https://www.ortodoksi.net/index.php?title=Jumalanpalvelus_300-luvulla&feed=atom&action=historyJumalanpalvelus 300-luvulla - Muutoshistoria2024-03-29T12:25:11ZTämän sivun muutoshistoriaMediaWiki 1.29.0https://www.ortodoksi.net/index.php?title=Jumalanpalvelus_300-luvulla&diff=25266&oldid=prevPetja (4. syyskuuta 2010 kello 16.36)2010-09-04T16:36:41Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 4. syyskuuta 2010 kello 16.36</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l1" >Rivi 1:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 1:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> ''10. osa artikkelisarjaan '''Liturgista teologiaa''', kirjoittanut isä Andrei Verikov.''</del></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">{{Liturgista_teologiaa}}</ins>== Tekstejä vähän, kaavoja enemmän ==</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Tekstejä vähän, kaavoja enemmän ==</div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Liturgia]]jumalanpalvelusten kaavojen selvittäminen ei ole kovinkaan helppoa. Eräs ongelma on siinä, että tekstejä on säilynyt alkuperäisessä muodossa lähes olematon määrä. Sen sijaan enemmän on kaavojen jäljennöksiä. Tämä ei olisi ongelma, jos kaikki tekstit olisi todellakin kopioitu sanasta sanaan seuraavan sukupolven käyttöä varten. Valitettavasti kysymys ei ollut puhtaasta kopioinnista, vaan pikemminkin päivittämisestä. Kirjoja eivät olleet koristeita, vaan ne oli tarkoitettu nimenomaan käyttöä varten, jolloin niiden tuli olla myös ajan tasalla. Tämän vuoksi tekstien kopioinnin yhteydessä niihin tehtiin myös ajan tuomat tarpeelliset korjaukset ja lisäykset. <small>(1</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Liturgia]]jumalanpalvelusten kaavojen selvittäminen ei ole kovinkaan helppoa. Eräs ongelma on siinä, että tekstejä on säilynyt alkuperäisessä muodossa lähes olematon määrä. Sen sijaan enemmän on kaavojen jäljennöksiä. Tämä ei olisi ongelma, jos kaikki tekstit olisi todellakin kopioitu sanasta sanaan seuraavan sukupolven käyttöä varten. Valitettavasti kysymys ei ollut puhtaasta kopioinnista, vaan pikemminkin päivittämisestä. Kirjoja eivät olleet koristeita, vaan ne oli tarkoitettu nimenomaan käyttöä varten, jolloin niiden tuli olla myös ajan tasalla. Tämän vuoksi tekstien kopioinnin yhteydessä niihin tehtiin myös ajan tuomat tarpeelliset korjaukset ja lisäykset. <small>(1</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l26" >Rivi 26:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 24:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Isä [[Andrei Verikov]]'''</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Isä [[Andrei Verikov]]'''</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{LaatikkoPP 100</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|otsikko = <center>'''Liturgista teologiaa'''</center></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|teksti = </del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">1. [[Liturgista teologiaa (johdanto)]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">2. [[Muuttumaton liturgia?]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">3. [[Ensimmäinen vuosisata - apostolien aika]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">4. [[Apostoli Paavali ja varhaisseurakunta]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">5. [[Liturgia Justinoksen aikaan]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">6. [[Kultti ja pyhyyden varjelu]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">7. [[Rauhan suudelma]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">8. [[Sanan liturgian taustoja]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">9. [[Vainot - vapautuminen - basilikat]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">10. [[Jumalanpalvelus 300-luvulla]]</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">}}</del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Jumalanpalvelukset]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Jumalanpalvelukset]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Kirkkohistoria]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Luokka:Kirkkohistoria]]</div></td></tr>
</table>Petjahttps://www.ortodoksi.net/index.php?title=Jumalanpalvelus_300-luvulla&diff=25228&oldid=prevHannu (1. syyskuuta 2010 kello 21.22)2010-09-01T21:22:17Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 1. syyskuuta 2010 kello 21.22</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l3" >Rivi 3:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 3:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Tekstejä vähän, kaavoja enemmän ==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Tekstejä vähän, kaavoja enemmän ==</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Liturgia]]jumalanpalvelusten kaavojen selvittäminen ei ole kovinkaan helppoa. Eräs ongelma on siinä, että tekstejä on säilynyt alkuperäisessä muodossa lähes olematon määrä. Sen sijaan enemmän on kaavojen jäljennöksiä. Tämä ei olisi ongelma, jos kaikki tekstit olisi todellakin kopioitu sanasta sanaan seuraavan sukupolven käyttöä varten. Valitettavasti kysymys ei ollut puhtaasta kopioinnista, vaan pikemminkin päivittämisestä. Kirjoja eivät olleet koristeita, vaan ne oli tarkoitettu nimenomaan käyttöä varten, jolloin niiden tuli olla myös ajan tasalla. Tämän vuoksi tekstien kopioinnin yhteydessä niihin tehtiin myös ajan tuomat tarpeelliset korjaukset ja lisäykset.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Liturgia]]jumalanpalvelusten kaavojen selvittäminen ei ole kovinkaan helppoa. Eräs ongelma on siinä, että tekstejä on säilynyt alkuperäisessä muodossa lähes olematon määrä. Sen sijaan enemmän on kaavojen jäljennöksiä. Tämä ei olisi ongelma, jos kaikki tekstit olisi todellakin kopioitu sanasta sanaan seuraavan sukupolven käyttöä varten. Valitettavasti kysymys ei ollut puhtaasta kopioinnista, vaan pikemminkin päivittämisestä. Kirjoja eivät olleet koristeita, vaan ne oli tarkoitettu nimenomaan käyttöä varten, jolloin niiden tuli olla myös ajan tasalla. Tämän vuoksi tekstien kopioinnin yhteydessä niihin tehtiin myös ajan tuomat tarpeelliset korjaukset ja lisäykset. <ins class="diffchange diffchange-inline"><small>(1</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">: 1) Käsikirjojen päivittäminen tuo meidät lopulta erään hyvin mielenkiintoisen seikan äärelle, jota olisi syytä tutkia tarkemmin. Erilaiset lisäykset heijastavat tietyn ajan henkeä ja tilannetta, jotka joissakin tapauksissa ovat voineet olla hyvin poikkeavat. Päivitykset ovat jääneet elämään liturgiaan, vaikka niihin ei välttämättä myöhemmin löydy enää hyviä perusteita. Jos tutkimme esimerkiksi nykyisen liturgian loppuosaa, niin huomaamme, että se periaatteessa päättyy moneen kertaan. Aiemmin liturgia päättyi Ehtoollisen jälkeiseen kiitosveisuun, jota nykyisin edeltää papin sanat ”Pelasta Herra sinun kansasi ja siunaa sinun perintöäsi”. Tämän jälkeen tuleekin vielä ehtoollislahjojen esille tuominen ja sen jälkeen kehotus ”Lähtekäämme pois rauhassa” ja ambonintakainen rukous. Sen jälkeen tulee vielä Herran siunaus ja vasta tämän jälkeen varsinainen loppusiunaus.  Liturgia loppuu nykyisin siis moneen otteeseen. Myös salaiset rukoukset ovat huomionarvoinen seikka, jotka tutkimme vielä lisää myöhemmin. Jotkin asiat voivat olla myös jopa puhdasta anakronismia, joille ei löydy enää hyviä perusteita.</small> </ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Erilaisia rukouksia ==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Erilaisia rukouksia ==</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l11" >Rivi 11:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 13:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Tärkeä liturgiakuvaus ==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Tärkeä liturgiakuvaus ==</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Eräs meidän kannaltamme tärkeimmistä 300-luvun liturgiankuvauksista löytyy ''Apostolisesta konstituutiosta''. Tämä on kokoelma, joka on koottu ja kirjoitettu Syyriassa, todennäköisesti Antiokiassa vuosina 375-380 . Sen avulla voimme saada hyvän käsityksen siitä, että millainen liturgia oli tuohon aikaan juuri tuolla alueella.  Antiokia oli 300-luvulla merkittävä kristillinen keskus ja itse asiassa monet myöhemmin [[Konstantinopoli]]ssakin vaikuttaneet esipaimenet olivat juuri sieltä lähtöisin. Heistä tunnetuimpana varmasti oli [[Johannes Krysostomos]]. Toinen seikka, joka varmasti vaikutti antiokialaisen perinteen leviämiseen, oli se, että pyhiinvaeltajia kävi suurin joukoin Jerusalemissa ja muualla Pyhällä maalla, jossa juuri tämänkaltaista liturgiaa silloin toimitettiin.  Tutkimme seuraavaksi hieman tarkemmin tuota liturgian kaavaa.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Eräs meidän kannaltamme tärkeimmistä 300-luvun liturgiankuvauksista löytyy ''Apostolisesta konstituutiosta''. Tämä on kokoelma, joka on koottu ja kirjoitettu Syyriassa, todennäköisesti Antiokiassa vuosina 375-380 . Sen avulla voimme saada hyvän käsityksen siitä, että millainen liturgia oli tuohon aikaan juuri tuolla alueella. <ins class="diffchange diffchange-inline"><small>(2</small> </ins> Antiokia oli 300-luvulla merkittävä kristillinen keskus ja itse asiassa monet myöhemmin [[Konstantinopoli]]ssakin vaikuttaneet esipaimenet olivat juuri sieltä lähtöisin. Heistä tunnetuimpana varmasti oli [[Johannes Krysostomos]]. Toinen seikka, joka varmasti vaikutti antiokialaisen perinteen leviämiseen, oli se, että pyhiinvaeltajia kävi suurin joukoin Jerusalemissa ja muualla Pyhällä maalla, jossa juuri tämänkaltaista liturgiaa silloin toimitettiin.  Tutkimme seuraavaksi hieman tarkemmin tuota liturgian kaavaa.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">: <small>2) Vaikka tuo liturgian kuvaus on yksityiskohtainen, niin se on myös ortodoksisessa mielessä jokseenkin kyseenalainen. Jotkut tutkijat epäilevät sen olevan kytköksissä [[Areiolaisuus|areiolaisuuteen]]. (Bradshw 2002, s.85) Lisäksi ei ole varmuutta siitä, että käytettiinkö tätä nimenomaista kaavaa kuinka laajalti käytännössä, vai oliko kyseessä enemmänkin kirjallinen yhteenveto. Vielä epätodennäköisempää on liittää kyseistä kaavaa suoraan [[apostoli]]en laatimaksi. Monet tekstit liitettiin apostoleihin, jotta niiden arvovalta olisi suurempi. Luonnollisesti, liturgia on apostolista ja suorassa yhteydessä tuohon katkeamattomaan perinteeseen. Siltä osin meidän ei tarvitse kyseenalaistaa sitä, etteikö rukouksissa olisi paljon yhteyksiä siihen, mitä itse Kristus ja tätä kautta apostolit ovat sanoneet. Joka tapauksessa kyseinen teksti antaa kuitenkin hyvin seikkaperäisen kuvauksen siitä, että miten liturgia on mahdollisesti tuohon aikaan toimitettu.</small></ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Liturgian alkuosa ==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Liturgian alkuosa ==</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l17" >Rivi 17:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 21:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Seurakunta kokoontui pyhäkköön, jonka [[alttari]] oli rakennettu itään päin. Miehet ja naiset asettuivat erikseen kummallekin puolelle kirkkoa. Vanhuksille oli varattu tuolit, mutta nuoremmatkin saattoivat istuutua jos paikkoja riitti. Vanhempien tehtävänä oli pitää huolta lapsistaan palveluksen aikana. [[Diakoni]]t katsoivat, että ihmiset menivät omille paikoilleen ja käyttäytyivät asiallisesti. Varsinainen liturgia alkoi siitä, kun [[piispa]] istuutui paikalleen ja tämän jälkeen aloitettiin pyhien kirjoitusten lukeminen. Tekstien lukeminen noudatti pääasiassa sitä järjestystä, josta aiemmin on mainittu luvussa ''”[[Sanan liturgian taustoja]]”''. [[Evankeliumi]]n lukemisen jälkeen seurasi [[opetuspuhe]] tai opetuspuheita, joista viimeisen piti piispa omalta [[Katedra|istuimeltaan]]. Tämän jälkeen luettiin rukouksia niiden puolesta, jotka eivät vielä olleet kirkon jäseniä. Näistä mainittakoon esimerkiksi ''[[katekumeeni]]t'', jotka valmistautuivat kasteeseen ja ''energumeenit'', eli pahojen henkien vaivaamat sekä ''katuvat'', jotka jonkun suuremman synnin tähden oli erotettu ehtoollisyhteydestä. Rukousten jälkeen nämä edellä mainitut ryhmät lähetettiin pois kirkosta.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Seurakunta kokoontui pyhäkköön, jonka [[alttari]] oli rakennettu itään päin. Miehet ja naiset asettuivat erikseen kummallekin puolelle kirkkoa. Vanhuksille oli varattu tuolit, mutta nuoremmatkin saattoivat istuutua jos paikkoja riitti. Vanhempien tehtävänä oli pitää huolta lapsistaan palveluksen aikana. [[Diakoni]]t katsoivat, että ihmiset menivät omille paikoilleen ja käyttäytyivät asiallisesti. Varsinainen liturgia alkoi siitä, kun [[piispa]] istuutui paikalleen ja tämän jälkeen aloitettiin pyhien kirjoitusten lukeminen. Tekstien lukeminen noudatti pääasiassa sitä järjestystä, josta aiemmin on mainittu luvussa ''”[[Sanan liturgian taustoja]]”''. [[Evankeliumi]]n lukemisen jälkeen seurasi [[opetuspuhe]] tai opetuspuheita, joista viimeisen piti piispa omalta [[Katedra|istuimeltaan]]. Tämän jälkeen luettiin rukouksia niiden puolesta, jotka eivät vielä olleet kirkon jäseniä. Näistä mainittakoon esimerkiksi ''[[katekumeeni]]t'', jotka valmistautuivat kasteeseen ja ''energumeenit'', eli pahojen henkien vaivaamat sekä ''katuvat'', jotka jonkun suuremman synnin tähden oli erotettu ehtoollisyhteydestä. Rukousten jälkeen nämä edellä mainitut ryhmät lähetettiin pois kirkosta.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Poislähettämisen jälkeen uskovaiset jatkoivat rukousta, joka oli nyt sisällöltään kokonaisvaltaisempi. Joka rukouslauselman jälkeen kansa vastasi ''”Herra armahda”''. Rukoussarja päättyi piispan rukoukseen kansan puolesta.  Käytännössä kysymys oli pitkälti meidän tuntemastamme [[Suuri ektenia|''Suuresta ekteniasta'']] (''Rauhan ekteniasta''), joka nykyään luetaan heti liturgian alussa. Eräs huomionarvoinen asia on se, että ohjeiden mukaan erityisesti lasten tehtävänä oli tässä kohden laulaa ''”Herra armahda”''.  Vaikuttaa muutoinkin siltä, että tuohon aikaan lapset oli aivan erityisellä tavalla huomioitu jumalanpalveluksissa. Heidän paikkansa oli lähellä alttaria ja kirkkokansasta lapset olivat ensimmäisinä vastaanottamassa Ehtoollista.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Poislähettämisen jälkeen uskovaiset jatkoivat rukousta, joka oli nyt sisällöltään kokonaisvaltaisempi. Joka rukouslauselman jälkeen kansa vastasi ''”Herra armahda”'' <ins class="diffchange diffchange-inline"><small>(3</small></ins>. Rukoussarja päättyi piispan rukoukseen kansan puolesta.  Käytännössä kysymys oli pitkälti meidän tuntemastamme [[Suuri ektenia|''Suuresta ekteniasta'']] (''Rauhan ekteniasta''), joka nykyään luetaan heti liturgian alussa. Eräs huomionarvoinen asia on se, että ohjeiden mukaan erityisesti lasten tehtävänä oli tässä kohden laulaa ''”Herra armahda”''.  Vaikuttaa muutoinkin siltä, että tuohon aikaan lapset oli aivan erityisellä tavalla huomioitu jumalanpalveluksissa. Heidän paikkansa oli lähellä alttaria ja kirkkokansasta lapset olivat ensimmäisinä vastaanottamassa Ehtoollista.  </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">: <small>3) Bysanttilaisessa perinteessä tämä [[Ektenia|ektenioiden]] lukeminen oli tunnusomaista. Oli olemassa toinenkin käytäntö, jossa polvistuttiin ja kansa rukoili ääneti tiettyjen ryhmien puolesta. Tällainen käytäntö on [[Roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolisessa kirkossa]] vielä [[Suuri perjantai|Suuren Perjantain]] jumalanpalveluksessa. (Wybrew 2003, s.39.)</small></ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Isä [[Andrei Verikov]]'''</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Isä [[Andrei Verikov]]'''</div></td></tr>
</table>Hannuhttps://www.ortodoksi.net/index.php?title=Jumalanpalvelus_300-luvulla&diff=25218&oldid=prevHannu: Ak: Uusi sivu: ''10. osa artikkelisarjaan '''Liturgista teologiaa''', kirjoittanut isä Andrei Verikov.'' == Tekstejä vähän, kaavoja enemmän == Liturgiajumalanpalvelusten kaavojen selvitt...2010-09-01T21:05:16Z<p>Ak: Uusi sivu: ''10. osa artikkelisarjaan '''Liturgista teologiaa''', kirjoittanut isä Andrei Verikov.'' == Tekstejä vähän, kaavoja enemmän == <a href="/index.php/Liturgia" title="Liturgia">Liturgiajumalanpalvelusten</a> kaavojen selvitt...</p>
<p><b>Uusi sivu</b></p><div> ''10. osa artikkelisarjaan '''Liturgista teologiaa''', kirjoittanut isä Andrei Verikov.''<br />
<br />
== Tekstejä vähän, kaavoja enemmän ==<br />
<br />
[[Liturgia]]jumalanpalvelusten kaavojen selvittäminen ei ole kovinkaan helppoa. Eräs ongelma on siinä, että tekstejä on säilynyt alkuperäisessä muodossa lähes olematon määrä. Sen sijaan enemmän on kaavojen jäljennöksiä. Tämä ei olisi ongelma, jos kaikki tekstit olisi todellakin kopioitu sanasta sanaan seuraavan sukupolven käyttöä varten. Valitettavasti kysymys ei ollut puhtaasta kopioinnista, vaan pikemminkin päivittämisestä. Kirjoja eivät olleet koristeita, vaan ne oli tarkoitettu nimenomaan käyttöä varten, jolloin niiden tuli olla myös ajan tasalla. Tämän vuoksi tekstien kopioinnin yhteydessä niihin tehtiin myös ajan tuomat tarpeelliset korjaukset ja lisäykset. <br />
<br />
== Erilaisia rukouksia ==<br />
<br />
Olemme jo aiemmin käyneet läpi joitakin yksityiskohtia, jotka liittyvät varhaiseen jumalanpalvelukseen. Olisi äärimmäisen mukavaa ja helppoa sanoa, että liturgia olisi ollut jo 300-luvulla rukouksiltaan yhtenäinen esimerkiksi kaikkialla kristikunnassa. Tämä olisi kuitenkin hyvin virheellinen toteamus, sillä pelkästään syyrialais-antiokialaisia [[eukaristia]]rukouksia on todistettavasti 74 erilaista . Lisäksi tuohon aikaan oli vielä tavanomaista sekin, että jumalanpalveluksen toimittaja luki rukouksia ilman kirjallista kaavaa, jolloin rukouksia todellakin oli lähes yhtä paljon kuin sen toimittajia. Liturgia alkoi tietenkin hiljalleen yhdenmukaistua esimerkiksi pyhiinvaellusten tuomien vaikutteiden ja uuden kristillisen keisarikunnan myötä. Jumalanpalveluksissa on myös aina heijastunut ajan henki ja esimerkiksi taistelu harhaoppeja vastaan.<br />
<br />
== Tärkeä liturgiakuvaus ==<br />
<br />
Eräs meidän kannaltamme tärkeimmistä 300-luvun liturgiankuvauksista löytyy ''Apostolisesta konstituutiosta''. Tämä on kokoelma, joka on koottu ja kirjoitettu Syyriassa, todennäköisesti Antiokiassa vuosina 375-380 . Sen avulla voimme saada hyvän käsityksen siitä, että millainen liturgia oli tuohon aikaan juuri tuolla alueella. Antiokia oli 300-luvulla merkittävä kristillinen keskus ja itse asiassa monet myöhemmin [[Konstantinopoli]]ssakin vaikuttaneet esipaimenet olivat juuri sieltä lähtöisin. Heistä tunnetuimpana varmasti oli [[Johannes Krysostomos]]. Toinen seikka, joka varmasti vaikutti antiokialaisen perinteen leviämiseen, oli se, että pyhiinvaeltajia kävi suurin joukoin Jerusalemissa ja muualla Pyhällä maalla, jossa juuri tämänkaltaista liturgiaa silloin toimitettiin. Tutkimme seuraavaksi hieman tarkemmin tuota liturgian kaavaa.<br />
<br />
== Liturgian alkuosa ==<br />
<br />
Seurakunta kokoontui pyhäkköön, jonka [[alttari]] oli rakennettu itään päin. Miehet ja naiset asettuivat erikseen kummallekin puolelle kirkkoa. Vanhuksille oli varattu tuolit, mutta nuoremmatkin saattoivat istuutua jos paikkoja riitti. Vanhempien tehtävänä oli pitää huolta lapsistaan palveluksen aikana. [[Diakoni]]t katsoivat, että ihmiset menivät omille paikoilleen ja käyttäytyivät asiallisesti. Varsinainen liturgia alkoi siitä, kun [[piispa]] istuutui paikalleen ja tämän jälkeen aloitettiin pyhien kirjoitusten lukeminen. Tekstien lukeminen noudatti pääasiassa sitä järjestystä, josta aiemmin on mainittu luvussa ''”[[Sanan liturgian taustoja]]”''. [[Evankeliumi]]n lukemisen jälkeen seurasi [[opetuspuhe]] tai opetuspuheita, joista viimeisen piti piispa omalta [[Katedra|istuimeltaan]]. Tämän jälkeen luettiin rukouksia niiden puolesta, jotka eivät vielä olleet kirkon jäseniä. Näistä mainittakoon esimerkiksi ''[[katekumeeni]]t'', jotka valmistautuivat kasteeseen ja ''energumeenit'', eli pahojen henkien vaivaamat sekä ''katuvat'', jotka jonkun suuremman synnin tähden oli erotettu ehtoollisyhteydestä. Rukousten jälkeen nämä edellä mainitut ryhmät lähetettiin pois kirkosta.<br />
<br />
Poislähettämisen jälkeen uskovaiset jatkoivat rukousta, joka oli nyt sisällöltään kokonaisvaltaisempi. Joka rukouslauselman jälkeen kansa vastasi ''”Herra armahda”''. Rukoussarja päättyi piispan rukoukseen kansan puolesta. Käytännössä kysymys oli pitkälti meidän tuntemastamme [[Suuri ektenia|''Suuresta ekteniasta'']] (''Rauhan ekteniasta''), joka nykyään luetaan heti liturgian alussa. Eräs huomionarvoinen asia on se, että ohjeiden mukaan erityisesti lasten tehtävänä oli tässä kohden laulaa ''”Herra armahda”''. Vaikuttaa muutoinkin siltä, että tuohon aikaan lapset oli aivan erityisellä tavalla huomioitu jumalanpalveluksissa. Heidän paikkansa oli lähellä alttaria ja kirkkokansasta lapset olivat ensimmäisinä vastaanottamassa Ehtoollista. <br />
<br />
'''Isä [[Andrei Verikov]]'''<br />
<br />
{{LaatikkoPP 100<br />
|otsikko = <center>'''Liturgista teologiaa'''</center><br />
|teksti = <br />
1. [[Liturgista teologiaa (johdanto)]]<br />
<br />
2. [[Muuttumaton liturgia?]]<br />
<br />
3. [[Ensimmäinen vuosisata - apostolien aika]]<br />
<br />
4. [[Apostoli Paavali ja varhaisseurakunta]]<br />
<br />
5. [[Liturgia Justinoksen aikaan]]<br />
<br />
6. [[Kultti ja pyhyyden varjelu]]<br />
<br />
7. [[Rauhan suudelma]]<br />
<br />
8. [[Sanan liturgian taustoja]]<br />
<br />
9. [[Vainot - vapautuminen - basilikat]]<br />
<br />
10. [[Jumalanpalvelus 300-luvulla]]<br />
}}<br />
<br />
[[Luokka:Jumalanpalvelukset]]<br />
[[Luokka:Kirkkohistoria]]</div>Hannu