa terapiassa tarkoitus oli yhdistää ihminen [[askeesi]]ssa ja [[katumus|katumuksessa]] Jumalan rakkauteen. Latinalaisessa lännessä puolestaan Jumalasta tuli teologisesti yksilöllisen ymmärtämisen objekti, joka sisältää käsitteellisen ja persoonattoman Kaikkivaltiaan. Frankkilaisessa perinteessä evankeliumi ja teologia muuttui rationaaliseksi opin rakenteeksi ja elämä muuttui uskonnolliseksi asiaksi.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Bysanttilaisessa ortodoksisessa terapiassa tarkoitus oli yhdistää ihminen [[askeesi]]ssa ja [[katumus|katumuksessa]] Jumalan rakkauteen. Latinalaisessa lännessä puolestaan Jumalasta tuli teologisesti yksilöllisen ymmärtämisen objekti, joka sisältää käsitteellisen ja persoonattoman Kaikkivaltiaan. Frankkilaisessa perinteessä evankeliumi ja teologia muuttui rationaaliseksi opin rakenteeksi ja elämä muuttui uskonnolliseksi asiaksi.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Tunnustuksena työstään kirkon palveluksessa isä Jarmolle myönnettiin <del class="diffchange diffchange-inline">koruristin </del>kanto-oikeus marraskuussa 2009.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">== Kirjoittaja palkittiin koruristillä ==</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Tunnustuksena työstään kirkon palveluksessa isä Jarmolle myönnettiin <ins class="diffchange diffchange-inline">[[koruristi]]n </ins>kanto-oikeus marraskuussa 2009.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Isä Jarmo Hakkaraisen teosta voi tiedustella sähköpostitse kirjoittajalta itseltään osoitteella: jarmo.hakkarainen (at) joensuu.fi</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Isä Jarmo Hakkaraisen teosta voi tiedustella sähköpostitse kirjoittajalta itseltään osoitteella: jarmo.hakkarainen (at) joensuu.fi</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Juha Riikonen'''</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''<ins class="diffchange diffchange-inline">[[</ins>Juha Riikonen<ins class="diffchange diffchange-inline">]]</ins>'''</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Kirjaesittelyt]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Kirjaesittelyt]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Kirjallisuus]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Kirjallisuus]]</div></td></tr>
</table>Hannuhttps://www.ortodoksi.net/index.php?title=Bysantin_kirkko_ja_paavin_valtapolitiikan_pitk%C3%A4_varjo&diff=19296&oldid=prevPetja: Ak: Uusi sivu: Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo.''Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo. Bysanttilaista terapeuttis...2009-12-19T12:09:03Z<p>Ak: Uusi sivu: <a href="/index.php/Tiedosto:Bysantin_kirkko_paavin01.jpg" title="Tiedosto:Bysantin kirkko paavin01.jpg">thumb|Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo.</a>''Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo. Bysanttilaista terapeuttis...</p>
<p><b>Uusi sivu</b></p><div>[[Kuva:Bysantin kirkko paavin01.jpg|thumb|Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo.]]''Bysantin kirkko ja paavin valtapolitiikan pitkä varjo. Bysanttilaista terapeuttista teologiaa ja latinalaista uskonnollisuutta. Joensuu 2009. 287 sivua. ISBN 978-952-92-6651-7''<br />
<br />
[[Käytännöllinen teologia|Käytännöllisen teologian]] lehtori, [[rovasti]] [[Jarmo Hakkarainen]] on jo noin 30 vuoden ajan teoksissaan valottanut ansiokkaasti Suomessa varsin huonosti tunnettua [[Bysantti|Bysantin]] kirkon teologiaa. Uusin teos on jatkoa hänen Bysantti-sarjaansa. Tällä kertaa hän paneutuu kipeään aihepiiriin – Bysantin ja lännen teologisiin eroavaisuuksiin, jotka olivat merkittävä taustatekijä muun muassa neljännen ristiretken (1204) toteuttamisessa. Lännen ristiretkiarmeija valtasi [[Konstantinopoli]]n ja keisarikunta joutui maanpakoon [[Nikea]]an 60 vuodeksi.<br />
<br />
Idän ja lännen eroavaisuuksien esiin tuominen ei ole kovinkaan suosittu aihe nykyisenä ekumenian aikakautena. Nykyään pyritään korostamaan kirkkoja yhdistäviä tekijöitä. Tunnustuksien eroavaisuudet auttavat kuitenkin ymmärtämään tehtyjä ratkaisuja. Ortodoksinen ihmisen ja Jumalan välistä yhteyttä korostava teologia on liian arvokas hukattavaksi ekumenian alttarille.<br />
<br />
Teoksen mielenkiintoisinta antia onkin juuri tuo bysanttilaisen ja läntisen teologisen ajattelun eroavaisuuksien arviointi. Poliittinen kehitys johti siihen, että latinalaisessa lännessä monista piispoista tuli feodaaliruhtinaita 800-luvulta lähtien, ja lännen kirkon Jumala-kuva muuttui sen mukaiseksi. Paavin ylivaltaa ortodoksinen itä piti perusteettomana, joten sitä ei voitu hyväksyä.<br />
<br />
Idässä teologinen ajattelua sen sijaan kehittyi 1300-luvulla entistäkin henkisemmäksi. Bysantin Jumala ei ollut kaiken yläpuolella ollut tuomari, vaan jokaisen kristityn tavoitettavissa jumalallisten energioitten kautta, kuten [[Gregorios Palamas]] (k. 1359) opetti.<br />
<br />
Kirjan toisena teemana on niin ikään vähän tunnettu terapeuttinen teologia, johon isä Jarmo on perehtynyt yhdessä veljensä isä Pentti Hakkaraisen kanssa. Veljekset ovat aikaansa edellä. Vaikka aihepiiri on jo jonkin verran tunnettu, ortodoksisen teologian hoitava luonne odottaa vielä läpimurtoaan maailmanlaajuisessa ortodoksiassa. Parantavan teologian lähtökohtana on Gregorios Palamaksen kokemusperäistä korostavat opetukset.<br />
<br />
Bysanttilaisessa ortodoksisessa terapiassa tarkoitus oli yhdistää ihminen [[askeesi]]ssa ja [[katumus|katumuksessa]] Jumalan rakkauteen. Latinalaisessa lännessä puolestaan Jumalasta tuli teologisesti yksilöllisen ymmärtämisen objekti, joka sisältää käsitteellisen ja persoonattoman Kaikkivaltiaan. Frankkilaisessa perinteessä evankeliumi ja teologia muuttui rationaaliseksi opin rakenteeksi ja elämä muuttui uskonnolliseksi asiaksi.<br />
<br />
Tunnustuksena työstään kirkon palveluksessa isä Jarmolle myönnettiin koruristin kanto-oikeus marraskuussa 2009.<br />
<br />
Isä Jarmo Hakkaraisen teosta voi tiedustella sähköpostitse kirjoittajalta itseltään osoitteella: jarmo.hakkarainen (at) joensuu.fi<br />
<br />
'''Juha Riikonen'''<br />
<br />
[[Luokka:Kirjaesittelyt]]<br />
[[Luokka:Kirjallisuus]]</div>Petja