Toiminnot

Ero sivun ”Ihmeidentekijä” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

 
Rivi 3: Rivi 3:
 
Kreikankielessä käytetään sanaa '''Thaumaturgos''' / ''Θαυματουργός'', mikä tulee kreikan sanoista ''Θαυμα'' / ''thaûma'', joka tarkoittaa ''"ihme"'' ja ''ἔργον'' / ''Ergon'', joka tarkoittaa ''"työ"''. Slaavinkielissä traditiossa käytetään sanaa '''Чудотворец''' / ''Tsidotvorets''.
 
Kreikankielessä käytetään sanaa '''Thaumaturgos''' / ''Θαυματουργός'', mikä tulee kreikan sanoista ''Θαυμα'' / ''thaûma'', joka tarkoittaa ''"ihme"'' ja ''ἔργον'' / ''Ergon'', joka tarkoittaa ''"työ"''. Slaavinkielissä traditiossa käytetään sanaa '''Чудотворец''' / ''Tsidotvorets''.
  
Vanhassa kreikan kielessä termiä thaumaturge käytetään etenkin useiden kristillisten pyhien kohdalla heidän epiteettinään, lisänimenään. Tällaisia kuuluisia ihmeidentekijäpyhiä olivat muiden muassa pyhä [[Gregorios Thaumaturgos]] eli [[Gregorios Neokesarealainen]], pyhä [[Menas Egyptiläinen]], Lyykian Myran piispa pyhä [[Nikolaos Ihmeidentekijä]], pyhä [[Serafim Sarovilainen]], pyhä [[Isidor Rostovilainen]] ja pyhä Ambrosi Optinalainen sekä tietenkin Valamon luostarin omat pyhät [[Sergei Valamolainen|Sergei]] ja [[Herman Valamolainen|Herman Valamolaiset]]. Pyhiä löytyy sekä idän ortodoksisen kirkon että lännen [[Roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolisen kirkon]] pyhistä ja joukkoon mahtuu etenkin lännessä mukaan myös muutama naispyhä. Myös muissa uskonnoissa kuten esimerkiksi [[islam]]issa käytetään samaa termiä ihmeidentekijä.
+
Vanhassa kreikan kielessä termiä ''thaumaturge'' käytetään etenkin useiden kristillisten pyhien kohdalla heidän epiteettinään, lisänimenään. Tällaisia kuuluisia ihmeidentekijäpyhiä olivat muiden muassa pyhä [[Gregorios Thaumaturgos]] eli [[Gregorios Neokesarealainen]], pyhä [[Menas Egyptiläinen]], Lyykian Myran piispa pyhä [[Nikolaos Ihmeidentekijä]], pyhä [[Serafim Sarovilainen]], pyhä [[Isidor Rostovilainen]] ja pyhä Ambrosi Optinalainen sekä tietenkin Valamon luostarin omat pyhät [[Sergei Valamolainen|Sergei]] ja [[Herman Valamolainen|Herman Valamolaiset]]. Pyhiä löytyy sekä idän ortodoksisen kirkon että lännen [[Roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolisen kirkon]] pyhistä ja joukkoon mahtuu etenkin lännessä mukaan myös muutama naispyhä. Myös muissa uskonnoissa kuten esimerkiksi [[islam]]issa käytetään samaa termiä ihmeidentekijä.
  
 
Ihmeidentekijöitä ei kuitenkaan luokitella erikseen mihinkään erilliseen pyhien ryhmään, sillä jokaista [[Kanonisaatio|kanonisoitua]] pyhää koskee jollain tavalla ihmeet ja niiden tapahtuminen, mikä on myös yksi pyhän kanonisoinnin perusta.
 
Ihmeidentekijöitä ei kuitenkaan luokitella erikseen mihinkään erilliseen pyhien ryhmään, sillä jokaista [[Kanonisaatio|kanonisoitua]] pyhää koskee jollain tavalla ihmeet ja niiden tapahtuminen, mikä on myös yksi pyhän kanonisoinnin perusta.

Nykyinen versio 15. marraskuuta 2010 kello 23.34

Nikolaos Ihmeidentekijä
(Kuva © Pyykkönen)
Ihmeidentekijäksi nimitetään ortodoksisessa kirkossa sellaista pyhää henkilöä, jonka kautta on tapahtunut ihmetekoja joko elinaikana tai pyhän kuoleman jälkeen.

Kreikankielessä käytetään sanaa Thaumaturgos / Θαυματουργός, mikä tulee kreikan sanoista Θαυμα / thaûma, joka tarkoittaa "ihme" ja ἔργον / Ergon, joka tarkoittaa "työ". Slaavinkielissä traditiossa käytetään sanaa Чудотворец / Tsidotvorets.

Vanhassa kreikan kielessä termiä thaumaturge käytetään etenkin useiden kristillisten pyhien kohdalla heidän epiteettinään, lisänimenään. Tällaisia kuuluisia ihmeidentekijäpyhiä olivat muiden muassa pyhä Gregorios Thaumaturgos eli Gregorios Neokesarealainen, pyhä Menas Egyptiläinen, Lyykian Myran piispa pyhä Nikolaos Ihmeidentekijä, pyhä Serafim Sarovilainen, pyhä Isidor Rostovilainen ja pyhä Ambrosi Optinalainen sekä tietenkin Valamon luostarin omat pyhät Sergei ja Herman Valamolaiset. Pyhiä löytyy sekä idän ortodoksisen kirkon että lännen roomalaiskatolisen kirkon pyhistä ja joukkoon mahtuu etenkin lännessä mukaan myös muutama naispyhä. Myös muissa uskonnoissa kuten esimerkiksi islamissa käytetään samaa termiä ihmeidentekijä.

Ihmeidentekijöitä ei kuitenkaan luokitella erikseen mihinkään erilliseen pyhien ryhmään, sillä jokaista kanonisoitua pyhää koskee jollain tavalla ihmeet ja niiden tapahtuminen, mikä on myös yksi pyhän kanonisoinnin perusta.

HAP