Toiminnot

Doksologi

Kohteesta Ortodoksi.net

Versio hetkellä 20. helmikuuta 2009 kello 07.42 – tehnyt Hannu (keskustelu | muokkaukset)

Doksologia eli ylistysveisua käytetään useissa uskonnollisissa käytänteissä, niin kristillisissä kuin ei-kristillisissäkin. Se luetaan ortodoksisissa palveluksissa ektenioitten loppuun ja siinä ylistetään Jumalaa tai Pyhän Kolminaisuuden persoonia. Doksologi on peräisin juutalaisesta käytännöstä, johon se oli tullut hieman ennen kristinuskon syntymistä. Sana doksologi tulee kreikasta, jossa doxa merkitsee ylistystä, kunniaa ja logos sanaa.

Sanontaa käytetään laajalti Raamatussa Vanhassa testamentissa sekä läpi apostolisen ajan. Myös apostoli Paavali käyttää doksologia kirjeissään. Merkittävimmät esimerkit löytyvät roomalaiskirjeestä , galatalaiskirjeestä ja efesolaiskirjeestä:

  • (Room.11:36) "Hänestä, hänen kauttaan ja häneen on kaikki. Hänen on kunnia ikuisesti."
  • (Room.16:27) "Saakoon Jumala, joka yksin on viisas, Jeesuksen Kristuksen kautta ikuisen ylistyksen!"
  • (Gal.1:5) "Hänen on kunnia aina ja ikuisesti."
  • (Ef.3:21) "Olkoon ylistys seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja ikuisesti."


Myös Juudaan kirjeestä löytyy doksologia:

  • (Juud.1:25) "Ainoan Jumalan, hänen, joka on pelastanut meidät Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta, hänen on kirkkaus, korkeus, voima ja valta, ennen aikojen alkua, nyt ja ikuisesti."


Mooseksen kirjasta löytyy seuraava doksologi

  • (1.Moos.24:27): "Kiitetty olkoon Herra, isäntäni Abrahamin Jumala, joka on ollut hyvä ja uskollinen isännälleni ja ohjannut minut matkallani isäntäni veljen taloon!"


Psalmeista löytyy useita doksologeja, mm seuraavat

  • (Ps.8:2): "Herra, meidän Jumalamme, kuinka suuri onkaan sinun nimesi maan päällä!" ja
  • (Ps.66:1): "Kohota Jumalalle riemuhuuto, maa, riemuitkaa, maan asukkaat!" sekä
  • (Ps.96:6): "Hänen on loisto ja hänen on kunnia, hänen pyhäkössään on voima ja kirkkaus."


Areiolaisen harhaopin hyökkäyksen aikana doksologi

  • "Kunnia olkoon Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle."

laajeni pian lisäyksellä

  • "nyt ja aina ja iankaikkesta iankaikkiseen, amen"

laajaan käyttöön.


Muita doksologeja löytyy kirkon palveluksista sekä myös yksityisistä rukouksista. Raamatussa olevista doksologeista vain pieni osa on liturgisessa käytössä.


Matteuksen evankeliumin myöhemmistä käsikirjoituksista löytyy doksologi:

  • "Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen." (Matt.6:13).

Sen sijaan tämä toinen doksologia liittyy Vanhan testamentin 1. aikakirjaan:

  • "Sinun, Herra, on suuruus ja voima, kunnia, kirkkaus ja valta, sillä sinun on kaikki, mitä on taivaassa ja maan päällä. Sinun on kuninkuus, sinä olet kaikkea muuta korkeammalla. Sinulta tulevat rikkaus ja kunnia, kaikkea sinä hallitset. Kaikki voima ja valta on lähtöisin sinulta, sinun vallassasi on tehdä suureksi ja väkeväksi kenet tahdot."


Myös Kolmipyhäveisua:

  • "Pyhä Jumala, pyhä Väkevä, pyhä Kuolematon, armahda meitä!"

voidaan nimittää doksologiksi. Tämä veisuhan on oleellinen osa liturgiaa ja se liitettiin osaksi sitä jo 300-luvulla. Läntisessä kirkossa tätä veisua vastaa hymni "Gloria in excelsis".

HAP