Toiminnot

Ero sivun ”Viisas ryöväri” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

 
(9 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Viisas_ryovari_paratiisissa_wik.jpg|thumb|<center>Viisas ryöväri paratiisissa<br><small>venäläinen ikoni 1500-luvulta<br>(Kuva: Wikipedia)</small></center>]] [[Kuva:Kristuksen_ristiinnaulitseminen_ikoni_1600-luku_wiki.jpg|thumb|<center>Kristuksen ristiinnaulitseminen<br><small>kreetalainen ikoni 1600-luvulta<br>(Kuva: Wikipedia)</small></center>]]
+
[[Kuva:Viisas_ryovari01.jpg|200px|thumb|<center>Viisas ryöväri paratiisissa<br><small>(Kuva: Pyykkönen)</small></center>]]  
Pyhä '''Dismas''' on [[Perimätieto|perimätiedon]] mukaan [[Raamattu|Raamatussa]] mainittu hyvä rosvo, '''viisas ryöväri'''.
+
Pyhä '''Dismas''' on [[Perimätieto|perimätiedon]] mukaan [[Raamattu|Raamatussa]] mainittu hyvä rosvo, '''viisas ryöväri'''. Nimestä on erilaisia variaatioita eri kielissä: ''Dysmas, Dimas, Disma, Dumas'' ja jopa ''Titus''.
:: ''Yhdessä Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi rosvoa, toinen hänen oikealle, toinen hänen vasemmalle puolelleen.'' (Matt.27:28)
+
:: ''Yhdessä Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi rosvoa, toinen hänen oikealle, toinen hänen vasemmalle puolelleen.'' (Matt.27:38)
  
 
== Viisas ryöväri Raamatussa ==
 
== Viisas ryöväri Raamatussa ==
Rivi 10: Rivi 10:
 
== Viisaan ryövärin nimi ==
 
== Viisaan ryövärin nimi ==
  
Viisaan ryövärin nimi on peräisin 300-luvulta ja joissain toisissa perinteissä hän on saanut muitakin nimiä. Ryövärin ristiinnaulitsemisella [[evankelista]] [[Markus (evankelista)|Markus]] tulkitsi [[VT|Vanhan testamentin]] ennusteen ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Jes.+53:12 Jes.53:12]) täyttyneen, [[Matteus (evankelista)|Matteuksen]] mukaan kumpikin ryöväri olisi pilkannut Jeesusta ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Matt.+27:44 Matt.27:44]). Mutta [[Luukas (evankelista)|Luukas]] kirjoitti nuo edellä olleet sanat (Luuk.23:39-43), joista selviävät toisen ryövärin katumus ja Jeesuksen anteeksianto. Siis vain Luukas kuvaa toista ryöväriä katuvana. Nimi ''Dismas'' on mainittu [[Apogryfiset kirjat|apogryfisessä]] ''Nikodemuksen evankeliumissa'', joka on ajoitettu 300-luvulle. Nimi juontuu kreikan sanasta, joka tarkoittaa ''auringonlaskua'' ja ''kuolemaa''. Toisen ryövärin nimi oli samojen lähteiden mukaan ''Gestas''.
+
Viisaan ryövärin nimi on peräisin 300-luvulta ja joissain toisissa perinteissä hän on saanut muitakin nimiä. Ryövärin ristiinnaulitsemisella [[evankelista]] [[Markus (evankelista)|Markus]] tulkitsi [[VT|Vanhan testamentin]] ennusteen ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Jes.+53:12 Jes.53:12]) täyttyneen, [[Matteus (evankelista)|Matteuksen]] mukaan kumpikin ryöväri olisi pilkannut Jeesusta ([http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Matt.+27:44 Matt.27:44]). Mutta [[Luukas (evankelista)|Luukas]] kirjoitti nuo edellä olleet sanat (Luuk.23:39-43), joista selviävät toisen ryövärin katumus ja Jeesuksen anteeksianto. Siis vain Luukas kuvaa toista ryöväriä katuvana. Nimi ''Dismas'' on mainittu [[Apokryfiset kirjat|apokryfisessä]] ''Nikodemuksen evankeliumissa'', joka on ajoitettu 300-luvulle. Nimi juontuu kreikan sanasta, joka tarkoittaa ''auringonlaskua'' ja ''kuolemaa''. Toisen ryövärin nimi oli samojen lähteiden mukaan ''[[Gestas]]''.
  
 
Arabiankielisessä perinteessä nimet ovat ''Titus'' (hyvä) ja ''Dumachus'' (paha), venäläisessä perinteessä hyvän ryövärin nimi on ''Rah''. Arabiankielisessä perinteessä Titus esti muita varkaita ryöstämästä [[Jumalansynnyttäjä|Mariaa]] ja [[Joosef Kihlaaja|Joosefia]] Egyptin paon aikana.
 
Arabiankielisessä perinteessä nimet ovat ''Titus'' (hyvä) ja ''Dumachus'' (paha), venäläisessä perinteessä hyvän ryövärin nimi on ''Rah''. Arabiankielisessä perinteessä Titus esti muita varkaita ryöstämästä [[Jumalansynnyttäjä|Mariaa]] ja [[Joosef Kihlaaja|Joosefia]] Egyptin paon aikana.
Rivi 17: Rivi 17:
  
 
== Ryövärien symboliikka ==
 
== Ryövärien symboliikka ==
 +
[[Kuva:Kristuksen_ristiinnaulitseminen_ikoni_1600-luku_wiki.jpg|250px|thumb|<center>Kristuksen ristiinnaulitseminen<br><small>kreetalainen ikoni 1600-luvulta<br>(Kuva: Wikipedia)</small></center>]]
 +
[[Kuva:Kristuksen toinen tuleminen wiki.jpg|250px|thumb|<center>''Kristuksen toinen tuleminen''<br>kreikkalainen ikoni n. 1700-luku<br><small>Viisas ryöväri paratiisissa, <br>oikealla alhaalla.<br>''Kuva Wikipedia''</small></center>]]
 +
Perimätiedon mukaan hyvä ryöväri olisi naulittu Jeesuksen oikealle puolelle ja paha ryöväri vasemmalle puolelle. Tämä näkyy joissain [[Ikoni|ikoneissa]], kun Jeesuksen pää on taipunut ikään kuin hyväksyntään oikealle puolelle hyvän ryövärin suuntaan. Slaavilaisessa perinteessä ristiinnaulitun Jeesuksen risti kuvataan kolmella poikkipuulla varustettuna: ylimmässä oli [[Pontius Pilatus|Pontius Pilatuksen]] sinne haluama arvo lyhennettynä INRI  tai kreikkalaisittain INBI eli latinaksi ''Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum'' , kreikaksi ''Іησους ὁ Ναζωραῖος ὁ βασιλευς των Іουδαίων'' / ''Iesous o Nazoraios o Vasileus ton Ioudaion'' eli suomeksi ''Jeesus Nasaretilainen Juutalaisten Kuningas''.
  
Perimätiedon mukaan hyvä ryöväri olisi naulittu Jeesuksen oikealle puolelle ja paha ryöväri vasemmalle puolelle. Tämä näkyy joissain [[Ikoni|ikoneissa]], kun Jeesuksen pää on taipunut ikään kuin hyväksyntään oikealle puolelle hyvän ryöväsin suuntaan. Slaavilaisessa perinteessä ristiinnaulitun Jeesuksen risti kuvataan kolmella poikkipuulla varustettuna: ylimmässä oli [[Pontius Pilatus|Pontius Pilatuksen]] sinne haluama arvo lyhennettynä INRI  tai kreikkalaisittain INBI eli latinaksi ''Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum'' , kreikaksi ''Іησους ὁ Ναζωραῖος ὁ βασιλευς των Іουδαίων'' / ''Iesous o Nazoraios o Vasileus ton Ioudaion'' eli suomeksi ''Jeesus Nasaretilainen Juutalaisten Kuningas''.
+
Toiseen poikkipuuhun ristiinnaulittiin Jeesuksen kädet ja alimpaan poikkipuuhun jalat. Alin poikkipuu tai jalkatuki on slaavilaisessa ristissä vino niin, että oikea puoli osoittaa ylös – kuvaannollisesti Taivaaseen, jonne hyvä ryöväri pääsi – ja vasen puoli alas eli kadotukseen.
 
 
Toiseen poikkipuuhun ristiinnaulittiin Jeesuksen kädet ja alimpaan poikkipuuhun jalat. Alin poikkipuu tai jalkatuki on slaavilaisessa ristissä vino niin, että oikea puoli osoittaa ylös – kuvainnollisesti Taivaaseen, jonne hyvä ryöväri pääsi – ja vasen puoli alas eli kadotukseen.
 
  
 
== Ryövärit kirkkoisien teksteissä ==
 
== Ryövärit kirkkoisien teksteissä ==
Rivi 28: Rivi 29:
 
== Muistopäivä ==
 
== Muistopäivä ==
  
Roomalaiskatolisessa kirkossa pyhää Dismasta, hyvää ryöväriä muistellaan joulukuun 25. päivänä. [[Ortodoksinen kirkko|Ortodoksisessa kirkossa]] hänelle ei ole merkitty omaa [[muistopäivä]]ä.
+
Roomalaiskatolisessa kirkossa pyhää Dismasta, hyvää ryöväriä, muistellaan joulukuun 25. päivänä. [[Ortodoksinen kirkko|Ortodoksisessa kirkossa]] hänelle ei ole merkitty omaa [[muistopäivä]]ä.
  
 
== Ryöväri eri perinteissä ==
 
== Ryöväri eri perinteissä ==
Rivi 38: Rivi 39:
 
== Ryövärin merkitys nykyajassa ==
 
== Ryövärin merkitys nykyajassa ==
  
Yhdysvalloista Kaliforniasta löytyy kaupunki – ''San Dimas'' – joka on saanut nimensä pyhän Dimaksen mukaan. Eräs kristillinen rock-yhtye otti nimensä – ''Dizmas'' – hänen mukaansa tunnustuksena hänen päätökselleen ristillä seurata Kristusta. Elokuvissa viisas ryöväri on kuvattu monenlaisissa rooleissa. Vuonna 1961 Nicholas Rayn ohjaamassa elokuvassa ''Kuningasten Kuningas'' Dismas, Gestas ja Barabbas odottavat kohtaloaan ja Dismas ja Gestas järkyttyneinä, kun Barabbas vapautetaan ja he sanovat: ”Me olemme varkaita! Sinä olet murhaaja!”
+
Yhdysvalloista Kaliforniasta löytyy kaupunki – ''San Dimas'' – joka on saanut nimensä pyhän Dimaksen mukaan. Eräs kristillinen rock-yhtye otti nimensä – ''Dizmas'' – hänen mukaansa tunnustuksena hänen päätökselleen ristillä seurata Kristusta. Elokuvissa viisas ryöväri on kuvattu monenlaisissa rooleissa. Vuonna 1961 Nicholas Rayn ohjaamassa elokuvassa ''Kuningasten Kuningas'' Dismas, Gestas ja Barabbas odottavat kohtaloaan ja Dismas ja Gestas järkyttyvät, kun Barabbas vapautetaan ja he sanovat: ”Me olemme varkaita! Sinä olet murhaaja!”
  
Useissa vankiloissa olevat kappelit on omistettu pyhälle Dismakselle, sillä hän edustaa katuvaa pahantekijää ja sitä että Jumala haluaa antaa anteeksi jopa viime hetkellä.
+
Useissa vankiloissa olevat kappelit on omistettu pyhälle Dismakselle, sillä hän edustaa katuvaa pahantekijää ja sitä, että Jumala haluaa antaa anteeksi jopa viime hetkellä.
  
 
[[:Käyttäjä:Hannu|HAP]]
 
[[:Käyttäjä:Hannu|HAP]]
  
 
[[Luokka:Pyhät]]
 
[[Luokka:Pyhät]]

Nykyinen versio 7. elokuuta 2012 kello 21.43

Viisas ryöväri paratiisissa
(Kuva: Pyykkönen)

Pyhä Dismas on perimätiedon mukaan Raamatussa mainittu hyvä rosvo, viisas ryöväri. Nimestä on erilaisia variaatioita eri kielissä: Dysmas, Dimas, Disma, Dumas ja jopa Titus.

Yhdessä Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi rosvoa, toinen hänen oikealle, toinen hänen vasemmalle puolelleen. (Matt.27:38)

Viisas ryöväri Raamatussa

Tämä Raamatussa nimeämätön Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu varas katui tekojaan ja syntejään ja pyysi Jeesusta muistamaan häntä valtakunnassaan:

Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!" Mutta toinen moitti häntä: "Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa." Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." (Luuk.23:39-43)

Viisaan ryövärin nimi

Viisaan ryövärin nimi on peräisin 300-luvulta ja joissain toisissa perinteissä hän on saanut muitakin nimiä. Ryövärin ristiinnaulitsemisella evankelista Markus tulkitsi Vanhan testamentin ennusteen (Jes.53:12) täyttyneen, Matteuksen mukaan kumpikin ryöväri olisi pilkannut Jeesusta (Matt.27:44). Mutta Luukas kirjoitti nuo edellä olleet sanat (Luuk.23:39-43), joista selviävät toisen ryövärin katumus ja Jeesuksen anteeksianto. Siis vain Luukas kuvaa toista ryöväriä katuvana. Nimi Dismas on mainittu apokryfisessä Nikodemuksen evankeliumissa, joka on ajoitettu 300-luvulle. Nimi juontuu kreikan sanasta, joka tarkoittaa auringonlaskua ja kuolemaa. Toisen ryövärin nimi oli samojen lähteiden mukaan Gestas.

Arabiankielisessä perinteessä nimet ovat Titus (hyvä) ja Dumachus (paha), venäläisessä perinteessä hyvän ryövärin nimi on Rah. Arabiankielisessä perinteessä Titus esti muita varkaita ryöstämästä Mariaa ja Joosefia Egyptin paon aikana.

Kirkko ei ole koskaan kanonisoinut virallisesti Dismasta, vaikka häntä voidaan pitää pyhänä Jeesuksen sanojen mukaan: ”jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.”

Ryövärien symboliikka

Kristuksen ristiinnaulitseminen
kreetalainen ikoni 1600-luvulta
(Kuva: Wikipedia)
Kristuksen toinen tuleminen
kreikkalainen ikoni n. 1700-luku
Viisas ryöväri paratiisissa,
oikealla alhaalla.
Kuva Wikipedia

Perimätiedon mukaan hyvä ryöväri olisi naulittu Jeesuksen oikealle puolelle ja paha ryöväri vasemmalle puolelle. Tämä näkyy joissain ikoneissa, kun Jeesuksen pää on taipunut ikään kuin hyväksyntään oikealle puolelle hyvän ryövärin suuntaan. Slaavilaisessa perinteessä ristiinnaulitun Jeesuksen risti kuvataan kolmella poikkipuulla varustettuna: ylimmässä oli Pontius Pilatuksen sinne haluama arvo lyhennettynä INRI tai kreikkalaisittain INBI eli latinaksi Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum , kreikaksi Іησους ὁ Ναζωραῖος ὁ βασιλευς των Іουδαίων / Iesous o Nazoraios o Vasileus ton Ioudaion eli suomeksi Jeesus Nasaretilainen Juutalaisten Kuningas.

Toiseen poikkipuuhun ristiinnaulittiin Jeesuksen kädet ja alimpaan poikkipuuhun jalat. Alin poikkipuu tai jalkatuki on slaavilaisessa ristissä vino niin, että oikea puoli osoittaa ylös – kuvaannollisesti Taivaaseen, jonne hyvä ryöväri pääsi – ja vasen puoli alas eli kadotukseen.

Ryövärit kirkkoisien teksteissä

Pyhän Johannes Krysostomoksen mukaan Dismas asui ja vaikutti erämaassa, jossa hän ryösti ja murhasi jonkun vastaan tulleen ihmisen. Roomalaiskatolinen paavi Gregorios Suuri sanoi hänen syyllistyneen murhaan, muttei veljesmurhaan. Roomalaiskatolisessa perinteessä on enemmänkin kertomuksia Dismaksesta ja hänen teoistaan. Pyhän Augustinuksen mukaan hyvä ryöväri olisi tavatessaan pyhän perheen pyytänyt Jeesus-lasta muistamaan hänet ja olemaan unohtamatta sitä, mitä oli tapahtunut tuolloin.

Muistopäivä

Roomalaiskatolisessa kirkossa pyhää Dismasta, hyvää ryöväriä, muistellaan joulukuun 25. päivänä. Ortodoksisessa kirkossa hänelle ei ole merkitty omaa muistopäivää.

Ryöväri eri perinteissä

Koptien perinteessä ja heidän uskonnollisessa kirjallisuudessaan pidetään klassikkona Aleksandrian piispan Theofiloksen (385-412) kirjoittamaa opetuspuhetta ristiinnaulitsemisesta ja hyvästä ryöväristä.

Ortodoksisessa perinteessä viisas ryöväri on mukana useissa liturgisissa teksteissä etenkin suuren perjantain eli pitkäperjantain teksteissä.

Ryövärin merkitys nykyajassa

Yhdysvalloista Kaliforniasta löytyy kaupunki – San Dimas – joka on saanut nimensä pyhän Dimaksen mukaan. Eräs kristillinen rock-yhtye otti nimensä – Dizmas – hänen mukaansa tunnustuksena hänen päätökselleen ristillä seurata Kristusta. Elokuvissa viisas ryöväri on kuvattu monenlaisissa rooleissa. Vuonna 1961 Nicholas Rayn ohjaamassa elokuvassa Kuningasten Kuningas Dismas, Gestas ja Barabbas odottavat kohtaloaan ja Dismas ja Gestas järkyttyvät, kun Barabbas vapautetaan ja he sanovat: ”Me olemme varkaita! Sinä olet murhaaja!”

Useissa vankiloissa olevat kappelit on omistettu pyhälle Dismakselle, sillä hän edustaa katuvaa pahantekijää ja sitä, että Jumala haluaa antaa anteeksi jopa viime hetkellä.

HAP