Toiminnot

Ero sivun ”Evankelista” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Ak: Uusi sivu: Alkukirkossa '''evankelista''' nimitystä käytettiin niistä, joilla oli sanan julistamisen lahja. Kyseinen nimitys oli kuitenkin harvinainen varhaiskristillisessä kirjallisuudessa ...)
 
Rivi 1: Rivi 1:
Alkukirkossa '''evankelista''' nimitystä käytettiin niistä, joilla oli sanan julistamisen lahja. Kyseinen nimitys oli kuitenkin harvinainen varhaiskristillisessä kirjallisuudessa ja sillä tarkoitettiin lähinnä opettajaa.
+
Alkukirkossa '''evankelista'''-nimitystä käytettiin niistä, joilla oli sanan julistamisen lahja. Kyseinen nimitys oli kuitenkin harvinainen varhaiskristillisessä kirjallisuudessa ja sillä tarkoitettiin lähinnä opettajaa.
  
 
Myöhemmin evankelistoiksi nimitettiin vain [[apostoli|apostoleita]], jotka kirjoittivat [[raamattu|Raamatun]] kaanoniin hyväksytyt evankeliumit, eli  [[Matteus (apostoli)|Matteusta]], [[Markus (apostoli)|Markusta]], [[Luukas (evankelista)|Luukasta]] ja [[Johannes (apostoli)|Johannesta]].  
 
Myöhemmin evankelistoiksi nimitettiin vain [[apostoli|apostoleita]], jotka kirjoittivat [[raamattu|Raamatun]] kaanoniin hyväksytyt evankeliumit, eli  [[Matteus (apostoli)|Matteusta]], [[Markus (apostoli)|Markusta]], [[Luukas (evankelista)|Luukasta]] ja [[Johannes (apostoli)|Johannesta]].  
  
Pyhä Lyonin piispa Ireneus vertasi ensimmäisenä evankeliumin kirjoittajia Hesekielin (Hes 1:10) näyssään näkemiin ihmiseen (tai enkeliin), leijonaan, härkään, ja kotkaan. Näitä symboleja heistä käytetään ortodoksisessa [[ikoni]]taiteessa ja kristillisessä taiteessa yleisemminkin.  
+
Pyhä Lyonin piispa Ireneus vertasi ensimmäisenä evankeliumin kirjoittajia Hesekielin (Hes 1:10) näyssään näkemiin ihmiseen (tai enkeliin), leijonaan, härkään ja kotkaan. Näitä symboleja heistä käytetään ortodoksisessa [[ikoni]]taiteessa ja kristillisessä taiteessa yleisemminkin.  
  
 
== Lähde ==
 
== Lähde ==

Versio 26. helmikuuta 2009 kello 20.06

Alkukirkossa evankelista-nimitystä käytettiin niistä, joilla oli sanan julistamisen lahja. Kyseinen nimitys oli kuitenkin harvinainen varhaiskristillisessä kirjallisuudessa ja sillä tarkoitettiin lähinnä opettajaa.

Myöhemmin evankelistoiksi nimitettiin vain apostoleita, jotka kirjoittivat Raamatun kaanoniin hyväksytyt evankeliumit, eli Matteusta, Markusta, Luukasta ja Johannesta.

Pyhä Lyonin piispa Ireneus vertasi ensimmäisenä evankeliumin kirjoittajia Hesekielin (Hes 1:10) näyssään näkemiin ihmiseen (tai enkeliin), leijonaan, härkään ja kotkaan. Näitä symboleja heistä käytetään ortodoksisessa ikonitaiteessa ja kristillisessä taiteessa yleisemminkin.

Lähde

  • Arkkimandriitta Arseni: Ortodoksinen sanasto, 1999, ISBN 9511156578