Toiminnot

Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkuminen (ikoni)

Kohteesta Ortodoksi.net

Versio hetkellä 10. elokuuta 2009 kello 10.12 – tehnyt Mikko (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: [[Kuva:Jumalansynnyttajan kuolonuneennukkuminen.jpg|300px|thumb|right|''Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkuminen'', ikoni, v. 1392, (mahdollisesti Teofanes Kreikkal...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkuminen, ikoni, v. 1392, (mahdollisesti Teofanes Kreikkalaisen maalaama) Kuva: Wikipedia

Kuolonuneen nukkumisen apogryfi kertoo, kuinka Ylienkeli Gabriel ilmestyi Marialle ja kertoi lähestyvästä kuolemasta. Jumalanäiti halusi nähdä vielä ennen kuolemansa Poikansa opetuslapset ja kuin ihmeen kautta he kaikki, apostoli Tuomasta lukuunottamatta, ilmestyivät hänen kuolinvuoteensa äärelle. Kuolinpäivänä Kristus näyttäytyi Äidilleen enkelijoukkojen ympäröimänä ja vei hänen sielunsa taivaallisiin korkeuksiin.

Päivän juhlaikoniin Jumalansynnyttäjä Neitseen Marian kuolinuneen nukkuminen on kuvattu kuolonuneen vaipunut Jumalanäiti apostolien ympäröimänä. Taustalla, mandorlan keskellä, on Kristus ja hän katsoo vuoteella makaavaa äitinsä kuollutta ruumista. Apogryfiteksteissä kerrotaan, kuinka suunnaton valo valaisi talon ja kaikki näkivät kuinka Jeesus Kristus, jota seurasi joukko enkeleitä ja pyhiä ihmisiä, laskeutui Jumalansynnyttäjän vuoteen luokse ja otti hänen pyhän sielunsa käsiinsä.

Kristuksen vasemmalla käsivarrella on pieni, kapaloitua lasta muistuttava hahmo. Siinä kuvataan Jumalanäidin sielu pienenä käärinliinoihin kiedottuna ruumiina Poikansa käsivarrella. Yllä on kuusisiipinen, punainen serafi. Mandorlan siniseen osaan, kahden puolen Kristusta, on usein kuvattu kerubeja ja enkeleitä.

Ikonissa apostolit ovat kokoontuneet Jumalanäidin kuolinvuoteen ympärille, joissakin ikoneissa kuvataan pilvet kuljettavat apostoleita paikalle. Apostolien lisäksi Jumalanäidin kuolemaa todistamaan on saatettu kuvata neljä esipaimenta; Jerusalemin ensimmäinen piispa, Herran veli Jaakob sekä kolme apostolien opetuslasta - Timoteos, Hieroteos ja Dionysios Areoagiitta. Joihin ikoneihin on kuvattu apostolien ja esipaimenten lisäksi vielä joukko naisia. Yhdessä he muodostavat Kirkon, jossa on loppuunsaatettu Jumalanäidin kuolonuneen nukkumisen mysteerio.

Toisinaan ikonin etualalle on kuvattu juutalainen fanaatikko Athonius, joka perimätiedon mukaan koetti kaataa vuoteen, jolla hautaan saatettava Jumalanäiti lepäsi. Hän ehti hädintuskin koskettaa vuodetta, kun enkeli löi miekalla poikki hänen kätensä. Kädet kuitenkin paranivat Athoniuksen kaduttua tekoaan ja ylistettyään Mariasta syntynyttä Jumalaa.

Jumalansynnyttäjän Neitsyt Marian kuolonuneen nukkuminen 15.8. on kirkkovuoden viimeinen suuri juhla. Juhlan slaavinkielinen nimi on Uspenie ja juhla päättää kaksiviikkoisen paaston. Kyseinen päivä on esimerkiksi Helsingin Uspenskin katedraalin praasniekkapäivä. Juhlaikoni on esillä suurissa katedraaleissa sivualttarilla ja sen edessä on tapana lukea juhlapäivän päätteeksi erityinen hautauskanoni.

SM

Lähteet

  • Piispa Arseni: Ikonikirja - Historiaa, teologiaa ja tekniikkaa
  • Ortodoksiviesti 6/2008

Katso myös