Ero sivun ”Tuomiosunnuntai - typikon” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
(Ak: Uusi sivu: 10. '''Lauantai iltana''' avuksihuutostikiiroina 7 ylösnousemusstikiiraa ja 3 triodionin stikiiraa, Kunnia, Kun valtaistuimet asetetaan, Nyt, vuorosävelmän mukainen 1. stikiira Jum...) |
(ei mitään eroa)
|
Versio 12. helmikuuta 2009 kello 15.27
10. Lauantai iltana avuksihuutostikiiroina 7 ylösnousemusstikiiraa ja 3 triodionin stikiiraa, Kunnia, Kun valtaistuimet asetetaan, Nyt, vuorosävelmän mukainen 1. stikiira Jumalansynnyt-täjälle. Virrelmästikiiroina ylösnousemusstikiirat, Kunnia, Voi sieluni pimeyttä, Nyt, Avioton Neitsyt, joka käsittämättömästi. Ylösnousemustropari, Jumalansynnyttäjän tropari, ja päätös.
11. Sunnuntaina aamupalveluksessa kolminaisuuskanonin jälkeen Kunnia, triodionin litanianstikiira, Nyt, Jumalansynnyttäjän stikiira, kolminaisuustroparit Totisesti on kohtuullista, 3 katumustroparia Armahda meitä, Herra, armahda meitä jne ja heksapsalmi. Jumala on Herra jälkeen ylösnousemustropari kahdesti ja Jumalansynnyttäjän tropari kerran. Psalmikatismat ja 17 katisma. Katismatropari järjestyksessään. Kiitetty olet Sinä, Herra, vuorosävelmän mukaiset hypakoe, antifonit ja prokimeni. Ylösnousemuskanoni, triodionin kanoni, liitelauselmana Kunnia olkoon Sinulle, meidän Jumalamme, kunnia Sinulle. 3:nnen veisun jälkeen ylösnousemus-kontakki ja iikossi, triodionin katismatropari ja tropari Jumalansynnyttäjälle. 6:nnen veisun jälkeen triodionin kontakki ja iikossi, päivän ja triodionin synaksariot, katabasioina Auttaja ja suojelija, triodionin sunnuntain ylösnousemusevankeliumi. Sitten Me ylistämme Sinua lauselmineen. Ylösnousemuseksapostilario, triodionin eksapostilario ja Jumalansynnyttäjän eksapostilario. Kiitosstikiiroina 5 ylösnousemusstikiiraa ja 3 triodionin stikiiraa, Kunnia, Veljet, puhdistautukaamme, Nyt, Korkeasti siunattu, Suuri ylistysveisu ja Tänä päivänä.
12. Liturgiassa typikon psalmit, autuudentropareina 4 vuorosävelmän mukaista ja 4 triodionin kanonin 6:nnesta veisusta. Saaton jälkeen ylösnousemustropari, temppelin pyhän tropari, kontakki Kun Sinä, Jumala, tulet kunniassa, sunnuntain epistola ja evankeliumi. Totisesti on kohtuullista, ehtoollislauselma Ylistäkää Herraa, Me näimme, ja päätös.
13. Sunnuntaina illalla avuksihuutostikiiroina 3 oktoekhoksen stikiiraa (jos ei ole juhlittavan pyhän muisto) ja 3 päivän pyhän stikiiraa, Kunnia, nyt, Jumalansynnyttäjän stikiira. Oi Jeesus Kristus ja päivän prokimeni. Virrelmästikiiroina Herkuteltuamme meidät alunperin riisuttiin alastomiksi kahdesti ja marttyyristikiira, Kunnia, nyt, Oi armoitettu, avioon käymätön Äiti. Herra, nyt Sinä lasket, trishagion, pyhän tropari ja sen säv:n mukainen tropari Jumalansynnyttäjälle (ks Horologionista), ja päätös.
Juustonsyöntiviikon maanantaina aamulla päivän palvelus triodionin järjestyksen mukaisesti. Tiistai ja torstai iltana, trishagionin jälkeen, lauletaan Iloitse, Jumalanäiti, Neitsyt (koska seuraavana päivänä ei ole liturgiaa), suoritamme kumarrukset, Herra, armahda 40, Kunnia, nyt, Me ylistämme Sinua, ja päätös (4.
Huom! Keskiviikkona ja perjantaina ei paastota, vaan syödään samaa kuin viikon muinakin päivinä, eli juustoa, munaa ja kalaa.
Perjantai iltana ja lauantaiaamuna lauletaan kaikkialla loistaneitten jumalankantajaisiemme palvelus sekä Krysostomoksen liturgia, niin kuin triodionissa neuvotaan.
4) Tiedettäköön, että emme ole oppineet pyhiltä isiltä toimittamaan juustonsyöntiviikon keskiviikkona ja perjantaina täydellistä liturgiaa, mutta emme myöskään Ennenpyhitettyjen lahjain liturgiaa. Jos kuitenkin on Temppeliin tuomisen jälkijuhla tai juhlittavan pyhän muisto, jätetään triodionin veisut ja toimitetaan Krysostomoksen liturgia. Temppeliin tuomisen päätösjuhlan jälkeen, jos tälle viikolle osuu juhlittavan pyhän muisto, lauletaan katabasioina Minä avaan nyt suuni ja kontakkina Kristittyjen varma puolustaja (ks. esiteorian 24).