Toiminnot

Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä (ikoni)

Kohteesta Ortodoksi.net

Versio hetkellä 17. elokuuta 2009 kello 14.43 – tehnyt Mikko (keskustelu | muokkaukset)
Jumalansynnyttäjän
Neitseen Marian syntymä

venäläinen ikoni, 1700-luku
Neitsyt Marian äiti Anna vasemmalla ja
isä, pappi Joakim oikealla puolella. Vastasyntynyt Neitsyt Maria
kapaloituna palvelijan sylissä.
(kuva:Wikipedia)

Ortodoksisen kirkkovuoden ensimmäinen suuri juhla on syyskuun 8. päivänä vietettävä Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymäjuhla. Juhlan alkuperä on viimeistään 500-luvulta ja juhlaan liittyvistä tapahtumista kertoo juutalaiskristillistä alkuperää oleva apokryfinen Jaakobin protoevankeliumi (Protevangelium Iakobi). Juhlan aihetta kuvaava ikoni kehittyi nykyiseen kerronnalliseen muotoonsa ensimmäisen kristillisen vuosituhannen vaihteessa.

Joakim ja Anna, Neitsyt Marian vanhemmat

Joakim oli Daavidin sukua ja Anna Aaronin, ylimmäisen papin sukua. He olivat hurskaita ja Jumalaa pelkääviä ihmisiä, mutta murehtivat kovin lapsettomuuttaan, joka siihen aikaan oli suuri häpeä. Joakim ja Anna rukoilivat hartaasti lasta ja lupasivat, että jos heidän rukouksensa täyttyisi, he pyhittäisivät lapsensa kokonaan Jumalalle.

Jumala kuuli heidän rukouksensa ja lähetti enkelin heidän luokseen. Enkeli toi sanoman tyttären syntymästä, joka olisi kaikkein siunatuin ja jota kaikki kansat ylistäisivät ja jonka kautta tulisi pelastus maailmaan. Yhdeksän kuukauden kuluttua tästä tapahtumasta Joakimille ja Annalle syntyi tytär, jonka nimeksi tuli Maria.

Ikonografia

Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä -ikonissa on paljon käytännön elämään liittyviä yksityiskohtia kuten lapsen peseminen ja hoitaminen sekä palvelijoiden huolenpito pyhästä Annasta, joka on ikonin keskellä. Hänen nöyryytensä osoittaa, että hän on tietoinen Jumalan tahdosta. Vastasyntynyt Neitsyt Maria on sivussa, naispalvelijoiden huomassa.

Ikoni viestii ilosanomaa, sillä pitkään odotettu lapsi, Neitsyt Maria, tuo valtavan ilon vanhemmilleen ja poistaa iäkkäiden vanhempiensa, Joakimin ja Annan, pitkään jatkuneen lapsettomuuden häpeän.

Rakennusten kattojen ylle on usein kuvattu niitä yhdistävä vaate, joka kertoo, että ikonin tapahtumat sijoittuvat sisätiloihin.

  • Sananlaskujen kirja 9:1-11: Viisaus on itselleen rakentanut talon

Kesken - aloitettu 15.8.2009 /SM, julkaisuvalmis viimeistään 3.9.2009


Lähteet

Katso myös