Toiminnot

Ero sivun ”Jumalansynnyttäjä Elävöittävä lähde” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

p (siirsi sivun ”Jumalansynnyttäjän elävöittävä lähde” uudelle nimelle ”Jumalansynnyttäjä Elävöittävä lähde”)
Rivi 1: Rivi 1:
 
[[Kuva:Jumalanaiti_elavoittava_lahde_kaj.jpg|250px|thumb|<center>''Jumalansynnyttäjän elävöittävä lähde –ikoni Kajaanin kirkossa''<br><small>(''kuva &copy; Reijo Marjomaa / Kajaanin ort.srk'')</small></center>]]
 
[[Kuva:Jumalanaiti_elavoittava_lahde_kaj.jpg|250px|thumb|<center>''Jumalansynnyttäjän elävöittävä lähde –ikoni Kajaanin kirkossa''<br><small>(''kuva &copy; Reijo Marjomaa / Kajaanin ort.srk'')</small></center>]]
 
[[Kuva:Jumalanaiti_elavoittava_lahde01.jpg|250px|thumb|<center>''Jumalansynnyttäjäni elävöittävä lähde –ikoni [[Uuden Valamon luostari|Valamon luostarissa]]''<br><small>(''kuva &copy; Pyykkönen'')</small></center>]]
 
[[Kuva:Jumalanaiti_elavoittava_lahde01.jpg|250px|thumb|<center>''Jumalansynnyttäjäni elävöittävä lähde –ikoni [[Uuden Valamon luostari|Valamon luostarissa]]''<br><small>(''kuva &copy; Pyykkönen'')</small></center>]]
[[Ikoni]]ssa, josta käytetään myös nimeä Jumalanäiti virvoittava lähde, näkyy vesialtaan päällä olevassa suuressa maljassa tai sen yläpuolella [[Jumalansynnyttäjä]] puolivartalokuvana sylissään [[Jeesus#Immanuel|Immanuel]]. Maljasta kumpuaa altaaseen pyhitettyä vettä, ''”ikuisen elämän vettä”'' (''Joh.4:13''). Ympärillä seisovat ihmiset, vanhat ja nuoret, ylhäiset ja alhaiset, sokeat, halvaantuneet ja muut sairaat, ottavat vettä ruukkuihin ja juovat sitä tai valavat päälleen ja sairaiden päälle. Useimmiten vesi virtaa kahdesta tai kolmesta maljan aukosta ja joskus Jumalanäidin lävistetyistä käsistä altaaseen, joka voi olla ristin muotoinen niin kuin kastealtaat useinkin olivat ensimmäisillä vuosisadoilla. Yläkulmissa saattaa olla [[Enkeli|enkeleitä]], jotka joissakin ikoneissa pitelevät kruunua [[Jumalanäiti|Jumalanäidin]] pään päällä, toisissa hänellä on päässään kruunu. Maljassa saattaa olla korkea jalka tai se on pylvään päässä ja joskus altaassa uiskentelee seitsemän kalaa. Taustalla näkyvät useinkin Konstantinopolin muurit.
+
[[Ikoni]]ssa, josta käytetään myös nimeä Jumalanäiti Virvoittava lähde, näkyy vesialtaan päällä olevassa suuressa maljassa tai sen yläpuolella [[Jumalansynnyttäjä]] puolivartalokuvana sylissään [[Jeesus#Immanuel|Immanuel]]. Maljasta kumpuaa altaaseen pyhitettyä vettä, ''”ikuisen elämän vettä”'' (''Joh.4:13''). Ympärillä seisovat ihmiset, vanhat ja nuoret, ylhäiset ja alhaiset, sokeat, halvaantuneet ja muut sairaat, ottavat vettä ruukkuihin ja juovat sitä tai valavat päälleen ja sairaiden päälle. Useimmiten vesi virtaa kahdesta tai kolmesta maljan aukosta ja joskus Jumalanäidin lävistetyistä käsistä altaaseen, joka voi olla ristin muotoinen niin kuin kastealtaat useinkin olivat ensimmäisillä vuosisadoilla. Yläkulmissa saattaa olla [[Enkeli|enkeleitä]], jotka joissakin ikoneissa pitelevät kruunua [[Jumalanäiti|Jumalanäidin]] pään päällä, toisissa hänellä on päässään kruunu. Maljassa saattaa olla korkea jalka tai se on pylvään päässä ja joskus altaassa uiskentelee seitsemän kalaa. Taustalla näkyvät useinkin Konstantinopolin muurit.
  
 
Ikoni on peräisin [[Bysantti|Bysantista]], missä keisari Leo I:n 400-luvulla rakennuttama Jumalansynnyttäjän kirkko oli Konstantinopolin muurien ulkopuolella parantavan lähteen päällä. Kerrotaan, että sotapäällikkö Leo Marcellus oli menossa Konstantinopolin Kultaisen portin lähellä olevan sypressilehdon läpi, kun hän kohtasi sokean, joka oli eksynyt. Hän saattoi miehen puiden varjoon lepäämään ja lähti sitten etsimään tälle vettä juotavaksi, mutta ei löytänyt. Silloin hän kuuli äänen, joka sanoi:  
 
Ikoni on peräisin [[Bysantti|Bysantista]], missä keisari Leo I:n 400-luvulla rakennuttama Jumalansynnyttäjän kirkko oli Konstantinopolin muurien ulkopuolella parantavan lähteen päällä. Kerrotaan, että sotapäällikkö Leo Marcellus oli menossa Konstantinopolin Kultaisen portin lähellä olevan sypressilehdon läpi, kun hän kohtasi sokean, joka oli eksynyt. Hän saattoi miehen puiden varjoon lepäämään ja lähti sitten etsimään tälle vettä juotavaksi, mutta ei löytänyt. Silloin hän kuuli äänen, joka sanoi:  
Rivi 14: Rivi 14:
 
Myös Sarovin luostarissa Venäjällä oli tälle ikonille omistettu kirkko. [[Serafim Sarovilainen]] lähetti monia sairaita pyhiinvaeltajia rukoilemaan Jumalanäidin elävöittävän lähteen ikonin eteen ja he paranivat.
 
Myös Sarovin luostarissa Venäjällä oli tälle ikonille omistettu kirkko. [[Serafim Sarovilainen]] lähetti monia sairaita pyhiinvaeltajia rukoilemaan Jumalanäidin elävöittävän lähteen ikonin eteen ja he paranivat.
  
Jumalanäiti elävöittävä lähde on laajennettu tyyppi ikonista Jumalanäiti [[ennusmerkki]], joka viittaa [[Raamattu|Raamatun]] ennustukseen: ''Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.'' (''Jes.7:14'')
+
Jumalanäiti Elävöittävä lähde on laajennettu tyyppi ikonista Jumalanäiti [[ennusmerkki]], joka viittaa [[Raamattu|Raamatun]] ennustukseen: ''Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.'' (''Jes.7:14'')
  
Jumalansynnyttäjän elävöittävä lähde -ikonin juhlaa vietetään ortodoksisessa kirkossa vuosittain kirkkaana perjantaina, joka on [[Pääsiäinen|pääsiäisen]] jälkeinen perjantai.
+
Jumalansynnyttäjä Elävöittävä lähde -ikonin juhlaa vietetään ortodoksisessa kirkossa vuosittain kirkkaana perjantaina, joka on [[Pääsiäinen|pääsiäisen]] jälkeinen perjantai.
  
 
[[:Käyttäjä:Vilma|Vilma]]
 
[[:Käyttäjä:Vilma|Vilma]]

Versio 18. heinäkuuta 2011 kello 09.07

Jumalansynnyttäjän elävöittävä lähde –ikoni Kajaanin kirkossa
(kuva © Reijo Marjomaa / Kajaanin ort.srk)
Jumalansynnyttäjäni elävöittävä lähde –ikoni Valamon luostarissa
(kuva © Pyykkönen)

Ikonissa, josta käytetään myös nimeä Jumalanäiti Virvoittava lähde, näkyy vesialtaan päällä olevassa suuressa maljassa tai sen yläpuolella Jumalansynnyttäjä puolivartalokuvana sylissään Immanuel. Maljasta kumpuaa altaaseen pyhitettyä vettä, ”ikuisen elämän vettä” (Joh.4:13). Ympärillä seisovat ihmiset, vanhat ja nuoret, ylhäiset ja alhaiset, sokeat, halvaantuneet ja muut sairaat, ottavat vettä ruukkuihin ja juovat sitä tai valavat päälleen ja sairaiden päälle. Useimmiten vesi virtaa kahdesta tai kolmesta maljan aukosta ja joskus Jumalanäidin lävistetyistä käsistä altaaseen, joka voi olla ristin muotoinen niin kuin kastealtaat useinkin olivat ensimmäisillä vuosisadoilla. Yläkulmissa saattaa olla enkeleitä, jotka joissakin ikoneissa pitelevät kruunua Jumalanäidin pään päällä, toisissa hänellä on päässään kruunu. Maljassa saattaa olla korkea jalka tai se on pylvään päässä ja joskus altaassa uiskentelee seitsemän kalaa. Taustalla näkyvät useinkin Konstantinopolin muurit.

Ikoni on peräisin Bysantista, missä keisari Leo I:n 400-luvulla rakennuttama Jumalansynnyttäjän kirkko oli Konstantinopolin muurien ulkopuolella parantavan lähteen päällä. Kerrotaan, että sotapäällikkö Leo Marcellus oli menossa Konstantinopolin Kultaisen portin lähellä olevan sypressilehdon läpi, kun hän kohtasi sokean, joka oli eksynyt. Hän saattoi miehen puiden varjoon lepäämään ja lähti sitten etsimään tälle vettä juotavaksi, mutta ei löytänyt. Silloin hän kuuli äänen, joka sanoi:

”Älä etsi vettä kauempaa – sitä on juuri tässä paikassa.”

Hän ei nähnyt ketään eikä myöskään lähdettä. Silloin ääni jatkoi:

”Keisari Leo, virvoita janoista lehdosta löytämälläsi vedellä ja levitä mutaa hänen silmilleen. Minun avullani sinä rakennat tänne minun nimelleni omistetun kirkon. Sairaat, jotka tulevat tänne ja pyytävät uskossa minun esirukoustani, paranevat ja heidän rukouksensa kuullaan.”

Niin sokea sai näkönsä takaisin. Myöhemmin, kun sotapäälliköstä oli Jumalanäidin ennustuksen mukaisesti tullut Bysantin keisari, hän puhdistutti lähteen, rakennutti sen ympärille muurin ja lähteen päälle Jumalanäidille omistetun kirkon. Keisari nimitti sitä eläväksi tekeväksi lähteeksi, koska se oli osoittanut Jumalanäidin ihmeitä tekevän ja parantavan voiman.

Siitä alkaen lähteellä tapahtui yhä uudelleen ihmeitä. Konstantinopolin kukistumisen jälkeen vuonna 1453 Elävöittävän lähteen kirkko tuhottiin ja lähde täytettiin, mutta kristityt kaivoivat sen taas esiin ja ottivat siitä vettä. Pieni lähteen lähellä ollut kappeli tuhoutui 1800-luvun alkupuolella kreikkalaisten ja ottomaanien välisissä taisteluissa. Uuden kirkon rakentaminen vanhan kirkon raunioiden päälle aloitettiin vuonna 1833 ja se vihittiin käyttöön kaksi vuotta myöhemmin. Se tuhoutui taas vuonna 1955, jonka jälkeen se on jälleenrakennettu, mutta ei enää entiseen loistoonsa. Siellä tapahtuu yhä ihmeitä.

Myös Sarovin luostarissa Venäjällä oli tälle ikonille omistettu kirkko. Serafim Sarovilainen lähetti monia sairaita pyhiinvaeltajia rukoilemaan Jumalanäidin elävöittävän lähteen ikonin eteen ja he paranivat.

Jumalanäiti Elävöittävä lähde on laajennettu tyyppi ikonista Jumalanäiti ennusmerkki, joka viittaa Raamatun ennustukseen: Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. (Jes.7:14)

Jumalansynnyttäjä Elävöittävä lähde -ikonin juhlaa vietetään ortodoksisessa kirkossa vuosittain kirkkaana perjantaina, joka on pääsiäisen jälkeinen perjantai.

Vilma

Tropari, 3. sävelmä

"Sinä Neitsyt, elävää vettä vuodattava lähde,
synnytit meille yliolennollisen sateen Kristuksen.
Sinä vuodatat meille kaivostasi kuolemattomuuden nektaria,
suloista vettä joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Sitä nauttien me nyt huudamme Sinulle:
Iloitse, elämää tarjoava Lähde!"

Kontakki 8. sävelmä

"Jumalan armoittama Neitsyt, ehtymättömästä lähteestäsi
Sinä aina vuodatat selittämättömästi lahjaksemme armosi vettä.
Minä rukoilen Sinua, joka olet käsittämättömästi synnyttänyt Sanan:
"Virvoita minua armollasi, että laulaisin Sinulle:
Iloitse, pelastuksemme lähde!"

(Troparin ja kontakin käännös kreikasta: nunna Kristoduli / Lintulan luostari)


Jumalansynnyttäjän (Jumalanäidin) ikoneja

Jumalanäiti Aerovindus | Jumalanäiti Ahtyrskaja | Jumalanäiti Akatistos | Arapetin (Arabian) Jumalanäiti | Armatian Jumalanäiti | Barskin Jumalanäiti | Belozerskin Jumalanäiti | Betlehemin Jumalanäiti | Jumalanäiti Bogoljubskaja | Devpetepurin Jumalanäiti | Donin Jumalanäiti | Jumalanäiti Ehtymätön malja | Jumalanäiti Eksyneiden lohduttaja | Jumalansynnyttäjä Elävöittävä lähde | Jumalanäiti Ennusmerkki | Fjodorovin Jumalanäiti | Gerbovetsin Jumalanäiti | Georgian Jumalanäiti | Jumalanäiti Grebnevskaja | Jumalanäiti Hukkuvien pelastaja | Imettävä Jumalanäiti | Itkevä Jumalanäiti | Ivironin Jumalanäiti | Jeletsin Jumalanäiti Jerusalemin Jumalanäiti | Jumalanäiti ilmestyy Sergei Radonežilaiselle | Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkuminen | Jumalanäidin ylistys | Jumalanäiti Kaikkien murheellisten ilo | Jumalanäiti Lohduta minua surussani | Kalugan Jumalanäiti | Kasperovin Jumalanäiti | Kazanin Jumalanäiti | Kolmikätinen Jumalanäidin ikoni | Kolotskajan Jumalanäiti | Konevitsan Jumalanäiti | Korsunin Jumalanäiti | Kostrovin Jumalanäiti | Kozelshtshanin Jumalanäiti | Jumalanäiti Kuihtumaton kukka | Kupjatitsin Jumalanäiti | Kärsimyksen Jumalanäiti | Lesnan Jumalanäiti | Mirožin Jumalanäiti | Neitsyt Marian ilmestys | Neitsyt Marian syntymä | Neitsyt Marian temppeliin tuominen | Neamţun Jumalanäiti | Novgorodin Jumalanäiti | Novonikitan Jumalanäiti | Jumalanäiti Nöyrän tuki | Jumalanäiti Oi suuresti ylistetty Äiti | Okonskin Jumalanäiti | Jumalanäiti Olet viinitarha | Palava pensas | Jumalanäiti Parantaja | Jumalanäidin suojelus eli Pokrova | Potšaevin Jumalanäiti | Pyhtitsan Jumalanäiti | Serafim-Divejevon Jumalanäiti | Sitkan Jumalanäiti | Jumalanäiti Siunattu kohtu | Smolenskin Jumalanäiti | Socolan Jumalanäiti | Supraslin Jumalanäiti | Svjatogorskin Jumalanäiti | Tihvinän Jumalanäiti | Tinoksen Jumalanäiti | Tolgan Jumalanäiti | Jumalanäiti Totisesti on kohtuullista | Troitse-Sergijevin Jumalanäiti | Tsilkanin Jumalanäiti | Tširskin Jumalanäiti | Tšuhloman Jumalanäiti | Tulessa ilmestyvä | Ustjužnan Jumalanäiti | Valamolainen Jumalanäiti | Valgetjärven Jumalanäiti | Jumalansynnyttäjä Valtaistuimella | Vladimirin Jumalanäiti | Älä itke minua, äitini |