Toiminnot

Ero sivun ”Valo jää (kirja)” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Ak: Uusi sivu: thumb|<center>Kirjan kansi</center> :: '''Serafim Seppälä''': '''Valo jää. Dostojevski, Gibran, Kazantzankis ja Jumalan mysteeri''' :: ISBN 978-952-24...)
 
 
(5 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
 
[[Kuva:Valo_jaa_kansi.jpg|thumb|<center>Kirjan kansi</center>]]
 
[[Kuva:Valo_jaa_kansi.jpg|thumb|<center>Kirjan kansi</center>]]
:: '''Serafim Seppälä''': '''Valo jää. Dostojevski, Gibran, Kazantzankis ja Jumalan mysteeri'''  
+
:: ''[[Serafim Seppälä]]'': '''Valo jää. Dostojevski, Gibran, Kazantzakis ja Jumalan mysteeri'''  
 
:: ISBN 978-952-247-078-2  
 
:: ISBN 978-952-247-078-2  
 
:: Julkaisija ja kustantaja: Kustannus-Osakeyhtiö Kotimaa / Kirjapaja  
 
:: Julkaisija ja kustantaja: Kustannus-Osakeyhtiö Kotimaa / Kirjapaja  
:: Julkaisupäivämäärä: 2011  
+
:: Julkaisupäivämäärä: 20.04.2011  
 
:: Sivumäärä: 343 sivua  
 
:: Sivumäärä: 343 sivua  
 
:: Koko: 210 x 135 mm  
 
:: Koko: 210 x 135 mm  
Rivi 14: Rivi 14:
 
Mikä on runoilijan ja profeetan ero? Millainen on maailma, jossa jumalat kuolevat, mutta jumaluus elää? Millaista on taiteilijan hengellisyys?
 
Mikä on runoilijan ja profeetan ero? Millainen on maailma, jossa jumalat kuolevat, mutta jumaluus elää? Millaista on taiteilijan hengellisyys?
  
Tässä kirjassa Serafim Seppälä käsittelee kolmea maailmankirjailijaa, joille kirjoittaminen oli syvällistä kamppailua oman persoonansa, kutsumuksensa ja Jumalan kanssa. Fjodor Dostojevskin, Kahlil Gibranin ja Nikos Kazantzakiksen keskeisiä klassikkoteoksia tarkastellaan suhteessa heidän henkilökohtaisen jumalasuhteensa ja vakaumuksensa kehittymiseen. Lopputulos on ainutlaatuinen analyysi maailmankirjallisuuden hengellisestä ulottuvuudesta.
+
Tässä kirjassa Serafim Seppälä käsittelee kolmea maailmankirjailijaa, joille kirjoittaminen oli syvällistä kamppailua oman persoonansa, kutsumuksensa ja Jumalan kanssa. ''Fjodor Dostojevskin'', ''Kahlil Gibranin'' ja ''Nikos Kazantzakiksen'' keskeisiä klassikkoteoksia tarkastellaan suhteessa heidän henkilökohtaisen jumalasuhteensa ja vakaumuksensa kehittymiseen. Lopputulos on ainutlaatuinen analyysi maailmankirjallisuuden hengellisestä ulottuvuudesta.
  
Serafim Seppälä (FT, S. 1970) on ortodoksinen [[munkki]] ja [[diakoni]], joka toimii [[Systemaattinen teologia|systemaattisen teologian]] ja [[Patristiikka|patristiikan00 professorina Itä-Suomen yliopistossa. Hän on tuottelias kirjailija; [[Vapaus (kirja)|Vapaus]]-teos valittiin vuoden 2007 kristilliseksi kirjaksi.
+
'''[[Serafim Seppälä]]''' (FT, s. 1970) on ortodoksinen [[munkki]] ja [[diakoni]], joka toimii [[Systemaattinen teologia|systemaattisen teologian]] ja [[Patristiikka|patristiikan]] professorina Itä-Suomen yliopistossa. Hän on tuottelias kirjailija; [[Vapaus (kirja)|Vapaus]]-teos valittiin vuoden 2007 kristilliseksi kirjaksi.
  
 
== Sisällysluettelo ==
 
== Sisällysluettelo ==
Rivi 72: Rivi 72:
 
** Post mortum  
 
** Post mortum  
 
* Nikos Kazantzakis - "jumalat kuolevat, jumaluus elää"  
 
* Nikos Kazantzakis - "jumalat kuolevat, jumaluus elää"  
** KAZANZAKIS: KREETAN ORTODOKSI  
+
** KAZANTZAKIS: KREETAN ORTODOKSI  
 
*** Sielu joka kaipasi pyhyyttä  
 
*** Sielu joka kaipasi pyhyyttä  
 
*** Kazantzakis Pyhällä vuorella  
 
*** Kazantzakis Pyhällä vuorella  

Nykyinen versio 29. maaliskuuta 2012 kello 14.44

Kirjan kansi
Serafim Seppälä: Valo jää. Dostojevski, Gibran, Kazantzakis ja Jumalan mysteeri
ISBN 978-952-247-078-2
Julkaisija ja kustantaja: Kustannus-Osakeyhtiö Kotimaa / Kirjapaja
Julkaisupäivämäärä: 20.04.2011
Sivumäärä: 343 sivua
Koko: 210 x 135 mm
Sidos: Liimasidottu / pehmeäkantinen

Kustantajan esittelyteksti:

Matka kaunokirjallisuuden klassikkojen hengellisyyteen.

Mikä on runoilijan ja profeetan ero? Millainen on maailma, jossa jumalat kuolevat, mutta jumaluus elää? Millaista on taiteilijan hengellisyys?

Tässä kirjassa Serafim Seppälä käsittelee kolmea maailmankirjailijaa, joille kirjoittaminen oli syvällistä kamppailua oman persoonansa, kutsumuksensa ja Jumalan kanssa. Fjodor Dostojevskin, Kahlil Gibranin ja Nikos Kazantzakiksen keskeisiä klassikkoteoksia tarkastellaan suhteessa heidän henkilökohtaisen jumalasuhteensa ja vakaumuksensa kehittymiseen. Lopputulos on ainutlaatuinen analyysi maailmankirjallisuuden hengellisestä ulottuvuudesta.

Serafim Seppälä (FT, s. 1970) on ortodoksinen munkki ja diakoni, joka toimii systemaattisen teologian ja patristiikan professorina Itä-Suomen yliopistossa. Hän on tuottelias kirjailija; Vapaus-teos valittiin vuoden 2007 kristilliseksi kirjaksi.

Sisällysluettelo

  • Saatteeksi
  • Dostojevski - matka kohti ihmisyyden ideaalia
    • Dostojevski tiedemiehen ja teologin silmin
    • Dostojevski ihmisenä
    • Dostojevski ja ikonit
    • Dostojevskin psykologia
    • Demonit
    • Moniäänistä kerrontaa
    • Dostojevskin teologiaa
    • Sonja
    • Idiootti
    • Kärsimys - avain vastaukseen?
    • Starets Zosima
    • Munkista pyhäksi
    • Kansa ja sen pelastus
    • Pelastus yhteisvastuullisuutena
    • Dostojevskilaista mystiikkaa
    • Maailman mystiset ulottuvuudet
    • Zosima ja vanhenemisen taito
    • Post mortum
  • Kahlil Gibran - jumalten luoja
    • Ihminen Kahlil Gibran
    • Vaikutteita idästä ja lännestä
    • Kapinallinen henki
    • Luomisvoiman pyörteissä
    • Sisäinen ihminen
    • Mystikko ja uskonnon vastustaja?
    • Runoilija vai profeetta?
    • Runon olemus
    • Ajan avautuminen
    • Profeetta - esteettisen ja hengellisen inspiraation lähteillä
      • Minuus ja jumaluus
      • Minuus ja kosminen tasapaino
      • Vapaus
    • Profeettana olemisen vaikeus
    • Ihmisen poika kaleidoskoopissa: Kahlil Gibranin Kristus
      • Ihmisen pojan luontomystiikka
      • Ihmisen poika - aika ja ikuisuus
      • Kristuksen mystinen toisenlaisuus
      • Kristus opettajana: ihmiskauneuden näkijä
      • Transsendentti valtakunta
      • Kristus - ihmiskunnan mikrokosmos
      • Kristuksen olotila ja sen voima
      • Ihmisen pojan pääsiäinen
      • Johannes Evankelista
      • Gibranin evankeliumin eksegetiikkaa
      • Muita näköaloja
      • Gibranin oma perspektiivi?
    • Lasarus ja hänen Rakkaansa
    • Aurinko nousee idästä ja laskee länteen
    • Post mortum
  • Nikos Kazantzakis - "jumalat kuolevat, jumaluus elää"
    • KAZANTZAKIS: KREETAN ORTODOKSI
      • Sielu joka kaipasi pyhyyttä
      • Kazantzakis Pyhällä vuorella
        • Kazantzakis ja Jumalanäiti
        • Athos: kutsu tulla joksikin
        • Kristus — ristiinnaulittu Bakkhos?
        • Eksentrisiä munkkeja ja villejä askeetteja
        • Pyhiinvaelluksen lopputunnelmat
        • Athoksen jälkivaikutus
      • Sosialismia ja maailmanmatkailua
    • KAZANTZAKIKSEN JUMALA
      • Askeesi - hengellisiä harjoituksia
      • Prosessiteologia - avain Kazantzakiksen jumalakuvaan?
    • Jumala ja paholainen ovat yhtä?
      • Transformaatioprosessi
      • Kazantzakis ja mystiikka
        • Välitön kokemus immanentista Jumalasta
        • Kokemus transsendentista Jumalasta
      • Kuinka ortodoksinen ajattelija Kazantzakis oli?
    • KAZANTZAKIKSEN KRISTUS
      • Postmoderni Kristus-näytelmä 310
      • Viimeinen kiusaus
        • Kristuksen taistelu kutsumuksestaan
        • Kohti jumaluutta
        • Aniel - minäkö Jumala?
        • Viimeinen kiusaus
      • Post mortum
  • Epilogi