Toiminnot

Ero sivun ”Hyvä Paimen” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

Rivi 1: Rivi 1:
 
[[Kuva:hyva_paimen02.jpg|thumb|<center>''Hyvä Paimen''<br>seinämaalaus [[Iisalmi|Iisalmen]] evakkokeskuksessa<br><small>(''kuva &copy; Pyykkönen'')</small></center>]] [[Kuva:hyva_paimen01.jpg|thumb|<center>''Hyvä paimen roomalaisen katakombin seinämaalaus 250-300-luvulta (Catacombe di Priscilla). <br><small>(''kuva: Wikipedia'')</small></center>]]
 
[[Kuva:hyva_paimen02.jpg|thumb|<center>''Hyvä Paimen''<br>seinämaalaus [[Iisalmi|Iisalmen]] evakkokeskuksessa<br><small>(''kuva &copy; Pyykkönen'')</small></center>]] [[Kuva:hyva_paimen01.jpg|thumb|<center>''Hyvä paimen roomalaisen katakombin seinämaalaus 250-300-luvulta (Catacombe di Priscilla). <br><small>(''kuva: Wikipedia'')</small></center>]]
('''[[Johanneksen evankeliumi]]n 10 luku jakeet 1-21'''):<br>
+
''Hyvä Paimen'' kertomus löytyy  [[Raamattu|Raamatusta]] [[Johanneksen evankeliumi]]sta (Joh.19:1-21). Samaa aihetta sivutaan myös [http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Ps.+23:1-6 psalmissa 23 'Herra on minun paimeneni']. Asiasta kerrotaan tai sitä sivutaan Johanneksen evankeliumissa muuallakin ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Joh.+9:35-41 Joh.9:35-41] ja [http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Joh.+10:22-30 Joh.10:22-30]), joiden yhteydessä osoitetaan ihmisille, että Jeesus on Jumala. Juutalaisten reaktio asiaan oli raivoisa, he torjuivat asian [[Kolmas Mooseksen kirja|3. Mooseksen kirjan]] jakeen 16 mukaisesti:
 +
 
 +
:: ''Se, joka pilkkaa Herran nimeä, surmattakoon. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi, olipa hän maahan muuttanut siirtolainen tai syntyperäinen israelilainen. Hänet surmattakoon, koska hän on pilkannut Herran nimeä.''
 +
 
 +
== Hyvä paimen taiteessa ==
 +
 
 +
Ensimmäinen kuva Hyvästä Paimenesta liittyi klassiseen [[Kristoforos Jumalankantaja|Kristoforokseen, jumalankantajaan]], jota alkuaan pidettiin symbolisena esityksenä Kristuksesta. Näitä kuvia löytyy Rooman [[Katakombi|katakombeista]]. Kuvaa käytettiin yhä, kun kristinusko laillistettiin vuonna 313. Sitä pidettiin yhä Kristuksen symbolisena kuvana tai joskus myös kuvana ''Hermaan paimenesta'', suositusta kirjallisesta tekstistä toiselta vuosisadalta.
 +
 
 +
Myöhemmin noin viidennellä vuosisadalla kuva alkoi yhä enemmän saada Kristuksen piirteitä ja siihen liitettiin [[Valo kristillisessä taiteessa|sädekehä]]. Kuvia tuli muun muassa Roomaan (Santi Cosma e Damiano) sekä Ravennaan (Mausoleumi Galla Placidia).
 +
 
 +
== Raamatun teksti ==
 +
 
 +
'''[[Johanneksen evankeliumi]]n 10 luku jakeet 1-21''':<br>
 
:: '''Hyvä Paimen'''
 
:: '''Hyvä Paimen'''
 
:: 1 "Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo.
 
:: 1 "Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo.
Rivi 23: Rivi 35:
 
:: 20 Monet heistä sanoivat: "Hänessä on paha henki, hän on järjiltään. Mitä te häntä kuuntelette?" ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Mark.+3%3A1&rnd=1258221554831 Mark.3:21]; [http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+7%3A1&rnd=1258221582051 Joh.7:20], [http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+8%3A1&rnd=1258221601534 8:48])
 
:: 20 Monet heistä sanoivat: "Hänessä on paha henki, hän on järjiltään. Mitä te häntä kuuntelette?" ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Mark.+3%3A1&rnd=1258221554831 Mark.3:21]; [http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+7%3A1&rnd=1258221582051 Joh.7:20], [http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+8%3A1&rnd=1258221601534 8:48])
 
:: 21 Toiset taas sanoivat: "Noin ei puhu sellainen, jossa on paha henki. Ja pystyisikö paha henki avaamaan sokeiden silmät?" ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+9%3A1&rnd=1258221635037 Joh.9:6,7])
 
:: 21 Toiset taas sanoivat: "Noin ei puhu sellainen, jossa on paha henki. Ja pystyisikö paha henki avaamaan sokeiden silmät?" ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+9%3A1&rnd=1258221635037 Joh.9:6,7])
 +
 +
[[:Käyttäjä:Hannu|HAP]]
  
 
[[Luokka:Arvonimet]]
 
[[Luokka:Arvonimet]]
 
[[Luokka:Raamattu]]
 
[[Luokka:Raamattu]]
 
[[Luokka:Uusi testamentti]]
 
[[Luokka:Uusi testamentti]]

Versio 29. maaliskuuta 2010 kello 09.23

Hyvä Paimen
seinämaalaus Iisalmen evakkokeskuksessa
(kuva © Pyykkönen)
Hyvä paimen roomalaisen katakombin seinämaalaus 250-300-luvulta (Catacombe di Priscilla).
(
kuva: Wikipedia)

Hyvä Paimen kertomus löytyy Raamatusta Johanneksen evankeliumista (Joh.19:1-21). Samaa aihetta sivutaan myös psalmissa 23 'Herra on minun paimeneni'. Asiasta kerrotaan tai sitä sivutaan Johanneksen evankeliumissa muuallakin (Joh.9:35-41 ja Joh.10:22-30), joiden yhteydessä osoitetaan ihmisille, että Jeesus on Jumala. Juutalaisten reaktio asiaan oli raivoisa, he torjuivat asian 3. Mooseksen kirjan jakeen 16 mukaisesti:

Se, joka pilkkaa Herran nimeä, surmattakoon. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi, olipa hän maahan muuttanut siirtolainen tai syntyperäinen israelilainen. Hänet surmattakoon, koska hän on pilkannut Herran nimeä.

Hyvä paimen taiteessa

Ensimmäinen kuva Hyvästä Paimenesta liittyi klassiseen Kristoforokseen, jumalankantajaan, jota alkuaan pidettiin symbolisena esityksenä Kristuksesta. Näitä kuvia löytyy Rooman katakombeista. Kuvaa käytettiin yhä, kun kristinusko laillistettiin vuonna 313. Sitä pidettiin yhä Kristuksen symbolisena kuvana tai joskus myös kuvana Hermaan paimenesta, suositusta kirjallisesta tekstistä toiselta vuosisadalta.

Myöhemmin noin viidennellä vuosisadalla kuva alkoi yhä enemmän saada Kristuksen piirteitä ja siihen liitettiin sädekehä. Kuvia tuli muun muassa Roomaan (Santi Cosma e Damiano) sekä Ravennaan (Mausoleumi Galla Placidia).

Raamatun teksti

Johanneksen evankeliumin 10 luku jakeet 1-21:

Hyvä Paimen
1 "Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo.
2 Se, joka menee portista, on lampaiden paimen.
3 Hänelle vartija avaa portin, ja lampaat kuuntelevat hänen ääntään. Hän kutsuu lampaitaan nimeltä ja vie ne laitumelle.
4 Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä.
5 Vierasta ne eivät lähde seuraamaan vaan karkaavat hänen luotaan, sillä ne eivät tunne vieraan ääntä."
6 Jeesus esitti heille tämän vertauksen, mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hän puheellaan tarkoitti. (Mark.9:32)
7 Siksi Jeesus jatkoi: "Totisesti, totisesti: minä olen lampaiden portti.
8 Ne, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat kaikki olleet varkaita ja rosvoja, eivätkä lampaat ole kuunnelleet heitä. (Jer.23:1,2)
9 Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen. (Joh.14:6; Ef.2:18; Hepr.10:19)
10 Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän. (Joh.1:16)
11 "Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta. (Hes.34:16; Hepr.13:20; 1.Piet.2:25)
12 Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman,
13 koska palkkapaimen ei välitä lampaista.
14 "Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut,
15 niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän. Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta. (Matt.11:27; Joh.7:29)
16 Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen. (Hes.37:22; Matt.28:19; Joh.11:52; Apt.2:39)
17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." (Joh.14:31)
19 Nämä sanat synnyttivät taas kiistaa juutalaisten kesken.
20 Monet heistä sanoivat: "Hänessä on paha henki, hän on järjiltään. Mitä te häntä kuuntelette?" (Mark.3:21; Joh.7:20, 8:48)
21 Toiset taas sanoivat: "Noin ei puhu sellainen, jossa on paha henki. Ja pystyisikö paha henki avaamaan sokeiden silmät?" (Joh.9:6,7)

HAP