Ero sivun ”Paajuttu” versioiden välillä
Kohteesta Ortodoksi.net
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{LaatikkoPP 60 otsikko | {{LaatikkoPP 60 otsikko | ||
− | |otsikko= | + | |otsikko=Samarialaisen naisen sunnuntai 22.5.2011 |
− | |teksti= | + | |teksti=Juutalaiset pitivät samarialaisia sekakansana, jotka kaiken lisäksi eivät rukoilleet Jumalaa Jerusalemissa niin kuin muut juutalaiset tekivät. Samarialaiset olivat siis juutalaisten silmissä harhaoppisia, joiden kanssa ei ollut syytä olla tekemisissä. Tästä huolimatta Kristus osoitti suurta avoimuutta ja myötämielisyyttä tätä naista kohtaan. Ei siis ihme, että tämä herätti hämmennystä naisessa ja opetuslapsissa. |
+ | |||
+ | Kristuksen ja samarialaisen naisen kohtaamisen yksi merkittävimmistä opetuksista on siinä, että vanhat raja-aidat alkoivat murtua. Hyvän sanoman julistus ei rajoittunut enää pelkästään juutalaisiin, vaan ensin naapurikansat ja tämän jälkeen koko maailma saivat kuulla siitä, että Kristus on maailman Vapahtaja. | ||
− | [[ | + | [[Samarialaisen naisen sunnuntaina (opetuspuhe)|Lue lisää...]]}}<noinclude> |
[[Luokka:Mallineet|{{PAGENAME}}]] | [[Luokka:Mallineet|{{PAGENAME}}]] | ||
</noinclude> | </noinclude> |
Versio 16. toukokuuta 2011 kello 14.33
Samarialaisen naisen sunnuntai 22.5.2011
Juutalaiset pitivät samarialaisia sekakansana, jotka kaiken lisäksi eivät rukoilleet Jumalaa Jerusalemissa niin kuin muut juutalaiset tekivät. Samarialaiset olivat siis juutalaisten silmissä harhaoppisia, joiden kanssa ei ollut syytä olla tekemisissä. Tästä huolimatta Kristus osoitti suurta avoimuutta ja myötämielisyyttä tätä naista kohtaan. Ei siis ihme, että tämä herätti hämmennystä naisessa ja opetuslapsissa.
Kristuksen ja samarialaisen naisen kohtaamisen yksi merkittävimmistä opetuksista on siinä, että vanhat raja-aidat alkoivat murtua. Hyvän sanoman julistus ei rajoittunut enää pelkästään juutalaisiin, vaan ensin naapurikansat ja tämän jälkeen koko maailma saivat kuulla siitä, että Kristus on maailman Vapahtaja.