https://www.ortodoksi.net/index.php?title=Edesmenneitten_muistaminen_(opetuspuhe)&feed=atom&action=history
Edesmenneitten muistaminen (opetuspuhe) - Muutoshistoria
2024-03-29T14:01:25Z
Tämän sivun muutoshistoria
MediaWiki 1.29.0
https://www.ortodoksi.net/index.php?title=Edesmenneitten_muistaminen_(opetuspuhe)&diff=54041&oldid=prev
Hannu (16. maaliskuuta 2018 kello 16.23)
2018-03-16T16:23:31Z
<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 16. maaliskuuta 2018 kello 16.23</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l2" >Rivi 2:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 2:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Apostoli [[Pietari Apostoli|'''Pietarin''']] ensimmäinen [[Ensimmäinen Pietarin kirje|lähetyskirje]] mainitsee Kristuksen saarnanneen ylösnousemuksensa edellä ''"vankeudessa olleille hengille"'' ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=1.+Piet.+3:19 1.Piet.3:19]). Tämän raamatullisen totuuden bysanttilainen ikoni ilmaisee yksinkertaisen koruttomasti. Kristus seisoo kuoleman voittajana tuonelan porttien päällä ja tarttuu ranteesta ''[[Aadam]]ia'', joka ikonissa edustaa koko ihmiskuntaa. Ranteesta tarttuminen kuvaa kuoleman ja synnin orjuudesta vapautumista. Kuolleiden ja elävien välinen raja on kadonnut. Kristuksen kuolema ja ylösnousemus yhdistää näkyvän ja näkymättömän seurakunnan yhteiseen rukoukseen. <br></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Apostoli [[Pietari Apostoli|'''Pietarin''']] ensimmäinen [[Ensimmäinen Pietarin kirje|lähetyskirje]] mainitsee Kristuksen saarnanneen ylösnousemuksensa edellä ''"vankeudessa olleille hengille"'' ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=1.+Piet.+3:19 1.Piet.3:19]). Tämän raamatullisen totuuden bysanttilainen ikoni ilmaisee yksinkertaisen koruttomasti. Kristus seisoo kuoleman voittajana tuonelan porttien päällä ja tarttuu ranteesta ''[[Aadam]]ia'', joka ikonissa edustaa koko ihmiskuntaa. Ranteesta tarttuminen kuvaa kuoleman ja synnin orjuudesta vapautumista. Kuolleiden ja elävien välinen raja on kadonnut. Kristuksen kuolema ja ylösnousemus yhdistää näkyvän ja näkymättömän seurakunnan yhteiseen rukoukseen. <br></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><br></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><br></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Varhaiskirkon liturgiaan läheisesti liittyneet [[Johanneksen <del class="diffchange diffchange-inline">Ilmestys</del>]]kirjan hymnit ilmaisevat vaikuttavasti yhteisen rukouksen kohoavan jatkuvana kiitosuhrina suitsukkeen tavoin Jumalan kasvojen eteen ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=+Ilm.+8:3 Ilm. 8: 3]). Kristillisen arkeologian tutkijat ovat löytäneet suuren määrän varhaisen marttyyrikauden hautoja, joissa on esirukouspyyntöjä. Liikuttavalla aitoudella nämä hautakirjoitukset ilmentävät varhaiskirkon näkemystä, miten esirukous on kuolemaakin voimakkaampi. <br></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Varhaiskirkon liturgiaan läheisesti liittyneet [[Johanneksen <ins class="diffchange diffchange-inline">ilmestys</ins>]]kirjan hymnit ilmaisevat vaikuttavasti yhteisen rukouksen kohoavan jatkuvana kiitosuhrina suitsukkeen tavoin Jumalan kasvojen eteen ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=+Ilm.+8:3 Ilm. 8: 3]). Kristillisen arkeologian tutkijat ovat löytäneet suuren määrän varhaisen marttyyrikauden hautoja, joissa on esirukouspyyntöjä. Liikuttavalla aitoudella nämä hautakirjoitukset ilmentävät varhaiskirkon näkemystä, miten esirukous on kuolemaakin voimakkaampi. <br></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><br></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><br></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Apostoliset isät puhuvat usein pyhästä Ehtoollisesta kuolemattomuuden lääkkeenä ja vastamyrkkynä, ettemme kuolisi. <br></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Apostoliset isät puhuvat usein pyhästä Ehtoollisesta kuolemattomuuden lääkkeenä ja vastamyrkkynä, ettemme kuolisi. <br></div></td></tr>
</table>
Hannu
https://www.ortodoksi.net/index.php?title=Edesmenneitten_muistaminen_(opetuspuhe)&diff=53962&oldid=prev
Hannu (11. maaliskuuta 2018 kello 13.13)
2018-03-11T13:13:55Z
<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 11. maaliskuuta 2018 kello 13.13</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l16" >Rivi 16:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 16:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><b>Pentti Hakkarainen</b><br></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><b>Pentti Hakkarainen</b><br></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><br></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><br></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>(Artikkeli on julkaistu Ortodoksi.netin sivuilla PSHV:n komitean kirjallisella luvalla. Opetuspuhe on alkuaan julkaistu Aamun Koitossa nr. 12/1974, joka ilmestyi toukokuun 5.päivänä 1974, sivulla 168 [s.4])</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>(<ins class="diffchange diffchange-inline">''</ins>Artikkeli on julkaistu Ortodoksi.netin sivuilla PSHV:n komitean kirjallisella luvalla. Opetuspuhe on alkuaan julkaistu Aamun Koitossa nr. 12/1974, joka ilmestyi toukokuun 5.päivänä 1974, sivulla 168 [s.4]<ins class="diffchange diffchange-inline">''</ins>)</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kuva:Kuopio_srk-salin_maalaus_hap.jpg|thumb|500 px|center|<center><small>Kuopion seurakuntasalin Petros Sasakin tekemä maalaus Kristuksen tuonelassa käynnistä.<br>(Kuva © Ortodoksi.net)</small></center>]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kuva:Kuopio_srk-salin_maalaus_hap.jpg|thumb|500 px|center|<center><small>Kuopion seurakuntasalin Petros Sasakin tekemä maalaus Kristuksen tuonelassa käynnistä.<br>(Kuva © Ortodoksi.net)</small></center>]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Opetuspuheet]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Opetuspuheet]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Aamun Koitto]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Aamun Koitto]]</div></td></tr>
</table>
Hannu
https://www.ortodoksi.net/index.php?title=Edesmenneitten_muistaminen_(opetuspuhe)&diff=53961&oldid=prev
Hannu: Ak: Uusi sivu: <center><small>Lintulan luostarin hautausmaan ristejä.<br>(Kuva © Ortodoksi.net)</small></center> Apostoli Pietari Apostoli|'''Pietar...
2018-03-11T13:08:00Z
<p>Ak: Uusi sivu: <a href="/index.php/Tiedosto:Lintula_hm01_hap.jpg" title="Tiedosto:Lintula hm01 hap.jpg">thumb|350 px|<center><small>Lintulan luostarin hautausmaan ristejä.<br>(Kuva © Ortodoksi.net)</small></center></a> Apostoli Pietari Apostoli|'''Pietar...</p>
<p><b>Uusi sivu</b></p><div>[[Kuva:Lintula_hm01_hap.jpg|thumb|350 px|<center><small>Lintulan luostarin hautausmaan ristejä.<br>(Kuva © Ortodoksi.net)</small></center>]]<br />
Apostoli [[Pietari Apostoli|'''Pietarin''']] ensimmäinen [[Ensimmäinen Pietarin kirje|lähetyskirje]] mainitsee Kristuksen saarnanneen ylösnousemuksensa edellä ''"vankeudessa olleille hengille"'' ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=1.+Piet.+3:19 1.Piet.3:19]). Tämän raamatullisen totuuden bysanttilainen ikoni ilmaisee yksinkertaisen koruttomasti. Kristus seisoo kuoleman voittajana tuonelan porttien päällä ja tarttuu ranteesta ''[[Aadam]]ia'', joka ikonissa edustaa koko ihmiskuntaa. Ranteesta tarttuminen kuvaa kuoleman ja synnin orjuudesta vapautumista. Kuolleiden ja elävien välinen raja on kadonnut. Kristuksen kuolema ja ylösnousemus yhdistää näkyvän ja näkymättömän seurakunnan yhteiseen rukoukseen. <br><br />
<br><br />
Varhaiskirkon liturgiaan läheisesti liittyneet [[Johanneksen Ilmestys]]kirjan hymnit ilmaisevat vaikuttavasti yhteisen rukouksen kohoavan jatkuvana kiitosuhrina suitsukkeen tavoin Jumalan kasvojen eteen ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=+Ilm.+8:3 Ilm. 8: 3]). Kristillisen arkeologian tutkijat ovat löytäneet suuren määrän varhaisen marttyyrikauden hautoja, joissa on esirukouspyyntöjä. Liikuttavalla aitoudella nämä hautakirjoitukset ilmentävät varhaiskirkon näkemystä, miten esirukous on kuolemaakin voimakkaampi. <br><br />
<br><br />
Apostoliset isät puhuvat usein pyhästä Ehtoollisesta kuolemattomuuden lääkkeenä ja vastamyrkkynä, ettemme kuolisi. <br><br />
<br><br />
Esirukouksen perustana on rakkaus. Ja rakkaus muuttuu kuin itsestään rukoukseksi. Tästä rukouksesta on kaukana laskelmallisuus ja pakonomaisuus. Se kasvaa rakkaudesta, joka saa innoituksen rakkauden alkulähteestä, Jumalasta. [[Panihida|Pannykida]] eli sielurukous kuvastaa ihmissielun ikuisuusikävää, mutta samalla se on myös voimakas todistus siitä, että me uskomme ihmissielun kuolemattomuuden liittyvän Kristukseen ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=+Joh.+11:26 Joh.11:26]). Me emme murehdi kuoleman kautta kadottamaamme lähimmäistä, vaan rukoilemme hänen puolestaan tietoisina siitä, että kaikki tapahtuu aina Jumalan tieten. <br><br />
<br><br />
Uskonnollisen näkemyksen maallistuessa myös kysymys esirukouksesta saa usein ensi näkemältä vaikeasti tunnistettavan, mutta silti rationalistisen sävyn. Alamme pohtia, onko mielekästä rukoilla edesmenneitten puolesta. Kristuksen ylösnousemusta edeltäneen toivon ja odotuksen ajan vanhatestamentilliset tuonelakuvat eivät suoranaisesti kehota esirukoukseen. Ja kuitenkin kysymyksen perusongelmana ei ole tämä, vaan meidän epäuskomme. ''"Kun Kristus itki Lasaruksen haudalla, hän ei itkenyt kuoleman pelottavan totuuden edessä. Hän itki haudalla olleiden epäuskon vuoksi, koska nämä eivät uskoneet elämän jatkuvan Kristuksen yhteydessä myös kuoleman jälkeen"'', kirjoittaa pyhä ''[[Johannes Krysostomos]]''. <br><br />
<br><br />
Puhuessaan näkymättömästä maailmasta isät painottavat sitä, että meillä on vaarana konkretisoida liiaksi hengellistä todellisuutta. Me kuvittelemme hengen maailman aistitodellisuutta vastaavaksi. Ja kuitenkin taivas on hengellinen olotila. Siksi kärsimys tai ilo eivät ole fyysisiä, vaan hengellisiä kokemuksia. Hengen maailmassa on isien mukaan kaiken, perustana rakkaus. Raamatun käyttämä vertauskuva "tuli" tarkoittaa isien mukaan juuri rakkautta. Helvetti on ihmisen henkistä yksinäisyyttä, erossa olemista Jumalasta. Jumala ei ole luonut helvettiä, vaan ihminen itse rakentaa sen hyvänvastaisella asennoitumisellaan elämään ja lähimmäisiinsä. <br><br />
<br><br />
Esirukous on vastuun kantamista jokaisesta kirkon jäsenestä, rukoilemista jokaisen ahdistetun ja vaivatun puolesta. Erään syvästi kokeneen kristityn tavoin me ''"uskomme edesmenneitten ystäviemme olevan hengessä meitä lähellä silloin, kun rukoilemme heidän puolestaan. Hengessä he pyrkivät asettumaan yhteyteemme, ja jollemme aina pysty heidän herkkää kosketustaan täysin selvästi tuntemaan, niin se johtuu myös siitä, että meiltä puuttuu vastaava mielenvire."'' <br><br />
<br><br />
<b>Pentti Hakkarainen</b><br><br />
<br><br />
(Artikkeli on julkaistu Ortodoksi.netin sivuilla PSHV:n komitean kirjallisella luvalla. Opetuspuhe on alkuaan julkaistu Aamun Koitossa nr. 12/1974, joka ilmestyi toukokuun 5.päivänä 1974, sivulla 168 [s.4])<br />
[[Kuva:Kuopio_srk-salin_maalaus_hap.jpg|thumb|500 px|center|<center><small>Kuopion seurakuntasalin Petros Sasakin tekemä maalaus Kristuksen tuonelassa käynnistä.<br>(Kuva © Ortodoksi.net)</small></center>]]<br />
[[Luokka:Opetuspuheet]]<br />
[[Luokka:Aamun Koitto]]</div>
Hannu