Toiminnot

Ero sivun ”Kerubiveisu” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Kerubiveisu)
 
Rivi 39: Rivi 39:
 
: ''halleluja,''
 
: ''halleluja,''
 
: ''halleluja, halleluja.''
 
: ''halleluja, halleluja.''
 +
<br>
 +
[https://www.ortodoksi.net/images/8/8b/Kerubiveisu_mus.mp3 Kuutele veisu]<br>Simonin luostarin sävelmä.<br><small>Saimaan seurakunnan kvartetti: Maria Mentu, Maria Bondarenko, Jari Vepsä, Kari Ahonen.<br>[avaa tiedosto hiiren oikealla näppäimellä uuteen välilehteen].</small>
 +
<br>
 +
<br>
 
<hr>
 
<hr>
 
[[Tiedosto:Kerubiveisu.pdf]] (''nuotin Ortodoksi.netille tehnyt Antti Soininen'')
 
[[Tiedosto:Kerubiveisu.pdf]] (''nuotin Ortodoksi.netille tehnyt Antti Soininen'')

Nykyinen versio 1. heinäkuuta 2021 kello 12.30

Nämä artikkelit ovat osia sarjasta, jonka otsikko on:
Liturgia
Liturgiaan valmistautuminen
Liturgiset esineet
Jumalanpalveluspuvut
Proskomidi
Hetket
Suitsuttaminen
Opetettavien liturgia
Alkusiunaus
Suuri ektenia
Antifonit eli Vuorolaulut
1. Psalmi 103
2. Psalmi 146
3. Jumalan ainokainen kuolematon poika ja Sana
Autuuden lauseet
Pieni saatto
Troparit ja kontakit
Pyhän Kolminaisuuden virsi eli Trisagion
Epistola eli Apostoliset kirjeet
Evankeliumi
Opetuspuhe
Hartauden ektenia
Vainajien ektenia
Opetettavien ektenia
Uskovaisten liturgia
Kerubiveisu
Suuri saatto
Anomusektenia
Proskomidirukous
Nikealais-konstantinopolilainen uskontunnustus
EUKARISTIA ALKAA
1. Anafora eli Lahjain ylentämisen rukous
a. Kehotukset
b. Prefatio
c. Sanctus
d. Anamnesis
e. Epiklesis
f. Muuttuminen
g. Intercessio - Esirukoukset
2. Anomusektenia
3. Herran rukous
4. Ehtoollinen
Ambonin takainen rukous
Antidora
Psalmi 34
Loppusiunaus

Kerubiveisun alkuperäinen nimi on cherubikon (kreikaksi: Χερουβικον, venäjäksi: херувимская песнь) eli suomennettuna enkelien laulu. Se lauletaan ortodoksisen kirkon liturgiassa (suurta torstaita ja suurta lauantaita lukuun ottamatta) suuren saaton edellä.

Kerubiveisun on lisätty pyhän Johannes Krysostomoksen liturgiaan keisari Justinianuksen määräyksestä joskus 6. vuosisadan loppupuolella joko vuonna 573 tai seuraavana vuonna.

Aikaisemmin kerubiveisua käytettiin Jaakobin liturgiassa, joka oli tuolloin osittain mukailtu Basileios Suuren liturgiasta. Tätä veisua (Vaietkoon jokainen ihmisen liha …) käytetään nykyään suurena lauantaina eli pääsiäislauantaina. Suurena torstaina sen tilalla käytetään toista veisua (Sinun salaiseen Ehtoolliseesi osalliseksi …).

Kerubiveisu

Nyt me salaisesti kuvaamme,
salaisesti kuvaamme
kerubeja.
Nyt me kuvaamme,
salaisesti kuvaamme
kerubeja, kerubeja.
Ja eläväksitekevälle Kolminaisuudelle
pyhintä virttä
virttä veisaamme,
eläväksitekevälle Kolminaisuudelle
pyhintä virttä
virttä veisaamme, veisaamme.
Heittäkäämme pois siis kaikki huolet,
maalliset huolet
heittäkäämme pois,
heittäkäämme pois siis kaikki
maalliset huolet,
heittäkäämme pois maalliset huolet.
Amen.
Ottaaksemme vastaan kaikkeuden Kuninkaan,
ottaaksemme vastaan
kaikkeuden Kuninkaan,
jota näkymättömästi seuraavat,
seuraavat enkelein joukot,
enkelein joukot.
Halleluja, halleluja,
halleluja,
halleluja, halleluja.


Kuutele veisu
Simonin luostarin sävelmä.
Saimaan seurakunnan kvartetti: Maria Mentu, Maria Bondarenko, Jari Vepsä, Kari Ahonen.
[avaa tiedosto hiiren oikealla näppäimellä uuteen välilehteen].



Tiedosto:Kerubiveisu.pdf (nuotin Ortodoksi.netille tehnyt Antti Soininen)


Kerubsången på svenska / ruotsiksi