Toiminnot

Ero sivun ”Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä (ikoni)” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

Rivi 1: Rivi 1:
 
[[Kuva:Neitseen marian syntyma.jpg|thumb|250px|right|<center>''Jumalansynnyttäjän <br> Neitseen Marian syntymä'' <br> venäläinen ikoni, 1700-luku<br><small>Neitsyt Marian äiti ''Anna'' vasemmalla ja <br>isä, pappi ''Joakim'' oikealla puolella. Vastasyntynyt [[Neitsyt Maria]] <br>kapaloituna palvelijan sylissä.<br>(''kuva:Wikipedia'')</small></center>]]
 
[[Kuva:Neitseen marian syntyma.jpg|thumb|250px|right|<center>''Jumalansynnyttäjän <br> Neitseen Marian syntymä'' <br> venäläinen ikoni, 1700-luku<br><small>Neitsyt Marian äiti ''Anna'' vasemmalla ja <br>isä, pappi ''Joakim'' oikealla puolella. Vastasyntynyt [[Neitsyt Maria]] <br>kapaloituna palvelijan sylissä.<br>(''kuva:Wikipedia'')</small></center>]]
 
Ortodoksisen [[kirkkovuosi|kirkkovuoden]] ensimmäinen suuri juhla on '''syyskuun 8. päivänä''' vietettävä [[Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä]]juhla. Juhlan alkuperä on viimeistään 500-luvulta ja juhlaan liittyvistä tapahtumista kertoo juutalaiskristillistä alkuperää oleva [[Apokryfiset kirjat|apokryfi]]nen Jaakobin protoevankeliumi (''Protevangelium Iakobi''). Juhlan aihetta kuvaava [[ikoni]] kehittyi nykyiseen kerronnalliseen muotoonsa ensimmäisen kristillisen vuosituhannen vaihteessa.
 
Ortodoksisen [[kirkkovuosi|kirkkovuoden]] ensimmäinen suuri juhla on '''syyskuun 8. päivänä''' vietettävä [[Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä]]juhla. Juhlan alkuperä on viimeistään 500-luvulta ja juhlaan liittyvistä tapahtumista kertoo juutalaiskristillistä alkuperää oleva [[Apokryfiset kirjat|apokryfi]]nen Jaakobin protoevankeliumi (''Protevangelium Iakobi''). Juhlan aihetta kuvaava [[ikoni]] kehittyi nykyiseen kerronnalliseen muotoonsa ensimmäisen kristillisen vuosituhannen vaihteessa.
 +
 +
== Ikonografia ==
 +
Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä -ikonissa on paljon käytännön elämään liittyviä yksityiskohtia kuten lapsen peseminen ja hoitaminen sekä palvelijoiden huolenpito pyhästä Annasta, joka on ikonin keskellä. Hänen nöyryytensä osoittaa, että hän on tietoinen Jumalan tahdosta. Vastasyntynyt Neitsyt Maria on sivussa, naispalvelijoiden huomassa.
 +
 +
Ikoni viestii ilosanomaa, sillä pitkään odotettu lapsi, Neitsyt Maria, tuo valtavan ilon vanhemmilleen ja hänen vanhempiensa Joakimin ja Annan pitkään jatkunut lapsettomuuden häpeä poistuu.
 +
 +
Rakennusten kattojen ylle on usein kuvattu niitä yhdistävä vaate, joka kertoo, että ikonin tapahtumat sijoittuvat sisätiloihin.
 +
 +
* Sananlaskujen kirja 9:1-11: ''Viisaus on itselleen rakentanut talon''
  
 
'''Kesken - aloitettu 15.8.2009 /[[Käyttäjä:Soili|SM]], julkaisuvalmis viimeistään 3.9.2009'''
 
'''Kesken - aloitettu 15.8.2009 /[[Käyttäjä:Soili|SM]], julkaisuvalmis viimeistään 3.9.2009'''
  
  
== Ikonografia ==
 
  
 
== Lähteet ==
 
== Lähteet ==
Rivi 13: Rivi 21:
 
* [[Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä]]
 
* [[Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä]]
 
* [[Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkuminen (ikoni)]]
 
* [[Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkuminen (ikoni)]]
 +
* [[Kirkkovuoden päättyessä ja uuden alkaessa (opetuspuhe)]]

Versio 17. elokuuta 2009 kello 08.28

Jumalansynnyttäjän
Neitseen Marian syntymä

venäläinen ikoni, 1700-luku
Neitsyt Marian äiti Anna vasemmalla ja
isä, pappi Joakim oikealla puolella. Vastasyntynyt Neitsyt Maria
kapaloituna palvelijan sylissä.
(kuva:Wikipedia)

Ortodoksisen kirkkovuoden ensimmäinen suuri juhla on syyskuun 8. päivänä vietettävä Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymäjuhla. Juhlan alkuperä on viimeistään 500-luvulta ja juhlaan liittyvistä tapahtumista kertoo juutalaiskristillistä alkuperää oleva apokryfinen Jaakobin protoevankeliumi (Protevangelium Iakobi). Juhlan aihetta kuvaava ikoni kehittyi nykyiseen kerronnalliseen muotoonsa ensimmäisen kristillisen vuosituhannen vaihteessa.

Ikonografia

Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä -ikonissa on paljon käytännön elämään liittyviä yksityiskohtia kuten lapsen peseminen ja hoitaminen sekä palvelijoiden huolenpito pyhästä Annasta, joka on ikonin keskellä. Hänen nöyryytensä osoittaa, että hän on tietoinen Jumalan tahdosta. Vastasyntynyt Neitsyt Maria on sivussa, naispalvelijoiden huomassa.

Ikoni viestii ilosanomaa, sillä pitkään odotettu lapsi, Neitsyt Maria, tuo valtavan ilon vanhemmilleen ja hänen vanhempiensa Joakimin ja Annan pitkään jatkunut lapsettomuuden häpeä poistuu.

Rakennusten kattojen ylle on usein kuvattu niitä yhdistävä vaate, joka kertoo, että ikonin tapahtumat sijoittuvat sisätiloihin.

  • Sananlaskujen kirja 9:1-11: Viisaus on itselleen rakentanut talon

Kesken - aloitettu 15.8.2009 /SM, julkaisuvalmis viimeistään 3.9.2009


Lähteet

Katso myös