Toiminnot

Ero sivun ”Synkletike Aleksandrialainen” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

Rivi 31: Rivi 31:
 
[[Luokka:Egyptiläiset pyhät]]
 
[[Luokka:Egyptiläiset pyhät]]
 
[[Luokka:Erämaakilvoittelijat]]
 
[[Luokka:Erämaakilvoittelijat]]
 +
[[Luokka:Naispyhät]]
 
[[Luokka:Nunnaluostarit]]
 
[[Luokka:Nunnaluostarit]]
 +
[[Luokka:Pyhittäjä-äidit]]
 
[[Luokka:Pyhät]]
 
[[Luokka:Pyhät]]

Versio 9. marraskuuta 2011 kello 21.47

Pyhittäjä-äiti Synkletikesta (nimestä käytetään myös muotoa: Maria Synkletike, suomalaisessa kalenterissa myös Singklitikii) eli Aleksandriassa Egyptissä 300-luvulla ja kuului rikkaaseen sukuun, johon tuo nimikin Synkletike viittaa. Rikkauden lisäksi hurskaus kuului suvun arvoihin ja tämä vaikutti kauniin ja tavoitellun nuoren naisen ratkaisuihin oman elämänsä suhteen. Synkletike hakeutui Jumalan läheisyyteen ja hylkäsi maallisen elämäntyylin ja lähestyi Jumalaa hengellisen mietiskelyn avulla ja askeettisen elämäntyylin avulla.

Pyhä Synkletike vältti turhia ja merkityksettömiä keskusteluja, maukkaita ruokia ja viihdettä. Ongelmien edessä hän oli kärsivällinen. Niinpä hänestä tulikin sitten nunna ja viisas opettaja, joka sai oppilailtaan arvonimen Amma (äiti), koska he pitivät Synkletikea hengellisenä äitinään.

Rakkauden kaksoiskäsky ohjenuorana

Hänen opetuksessaan oli aina ensimmäisellä sijalla rakkauden kaksoiskäsky (Mark.12:29-31):

"Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.' Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole."

Näiden tuli olla maailmasta pois vetäytyneille luostariasukkaille jokaisen teon alku ja päämäärä.

Sielun kaunistaminen hyveillä

Maailmassa naiset kaunistavat itseään koruilla, kukilla ja monenlaisilla muilla vastaavilla tavoilla. Nunna ei kaunista itseään näin, he kaunistavat itseään Taivaallista Ylkää varten kaunistamalla sielunsa hyveillä.

Kauniin timanttisen otsapannan sijaan nunnilla on morsiuskruununa uskon, toivon ja rakkauden kolminkertainen seppele. Kaulakoruna nunnalla tulisi hankkia nöyryys ja vyöksi siveys ja häävaatteeksi köyhyys. Näin sitten hääpöydässä nunnille pitäisi vielä olla tarjolla katoamatonta hengen ruokaa, rukouksia ja psalmeja.

Yltiöpäisyys kilvoittelussa

Pyhittäjä-äiti Synkletike varoitti kaikkia yltiöpäisestä kilvoittelusta. Hänen mielestään yhteiselämäluostarissa kuuliaisuus oli tärkeämpää kuin askeesi. Askeesi saattaa saada aikaan ylpeyttä, sen sijaan kuuliaisuus tuo nöyryyttä. Ylenpalttinen askeesi voi olla myös viholliselta, paholaiselta saatua ja siten varottava. Paholaisen opetusta kuuntelevat kilvoittelevat näet helposti ylen määrin. Jotta osaa erottaa jumalallisen ja kuninkaallisen keskitien tyrannimaisesta ja demonisesta kilvoittelusta, tulee muistaa, että oikeaan tiehen kuuluu tasaisuus ja sopusointu.

Raskaat koettelemukset kohtaavat

Elämänsä ehtoopuolella pyhä Synkletike pyysi Jumalalta, että hän saisi ruumiillisen sairauden, kuten Job oli saanut. Näin tapahtui, mutta silti tämä rohkea pyhä pysyi aina hyveellisenä ja huolellisena kilvoittelijana sekä uskoonsa turvautuvana pitkän elämänsä loppuun saakka. Sairaus vaikutti hänen suussaan ja kurkussaan ja näin vaikeutti ja vähensi entisestään hänen puhumistaan.

Pyhän muisto

Ortodoksinen kirkko muistelee pyhää (Maria) Synkletikea aina vuosittain elokuun 11. päivänä. Pyhälle Synkletikelle on omistettu joitain luostareita muun muassa Amerikassa.

HAP