Toiminnot

Ero sivun ”Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Rukouksen sisältö” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

 
(2 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 17: Rivi 17:
 
----
 
----
 
<center>Seuraava osa: [[Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Rukoustila]]-></center>
 
<center>Seuraava osa: [[Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Rukoustila]]-></center>
----
+
----  
 
# osa: [[Filokalian isät rukouksen opettajina|Filokalian tärkeimpiä rukousta käsitteleviä tekstejä]]
 
# osa: [[Filokalian isät rukouksen opettajina|Filokalian tärkeimpiä rukousta käsitteleviä tekstejä]]
 
# osa: [[Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Puhdistuminen]]  
 
# osa: [[Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Puhdistuminen]]  

Nykyinen versio 27. huhtikuuta 2014 kello 10.10

Filokalian kansi

Isät varoittavat meitä rukoilemasta toiveittemme toteutumista (I 95:31), koska ne eivät ole aina sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa ja voivat siis olla vahingollisia. Rukous on rakastavaa ja luottavaista antautumista Jumalan hyvään tahtoon (I:31):

”Älä toivo, että asiasi sujuisivat niin kuin sinusta näyttää hyvältä, vaan niin kuin Jumala tahtoo. Ja niin olet vapaa kaikista huolista ja rukoilet kiitollisena.” (I 103:89)

Pyyntöjä voi kyllä esittää, mutta ehdottomista vaatimuksista on oman etunsa vuoksi viisainta pidättyä.

Jos Jumala ei kuule rukousta, ei pidä huolestua, koska se panee meidät viipymään entistä pitempään rukouksessa, ja mikäpä olisi sitä parempaa? (I 95:34) Esirukous on tärkeä:

”On oikein rukoilla ei vain oman puhdistumisensa vaan jokaisen ihmisen puhdistumisen puolesta. Näin noudatat enkelien tapaa.” (I 96:40)

Markus Askeetti esittää viisaan suosituksen:

”Parempi on rukoilla hartaasti lähimmäisen puolesta kuin nuhdella häntä joka rikkomuksesta.” (I 174:132)

Rukous on sielunviholliselle erityisen vastenmielistä ja se pyrkii kaikin tavoin tuhoamaan rukouksessa saavutetun hyvän tilan. Rukouksen jälkeen kehotetaankin varovaisuuteen. Pitää valmistautua varjelemaan rukouksen hedelmää. (I 97:48, 49) Helposti juuri rukouksen jälkeen ilmenee aiheita kiihtymykseen ja vihastumiseen tai johonkin eläimelliseen himoon, kuten Euagrios asian ilmaisee. On syytä oppia tarkkailemaan tapahtumia hengelliseltä kannalta. Sillä tavoin oppii huomaamaan ja välttämään sielunvihollisen järjestämiä ansoja.

© Nunna Kristoduli

(Artikkeli julkaistaan Ortodoksi.netissä kirjoittajan luvalla.)


Seuraava osa: Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Rukoustila->

  1. osa: Filokalian tärkeimpiä rukousta käsitteleviä tekstejä
  2. osa: Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Puhdistuminen
  3. osa: Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Suhde lähimmäisiin
  4. osa: Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Keskittyneisyys
  5. osa: Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Rukouksen sisältö
  6. osa: Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Rukoustila
  7. osa: Rukouksen tie Filokalian isien mukaan - Käytännön ohjeita ja varoituksia