Toiminnot

Ero sivun ”Efraim Syyrialainen” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

p
Rivi 4: Rivi 4:
 
Nuoruudessaan Efraim oli kevymielinen ja eli huolettomuudessa. Jouduttuaan syyttömänä vankilaan, Efraim koki elämänmuutoksen ja hän ryhtyi etsimään [[Jumala]]a, katumaan tekojaan ja nöyrtymään. Tässä työssä häntä auttoivat ensin [[erakko|erakot]] myöhemmin Jaakob, Nesebian piispa (Mar Jacob), jonka kanssa hän muun muassa osallistui [[Nikean kirkolliskokous|Nikean kirkolliskokoukseen]].
 
Nuoruudessaan Efraim oli kevymielinen ja eli huolettomuudessa. Jouduttuaan syyttömänä vankilaan, Efraim koki elämänmuutoksen ja hän ryhtyi etsimään [[Jumala]]a, katumaan tekojaan ja nöyrtymään. Tässä työssä häntä auttoivat ensin [[erakko|erakot]] myöhemmin Jaakob, Nesebian piispa (Mar Jacob), jonka kanssa hän muun muassa osallistui [[Nikean kirkolliskokous|Nikean kirkolliskokoukseen]].
  
Jonkin ajan kuluttua Efraim siirtyi Edessaan ja hän ryhtyi elämään erakkoelämää luolassa. Samalla hän alkoi kirjoittaa [[Mooseksen kirja]]in selityksiä. Hiljalleen hänen maineensa opettajana kaavoi ja häneltä tultiin kysymään usein neuvoa asioihin.
+
Jonkin ajan kuluttua Efraim siirtyi Edessaan ja hän ryhtyi elämään erakkoelämää luolassa. Samalla hän alkoi kirjoittaa [[Mooseksen kirja|Mooseksen kirjojen]] selityksiä. Hiljalleen hänen maineensa opettajana kasvoi ja häneltä tultiin kysymään usein neuvoa asioihin.
  
 
Hänen sanoistaan huokui palava rakkaus Jumalaan, syvä katumus ja nöyryys. Meille kaikille on tuttu hänen paastorukouksensa.
 
Hänen sanoistaan huokui palava rakkaus Jumalaan, syvä katumus ja nöyryys. Meille kaikille on tuttu hänen paastorukouksensa.

Versio 24. helmikuuta 2009 kello 19.30

Pyhä Efraim Syyrialainen (kuva © Hannu Pyykkönen)

Pyhä Efraim [syyriaksi: Mâr Aphrêm Sûryâyâ, kreikaksi: Hagios Ephraim Syros] syntyi 4. vuosisadan alussa Nesebiassa Mesopotamiassa. Hänen vanhempansa olivat köyhiä maanviljelijöitä, hyviä ja hurskaita kristittyjä.

Nuoruudessaan Efraim oli kevymielinen ja eli huolettomuudessa. Jouduttuaan syyttömänä vankilaan, Efraim koki elämänmuutoksen ja hän ryhtyi etsimään Jumalaa, katumaan tekojaan ja nöyrtymään. Tässä työssä häntä auttoivat ensin erakot myöhemmin Jaakob, Nesebian piispa (Mar Jacob), jonka kanssa hän muun muassa osallistui Nikean kirkolliskokoukseen.

Jonkin ajan kuluttua Efraim siirtyi Edessaan ja hän ryhtyi elämään erakkoelämää luolassa. Samalla hän alkoi kirjoittaa Mooseksen kirjojen selityksiä. Hiljalleen hänen maineensa opettajana kasvoi ja häneltä tultiin kysymään usein neuvoa asioihin.

Hänen sanoistaan huokui palava rakkaus Jumalaan, syvä katumus ja nöyryys. Meille kaikille on tuttu hänen paastorukouksensa.

Efraim vihittiin papiksi, mutta hän ei nöyryydessään rohjennut milloinkaan toimittaa liturgiaa. Hän taisteli runollisin tekstein harhaoppeja vastaan ja hänen opetuksiaan luettiin jo hänen eläessään jumalanpalveluksissa.

Matkoillaan Efraim tapasi egyptiläisiä ja syyrialaisia erakkoja sekä mm. pyhän Basileios Suuren. Basileioksen opettaessa Efraim kertoi nähneensä valkoisen kyyhkysen hänen olkapäällään ja Basileioksen suusta tulevan tulisen liekin, ymmärtäen näin Basileioksen suuruuden kristinuskon opettajana.

Efraim Syyrialainen kuoli vuonna 378 ja ylevien opetuksiensa vuoksi häntä nimitetään Syyrian profeetaksi. Kirkko viettää vuosittain hänen muistopäiväänsä 28. päivänä tammikuuta.

Hannu Pyykkönen

Kirjallisuutta:

  • Kirkkovuoden pyhät I
    • - Pyhä Efraim Syyrialainen, ss. 479 - 484

Katso myös perusteellisempi artikkeli pyhästä Efraim Syyrialaisesta kirjoittajana isä Raimo Sissonen: Pyhä Efraim Syyrialainen (Nettisivusto: Tsasounan suunnalta)