Toiminnot

Dimitri Tarvasaho – Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset – Liite 1

Kohteesta Ortodoksi.net

Versio hetkellä 25. tammikuuta 2021 kello 12.18 – tehnyt Hannu (keskustelu | muokkaukset) (1. Piispan toimittama liturgia)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)

Dimitri TarvasahoOrtodoksisen kirkon pyhät toimitukset – Liite 1


Piispa toimittaa liturgian ja vigilian


Joka viides vuosi toimittaa hiippakunnan piispa seurakunnassa tarkastuksen, jonka yhteydessä hän myös toimittaa tavallisesti pääkirkossa sekä vigilian että liturgian. Paimenmatkoila piispa toimittaa jumalanpalveluksia rukoushuoneissakin.

1. Piispan toimittama liturgia


Piispan lähestyessä kirkkoa soitetaan juhlasoitto, papisto kokoontuu temppelin etuosaan piispaa vastaanottamaan, nuorin papeista pitää lautasella käsiristiä. Kirkon etuosassa piispa puetaan mantiaan eli palliumiin, väijään, lilan väriseen viittaan.
Puettuna mantiaan ja klobukkiin, sauva kädessään piispa astuu solean eteen seurueen asettuessa hänen taakseen. Ylidiakoni lukee liturgian alkurukoukset, joitten jälkeen piispa solealta siunaa kirkkokansaa kuoron laulaessa "Ton despotin ke arhierea imon. Kirie filate. Is polla eti despota". Perinteellisesti käytetään tässä veisussa kreikan kieltä kaikissa ortodoksisissa maissa ja sanat merkitsevät: Anna, Herra, monia vuosia piispallemme ja esipaimenellemme, anna, Herra.

Rukousten jälkeen piispa asettuu seisomaan ambonille, so. keskelle kirkkoa asetetulle korokkeelle. Papit poistuvat alttariin pukeutumaan jumalapalveluspukuihin, mutta piispan pukeminen tapahtuu ambonilia.

Piispan pukuihin kuuluvat kaikki papin puvut felonia lukuunottamatta. Felonin sijaan piispa puetaan sakkokseen, stikaria muistuttavaan pukuun. Rinnallaan piispa kantaa ristin ohessa myös panagiaa eli Neitsyt Marian ikonia. Piispan pukuun kuuluu vielä omofori – leveä olkavaate, joka kuvaa kadonnutta lammasta. Piispan on oltava se hyvä paimen, joka etsii kadonnutta ja tuo hänet Jumalan ja Isän luo.

Päähineenä piispa pitää jumalanpalveluksessa mitraa eli hiippaa. Ortodoksisen piispan hiippa on pyöreä, Vapahtajan, Neitsyt Marian, Johannes Kastajan ja muita aiheita esittävien ikonien koristama. Se on tasapäinen ja kuvaa sekä orjantappurasta tehtyä kruunua että sitä liinaa, jolla Vapahtajan pää oli peitetty hautauksessa.

Piispansauva on koristettu ristillä ja kahdella käärmeenpäällä. Sauva kuvaa piispan valtaa ja piispan kaitsija-asemaa.

Pukemisen jälkeen tuodaan piispalle trikiri ja dikiri – edellinen on kolmihaarainen ja jälkimmäinen kaksihaarainen kynttilä, ylidiakoni suitsuttaa piispan puoleen ja lausuu: Niin loistakoon sinun valosi ihmisten edessä, että he näkisivät sinun hyvät tekosi ja ylistäisivät Isäämme, joka on taivaissa (Matt.5:16). Tämän jälkeen piispa siunaa jälleen kirkkokansan kuoron laulaessa "Ton despotin".

Hetken lukemisen ajaksi järjestäytyvät piispan kanssapalvelijat – papit – piispan oikealle ja vasemmalle puolelle ja nuorin heistä lausuu alkusiunauksen, lukija lukee hetket.

Hetkien lukemisen jälkeen vanhin papeista menee alttariin ja lausuu pyhän pöydän edessä liturgian alkusiunauksen.

Pieneen saattoon asti piispa seisoo tai istuu ambonilla.

Pieni saatto on piispan toimittamassa liturgiassa hyvin juhlava. Edellä kulkee kynttilänkantaja, häntä seuraavat sauvankantaja, alidiakoni trikirin kanssa, ylidiakoni evankeliumin kanssa, alidiakoni dikirin kanssa ja lopuksi papit. Kulkue kiertää ambonin, ylidiakoni asettuu evankeliumin kanssa piispan eteen. Papisto veisaa "Tulkaatte, kumartukaamme ja langetkaamme Kristuksen eteen..." ja veisaten kaikki siirtyvät alttariin.

Juhlallinen on myös Pyhän Kolminaisuuden veisun veisaaminen. Kuoro laulaa veisun ensin, papisto laulaa sen alttarissa toisen kerran, kuoron veisattua virren kolmannen kerran piispa tulee solealle ja kohottaen dikiriota ja ristiä lausuu kirkkokansan puoleen kääntyen: "Jumala, katso alas taivaasta ja näe tämä viinitarha. Lähesty armollasi ja vahvista se, minkä Sinun oikea kätesi on istuttanut". Tämän esipaimenellisen rukouksen jälkeen piispa hiljaa lausuu siunaten länteen, etelään ja pohjoiseen: Pyhä Jumala, Pyhän Väkevä, Pyhä Kuolematon, armahda meitä. Päätteeksi papisto vielä kerran laulaa alttarissa saman rukouksen.

Epistolan aikana piispa istuu alttaritaulun alla olevalla istuimella, jota sanotaan korkeaksi istuimeksi. Papisto istuu piispan oikealla ja vasemmalla puolella. Evankeliumin lukemisen aikana kaikki nousevat seisomaan.

Suureen saattoon piispa ei ota osaa. Hän seisoo alttarissa pyhän pöydän edessä kasvot länteen päin ja ottaa vastaan ylidiakonin kantaman ehtoollislautasen ja lausuu: "Muistakoon Herra Jumala valtakunnassaan kaikkia teitä..." Kalkin hän ottaa sitä kantaneen vanhimman papin kädestä ja lausuu: "Muistakoon Herra Jumala valtakunnassaan kaikkia kristittyjä...".

Kuninkaan ovia ei suljeta suuren saaton jälkeen. Piispa jakaa itse Ehtoollisen siitä osallistuville. Ambonin takaisen rukouksen lukee nuorin papeista.

Ristin suutelemisen aikana piispa puetaan alttarissa ja mantiaan pukeutuneena hän jakaa solealta siunauksen kirkkokansalle.

2. Piispan toimittama vigilia


Vigilian alkaessa piispan vastaanottaminen on samanlainen kuin liturgiassakin. Vastaanoton jälkeen piispa menee alttariin ja jumalanpalveluksen aloittaa joku papeista. Litanian aikana piispa puettuna mantiaan,epitrakiiliin ja omoforiin sekä klobukkiin menee papiston ja seurueensa kanssa kirkon etuosaan. Piispa lukee ektenian viimeisen rukouksen. Hän myös siunaa leivät, vehnänjyvät, viinin ja öljyn. Piispa lausuu ehtoopalveluksen loppusiunauksen.

Aamupalveluksen alussa piispa puetaan alttarissa pyhiin pukuihin ja polyeleon psalmin laulamisen aikana piispa, papit ja koko piispan seurue asettuu keskelle kirkkoa ikonin tai pyhän evankeliumikirjan eteen.

Piispa seisoo tällöin korokkeella kuten liturgiasakin. Polyeleopsalmin aikana tai pienen ylistysveisun aikana, jonka aluksi laulaa papisto, piispa toimittaa suitsutuksen alttarissa ja koko kirkossa. Ylidiakoni kulkee hänen edellään kynttilä kädessä. Papit pitävät kädessä palavia tuohuksia, jotka piispa on heille jakanut.

Evankeliumin lukee piispa. Kanonin aikana, sen jälkeen kun papisto on käynyt suutelemassa ikonia tai evankeliumia, kirkkokansa tekee samoin saaden piispalta joko voitelun tai siunauksen. Sen saatuaan jokainen suutelee piispan kättä, merkiksi siitä, että piispa on välittänyt Kristuksen siunauksen.

Piispa päättää vigilian ja poistuu ensimmäisen hetken päättymisen jälkeen kirkosta papiston saattamana. Vigilian jälkeen ei siis oteta piispalta siunausta, koska sellainen on jo saatu kanonin laulamisen aikana.

Tehtäviä


Klikkaa otsikkoa ("Tehtäviä") ja siirry erilliselle tehtäväsivulle.


Sisällysluetteloon