Ero sivun ”Barnabas Apostoli” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
Ei muokkausyhteenvetoa |
|||
Rivi 16: | Rivi 16: | ||
== Tropari ja kontakki == |
== Tropari ja kontakki == |
||
'''Apostolit Bartolomeos ja Barnabas''' |
'''Apostolit Bartolomeos ja Barnabas'''<br>''Muistopäivä 11. kesäkuuta'' |
||
=== Tropari, 3. sävelmä === |
=== Tropari, 3. sävelmä === |
Versio 10. kesäkuuta 2011 kello 13.16
Apostoli Barnabaksesta sanotaan Raamatussa (Ap.t.4:36-37):
- Myös Joosef, Kyproksesta kotoisin oleva leeviläinen, jota apostolit kutsuivat Barnabakseksi - nimi merkitsee: rohkaisija - myi omistamansa pellon ja toi rahat apostolien jaettavaksi.
Hän oli siis kyproslainen Leevin sukukuntaan kuulunut, alun perin nimeltään Joosef (joissakin lähteissä myös Justus), ja evankelista ja apostoli Markuksen serkku (Kol.4:10). Hän sai epäluuloiset Jerusalemin kristityt vakuuttuneiksi Saulin (Paavalin) kääntymyksestä, kun nämä eivät tahtoneet hyväksyä Saulia, joka oli ennen vainonnut kristittyjä (Ap.t.9:26-27).
Apostoli Barnabas oli Saulin, myöhemmältä nimeltään apostoli Paavalin työtoveri ja seurasi häntä useilla matkoilla. Apostolien teoissa on useita mainintoja näistä matkoista. Ikonionissa Paavali ja Barnabas käännyttivät suuren joukon kreikkalaisia ja juutalaisia, mutta juutalaiset, jotka eivät uskoneet, lietsoivat ihmisten suuttumusta veljiä vastaan ja kaupungin väki aikoi käydä apostolien kimppuun ja kivittää heidät, mutta he pääsivät pakenemaan (Ap.t.14:1-7). Kun Paavali paransi Lystrassa ramman, ihmiset luulivat apostoleita jumaliksi ja kutsuivat Barnabasta Zeukseksi ja Paavalia Hermekseksi. He saivat vaivoin estetyksi kansaa uhraamasta heille niin kuin pakanajumalille uhrataan (Ap.t.14:8-18).
Barnabaksen viimeinen tehtävä, josta Ap.t. kertoo, oli sovitella riidassa siitä, oliko pakanuudesta kristinuskoon kääntyneet ympärileikattava ja pitikö heidän noudattaa juutalaisia ruokamääräyksiä ja muuta Mooseksen lakia. Apostolit kokoontuivat Jerusalemiin päättämään asiasta, ja Pietarin, Barnabaksen, Paavalin ja Herran veljen Jaakobin puheiden jälkeen päädyttiin siihen, että ei-juutalaisilta vaadittiin vain epäjumalille uhratun lihan, veren ja haureuden välttämistä (Ap.t. luvut 15-16).
Ilmeisesti Barnabas perusti Kyprokselle myös seurakunnan, kuoli myöhemmin marttyyrikuoleman ja on haudattu Kyprokselle. Hautapaikka oli tuntematon satoja vuosia, vaikka haudalla tapahtui erilaisia ihmeitä. Vasta vuoden 451 ekumeenisen kirkolliskokouksen aikoihin apostoli Barnabas ilmestyi unessa arkkipiispa Anthemiokselle ja paljasti haudan sijainnin.
Tästä tapahtumasta alkaen Kyproksen kirkko on ollut itsenäinen autokefalinen kirkko ja noihin aikoihin se irtaantui kirkolliskokouksen päätöksellä Antiokian patriarkaatista.
Tropari ja kontakki
Apostolit Bartolomeos ja Barnabas
Muistopäivä 11. kesäkuuta
Tropari, 3. sävelmä
- Lohdutuksen välikappaleet ja Sanan julistajat, | oi apostolit ja Jumalan näkijät, | Bartolomeos kahdentoista joukossa | ja Barnabas, lohdutuksen poika. | | Anokaa Kristusta, meidän Jumalaamme, suomaan meille suuri armonsa.
Kontakki Bartolomeokselle, 4. sävelmä
- Sinä ilmestyit suurena aurinkona maailmalle | ihmeinesi ja säteilevine opetuksinesi. | Sinä ohjaat valoon | kaikki, jotka kunnioittavat sinua, || oi Bartolomeos, Herran apostoli.
Kontakki Barnabaalle, 3. sävelmä
- Sinä olit Herran palvelija ja ensimmäinen seitsemästäkymmenestä | ja saarnasi loistivat Paavalin saarnojen kanssa. | Sinä julistit Kristus Vapahtajasta kaikille, | oi Barnabas. || Siksi me juhlimme muistoasi veisuin.