Toiminnot

Ero sivun ”Helluntai” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

 
(12 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
== Helluntai - [[Pyhä Kolminaisuus|Pyhän Kolminaisuuden]] päivä (50 päivää [[Pääsiäinen|pääsiäisestä]])==
+
== Helluntai - Pyhän Kolminaisuuden päivä, 50 päivää pääsiäisestä==
 
+
[[Kuva:Helluntai01.jpg|250px|thumb|<center>Helluntain ikoni - [[Pyhä Henki|Pyhän Hengen]] vuodatus.<br><small>(''kuva &copy; Pyykkönen'')</small></center>]]
 +
[[Kuva:Pyhan_hengen_vuodatus01.jpg|250px|thumb|<center>[[Pyhä Henki|Pyhän Hengen]] vuodatus<br>(kattofresko)<br><small>''Foto &copy; Hannu Pyykkönen''</small></center>]]
 
[[Pyhä Henki|Pyhän Hengen]] vuodattaminen on kuvattu [[Apostolien teot|Apostolien tekojen kirjassa]] (''Apt 2''), joka kertoo että [[apostoli]]t olivat ensin kokoontuneet yhteen rukoilemaan. Nämä kaksi asiaa, yhdessä ja rukoilemassa, ovatkin edellytyksenä Pyhän Hengen toiminnalle. Tässä syntyi Kirkko, mutta sen elementit olivat ja ovat edelleen mainitut kaksi asiaa: rukous ja yhteys.
 
[[Pyhä Henki|Pyhän Hengen]] vuodattaminen on kuvattu [[Apostolien teot|Apostolien tekojen kirjassa]] (''Apt 2''), joka kertoo että [[apostoli]]t olivat ensin kokoontuneet yhteen rukoilemaan. Nämä kaksi asiaa, yhdessä ja rukoilemassa, ovatkin edellytyksenä Pyhän Hengen toiminnalle. Tässä syntyi Kirkko, mutta sen elementit olivat ja ovat edelleen mainitut kaksi asiaa: rukous ja yhteys.
  
''"Idän kirkon munkki"'' (''Lev Gillet'') muistuttaa, että ajoittain meidän kaikkien on hyvä mennä ainakin hengellisesti suljettujen ovien taakse rukoilemaan. Tämän on tapahduttava yhteydessä apostoleihin ja [[Jumalansynnyttäjä]]än ollakseen rukousta Kirkon yhteydessä. Pyhä Henki on yhteyden henki ja toimii nimenomaan Kirkon piirissä. Me emme tiedä missä Henki ei toimi, mutta tiedämme sen toimivan Kirkossa. Ensimmäisen helluntain tavoin Henki tavoittaa jokaisen sielun sen ''"omalla kielellä"''. Jumalan Pyhä Henki puhuttelee kutakin ihmistä hänen omalla ainutkertaisella tavalla, mutta kaikki tämä tapahtuu siis Kirkon suojassa.
+
''"Idän kirkon munkki"'' (''[[Lev Gillet]]'') muistuttaa, että ajoittain meidän kaikkien on hyvä mennä ainakin hengellisesti suljettujen ovien taakse rukoilemaan. Tämän on tapahduttava yhteydessä apostoleihin ja [[Jumalansynnyttäjä]]än ollakseen rukousta Kirkon yhteydessä. Pyhä Henki on yhteyden henki ja toimii nimenomaan Kirkon piirissä. Me emme tiedä missä Henki ei toimi, mutta tiedämme sen toimivan Kirkossa. Ensimmäisen helluntain tavoin Henki tavoittaa jokaisen sielun sen ''"omalla kielellä"''. Jumalan Pyhä Henki puhuttelee kutakin ihmistä hänen omalla ainutkertaisella tavalla, mutta kaikki tämä tapahtuu siis Kirkon suojassa.
  
[[Pääsiäinen]], [[helatorstai]] ja helluntai muodostavat juhlien sarjan, joka täyttyy helluntaissa. Juhlan puolivälissä (''[[pääsiäisen keskijuhla]]'') teemana oli ''elävä vesi''. Tuo sama vesi on itse asiassa Hengen virtausta. Kaikki Kirkon oma toiminta edellyttää tuota vettä ja Henkeä. Omassa toiminnassa keskeisiä ovat jumalanpalvelukset ja opetus. Niitä ei voi ajatellakaan ilman Pyhää Henkeä. Aivan kuten Lasaruksen herättämisen alla Kristus sanoi Martalle ja Marialle ''"Minä olen ylösnousemus"'' ( ''eli Hän ei anna ylösnousemusta vaan on itse ylösnousemus'') samoin Pyhä Henki ei tuo esiin rukousta vaan Henki itse rukoilee meissä. Henki on rukous ja siksi pyydämme sitä ''"tule ja asu meissä"''. Henki on myös opetus ja vielä tarkemmin kokemus. Kristillinen julistus, joka perustuu omaan hengelliseen kokemukseen, on erityisen voimakas. Ajatelkaa vaikka uuspyhien elämänkertoja!
+
[[Pääsiäinen]], [[helatorstai]] ja helluntai muodostavat juhlien sarjan, joka täyttyy helluntaissa. Juhlan puolivälissä (''pääsiäisen keskijuhla'') teemana oli ''elävä vesi''. Tuo sama vesi on itse asiassa Hengen virtausta. Kaikki Kirkon oma toiminta edellyttää tuota vettä ja Henkeä. Omassa toiminnassa keskeisiä ovat jumalanpalvelukset ja opetus. Niitä ei voi ajatellakaan ilman Pyhää Henkeä. Aivan kuten Lasaruksen herättämisen alla Kristus sanoi Martalle ja Marialle ''"Minä olen ylösnousemus"'' ( ''eli Hän ei anna ylösnousemusta vaan on itse ylösnousemus'') samoin Pyhä Henki ei tuo esiin rukousta vaan Henki itse rukoilee meissä. Henki on rukous ja siksi pyydämme sitä ''"tule ja asu meissä"''. Henki on myös opetus ja vielä tarkemmin kokemus. Kristillinen julistus, joka perustuu omaan hengelliseen kokemukseen, on erityisen voimakas. Ajatelkaa vaikka uuspyhien elämänkertoja!
  
 
Järjestäytyneen opetus- ja valistustoiminnan merkitystä ei myöskään voi väheksyä, sillä niissäkin on tarkoitus, että puhuttu sana muuttuu kuulijoissa lihaksi. Sellainen oppiminen, mikä muuttaa koko elämän, on aina Pyhän Hengen siivittämää.
 
Järjestäytyneen opetus- ja valistustoiminnan merkitystä ei myöskään voi väheksyä, sillä niissäkin on tarkoitus, että puhuttu sana muuttuu kuulijoissa lihaksi. Sellainen oppiminen, mikä muuttaa koko elämän, on aina Pyhän Hengen siivittämää.
  
Pyhän Hengen yhdistävää roolia ortodoksinen kirkko korostaa nimittämällä helluntaita pyhän Kolminaisuuden päiväksi. Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat aina yhdessä. Siksi Hengen vuodattamisen juhla on koko Kolminaisuuden juhla, ''Troitsan päivä''. II helluntaipäivää vietetään erityisesti [[Pyhän Hengen päivä]]nä, jolloin juhlinnan kohteena on Henki - joka tietysi on itse se juhlintakin...
+
Pyhän Hengen yhdistävää roolia ortodoksinen kirkko korostaa nimittämällä helluntaita pyhän Kolminaisuuden päiväksi. Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat aina yhdessä. Siksi Hengen vuodattamisen juhla on koko Kolminaisuuden juhla, ''Troitsan päivä''. II helluntaipäivää vietetään erityisesti [[Pyhän Hengen päivä]]nä, jolloin juhlinnan kohteena on Henki - joka tietysti on itse se juhlintakin...
 +
 
 +
'''isä [[Rauno Pietarinen]]'''
 +
 
 +
== Katso myös ==
  
'''<font color="blue">isä Rauno Pietarinen</font>'''
+
* [[Helluntaipäivä (opetuspuhe)]]
 +
* [[Kirkko on hengellisen näkökyvyn lahja (opetuspuhe)]]
 +
* [[Kirkko on elävää traditiota (opetuspuhe)]]
 +
 
 +
<center><youtube>"fwvxc2vUxew"</youtube> </center>
 +
 
 +
<br>
  
 
{{Kirkkovuosi}}
 
{{Kirkkovuosi}}
 
[[Luokka:Opetuspuheet]]
 
[[Luokka:Opetuspuheet]]
 +
[[Luokka:Opetuspuheet/Juhlat]]
 +
[[Luokka:Pääsiäinen]]
 
[[Luokka:Suuret juhlat]]
 
[[Luokka:Suuret juhlat]]
[[Luokka:Pääsiäinen]]
 

Nykyinen versio 9. kesäkuuta 2019 kello 07.02

Helluntai - Pyhän Kolminaisuuden päivä, 50 päivää pääsiäisestä

Helluntain ikoni - Pyhän Hengen vuodatus.
(kuva © Pyykkönen)
Pyhän Hengen vuodatus
(kattofresko)
Foto © Hannu Pyykkönen

Pyhän Hengen vuodattaminen on kuvattu Apostolien tekojen kirjassa (Apt 2), joka kertoo että apostolit olivat ensin kokoontuneet yhteen rukoilemaan. Nämä kaksi asiaa, yhdessä ja rukoilemassa, ovatkin edellytyksenä Pyhän Hengen toiminnalle. Tässä syntyi Kirkko, mutta sen elementit olivat ja ovat edelleen mainitut kaksi asiaa: rukous ja yhteys.

"Idän kirkon munkki" (Lev Gillet) muistuttaa, että ajoittain meidän kaikkien on hyvä mennä ainakin hengellisesti suljettujen ovien taakse rukoilemaan. Tämän on tapahduttava yhteydessä apostoleihin ja Jumalansynnyttäjään ollakseen rukousta Kirkon yhteydessä. Pyhä Henki on yhteyden henki ja toimii nimenomaan Kirkon piirissä. Me emme tiedä missä Henki ei toimi, mutta tiedämme sen toimivan Kirkossa. Ensimmäisen helluntain tavoin Henki tavoittaa jokaisen sielun sen "omalla kielellä". Jumalan Pyhä Henki puhuttelee kutakin ihmistä hänen omalla ainutkertaisella tavalla, mutta kaikki tämä tapahtuu siis Kirkon suojassa.

Pääsiäinen, helatorstai ja helluntai muodostavat juhlien sarjan, joka täyttyy helluntaissa. Juhlan puolivälissä (pääsiäisen keskijuhla) teemana oli elävä vesi. Tuo sama vesi on itse asiassa Hengen virtausta. Kaikki Kirkon oma toiminta edellyttää tuota vettä ja Henkeä. Omassa toiminnassa keskeisiä ovat jumalanpalvelukset ja opetus. Niitä ei voi ajatellakaan ilman Pyhää Henkeä. Aivan kuten Lasaruksen herättämisen alla Kristus sanoi Martalle ja Marialle "Minä olen ylösnousemus" ( eli Hän ei anna ylösnousemusta vaan on itse ylösnousemus) samoin Pyhä Henki ei tuo esiin rukousta vaan Henki itse rukoilee meissä. Henki on rukous ja siksi pyydämme sitä "tule ja asu meissä". Henki on myös opetus ja vielä tarkemmin kokemus. Kristillinen julistus, joka perustuu omaan hengelliseen kokemukseen, on erityisen voimakas. Ajatelkaa vaikka uuspyhien elämänkertoja!

Järjestäytyneen opetus- ja valistustoiminnan merkitystä ei myöskään voi väheksyä, sillä niissäkin on tarkoitus, että puhuttu sana muuttuu kuulijoissa lihaksi. Sellainen oppiminen, mikä muuttaa koko elämän, on aina Pyhän Hengen siivittämää.

Pyhän Hengen yhdistävää roolia ortodoksinen kirkko korostaa nimittämällä helluntaita pyhän Kolminaisuuden päiväksi. Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat aina yhdessä. Siksi Hengen vuodattamisen juhla on koko Kolminaisuuden juhla, Troitsan päivä. II helluntaipäivää vietetään erityisesti Pyhän Hengen päivänä, jolloin juhlinnan kohteena on Henki - joka tietysti on itse se juhlintakin...

isä Rauno Pietarinen

Katso myös


Ortodoksisen kirkon kirkkovuosi, suuret juhlat (12 kpl) sekä Pääsiäinen (juhlien juhla)
Ortodoksinen kirkko

Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä | Kunniallisen ja eläväksitekevän Ristin ylentäminen | Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian temppeliinkäyminen | Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymä, joulu | Kristuksen kaste, teofania | Herramme Jeesuksen Kristuksen temppeliin tuominen | Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian ilmestys | Herran ratsastus Jerusalemiin, palmusunnuntai | Herran Pääsiäinen, Kristuksen ylösnouseminen | Herran taivaaseen astuminen, helatorstai | Pyhän Kolminaisuuden päivä, helluntai | Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkastuminen | Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkuminen