Ortodoksisen uskonnon yo-koe keväällä 2021
Ortodoksi.netista
FI – Ortodoksinen uskonto
(Kokeesta puuttuvat toistaiseksi täältä Ortodoksi.netin kuvat, kartat ja tilastot, mutta ane löytyvät YLEn sivuilta)
Kts.
Ortodoksinen uskonto, ylioppilaskoe, kevät 2021 (katseluversio) YLEn sivuilta
Hyvän vastauksen piirteet, ortodoksinen uskonto, kevät 2021 YLEn sivuilta
30.3.2020
Koe on kaksiosainen. Osassa 1 on kuusi 20 pisteen tehtävää ja osassa 2 kolme 30 pisteen tehtävää. Saat vastata enintään viiteen tehtävään. Näistä tehtävistä enintään kaksi saa olla osasta 2. Kokeen maksimipistemäärä on 120. Sen saavuttaminen edellyttää, että vastaat kolmeen osan 1 tehtävään ja kahteen osan 2 tehtävään. Halutessasi voit tuottaa vastausten tueksi piirroksia, kaavioita tai taulukoita ja liittää niistä kuvakaappauksen mihin tahansa tekstivastaukseen.
Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen tehtävän vastaukselle varattuun tilaan, jota et halua jättää arvosteltavaksi. Huom.! Tehtävässä 1 on erillinen ohje vastaamatta jättämisestä.
Sisällys
- 1. Osa I: 20 pisteen tehtävät / Vastaa 3–5 tehtävään.
- . Väittämiä uskonnoista 20 p.
- . Ilmastomuutos ja kymmenen käskyä (Aineisto) 20 p.
- . Uskontoa kommentoivat twiitit 20 p.
- . Jesus-lakanat (Aineisto) 20 p.
- . Hindulaisuus, juutalaisuus ja shintolaisuus etnisinä uskontoina 20 p.
- . Kirkkovuoden tapahtumia (Aineisto) 20 p.
- 2. Osa II: 30 pisteen tehtävät / Vastaa 0–2 tehtävään.
- . Virpominen uskonnollisena ja kultturisena ilmiönä (Aineisto) 30 p.
- . Mindfulness ja ortodoksinen hiljentymisperinne (Aineisto) 30 p.
- . Sukupuolen merkitys uskonnollisuudessa 30 p.
Koe yhteensä 120 p.
Osa 1: 20 pisteen tehtävät
1. Väittämiä uskonnoista 20 p.
Alla on 20 väittämää (1.1.–1.20.) ryhmiteltyinä viiteen aihepiiriin. Valitse kustakin sopivin vaihtoehto. Oikea vastaus 1 p., väärä vastaus –1 p., ei vastausta 0 p. Vastattuasi väittämään voit vaihtaa vastausvaihtoehtoa, mutta et voi jättää väittämää enää kokonaan ilman vastausta. Jos olet aloittanut tehtävään vastaamisen, mutta et haluakaan jättää tehtävää arvosteltavaksi, merkitse jokaiseen väittämään vaihtoehto ”En vastaa”.
Kirkkohistoria
- 1.1 Tärkeimmät ortodoksisen kirkon opilliset määritelmät on laadittu 1 p.
O apostolien kokouksessa
O Jerusalemissa
O kirkolliskokouksissa
O En vastaa
- 1.2 Ortodoksisen kirkon kirkkoisiä ovat 1 p.
O Teoderik Suuri ja Gregorius Suuri
O Johannes Khrysostomos ja Basileios Suuri
O Johannes ja Paavali
O En vastaa
- 1.3 Orientaalisten kirkkojen jäseniä on eniten 1 p.
O Kaakkois-Aasiassa
O Intiassa
O Afrikassa
O En vastaa
- 1.4 Ortodoksijuutalaisuus on 1 p.
O ortodoksisen kirkon oppisuunta
O antiikin Rooman mysteeriuskonto
O juutalaisuuden suuntaus
O En vastaa
Ortodoksisen kirkon oppi
- 1.5 Käsite ”toinen Eeva” tarkoittaa 1 p.
O Neitsyt Mariaa
O Maria Magdaleenaa
O Äiti Teresaa
O En vastaa
- 1.6 Ikonostaasissa kuvatut enkelit Mikael ja Gabriel ovat 1 p.
O serafeja
O arkkienkeleitä
O kerubeja
O En vastaa
- 1.7 Ortodoksinen kirkko opettaa, että 1 p.
O ortodoksiseen kirkkoon liittyvä luterilainen tulee kastaa uudestaan kirkon jäsenyyden saamiseksi
O eukaristiaan voivat osallistua kaikki sitä haluavat
O voitelun eli öljypyhityksen sakramentti ei ole sama kuin katolisen kirkon opin mukainen viimeinen voitelu
O En vastaa
- 1.8 Ristisaatto kuvaa 1 p.
O kirkon sanoman viemistä kaikkeen maailmaan
O ihmisen sielun siirtymistä tuonpuoleiseen maailmaan
O Jeesuksen viimeistä vaellusta
O En vastaa
Ortodoksisuus Suomessa
- 1.9 Suomen ortodoksisessa kirkossa piispaksi voidaan vihkiä 1 p.
O avioliitosta eronnut
O leski
O avioliitossa oleva
O En vastaa
- 1.10 Hiippakunnan ylintä valtaa käyttää 1 p.
O kirkkoherra
O metropoliitta
O mitrarovasti
O En vastaa
- 1.11 Kolttasaamelaisten keskuudessa ortodoksista lähetystyötä teki ensin 1 p.
O Johannes Valamolainen
O Trifon Petsamolainen
O Aleksanteri Syväriläinen
O En vastaa
- 1.12 Patriarkka Bartolomeos on 1 p.
O Suomen ortodoksisen kirkon hengellinen johtaja
O Suomen ortodoksisen kirkon perustaja
O Suomen ortodoksisen kirkon piispa
O En vastaa
Kristillinen kirkko
- 1.13 Dominikaaninen sääntökunta edustaa kilvoittelun muotoa, jossa tausta on 1 p.
O ortodoksinen
O katolinen
O anglikaaninen
O En vastaa
- 1.14 Aloittaessaan reformaation Martin Luther oli 1 p.
O katolinen munkki
O lääketieteen professori
O kaivostyöntekijä
O En vastaa
- 1.15 Suomen Ekumeeniseen Neuvostoon kuuluu 1 p.
O Helsingin juutalainen seurakunta
O Katolinen kirkko Suomessa
O Jehovan todistajat
O En vastaa
- 1.16 Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat 1 p.
O hautaan siunaaminen ja avioliittoon vihkiminen
O kaste ja ehtoollinen
O pappeus, rippi ja sairaan voitelu
O En vastaa
Pyhät kirjat
- 1.17 Uuden testamentin Apostolien teot kuvaavat 1 p.
O Jeesuksen toimintaa apostolein kanssa
O apostolien toimintaa Jeesuksen lähetyskäskyn noudattajina
O apostoli Paavalin lähetysmatkoja
O En vastaa
- 1.18 Ortodoksisessa liturgiassa luettavat tekstit sisältävät katkelmia 1 p.
O neljästä Mooseksen kirjasta
O neljästä Pietarin kirjeestä
O neljästä evankeliumista
O En vastaa
- 1.19 Toorassa kuvataan, kuinka 1 p.
O profeetat julistavat tuomion roomalaisille
O Salomon rakennuttaa Jerusalemin temppelin
O Mooses vastaanottaa lain Jumalalta
O En vastaa
- 1.20 Koraanin alkuperäinen kieli on 1 p.
O persia
O aramea
O arabia
O En vastaa
2. Ilmastonmuutos ja kymmenen käskyä
Aineisto
2.A Tekstikatkelma: Kymmenen käskyn laki
- Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
- Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
- Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.
- Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
- Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
- Älä tapa.
- Älä tee aviorikosta.
- Älä varasta.
- Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.
- Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.
Lähde: Raamattu (1992 käyttöön otettu suomennos). Muokkaus: YTL.
Pohdi ilmastonmuutosta kymmenen käskyn (aineisto 2A) näkökulmasta ja arvioi, mitkä käskyistä soveltuvat tähän tarkasteluun.
3. Uskontoa kommentoivat twiitit
3.1 Vastaa twiittiin yhdellä twiitillä tuoden esiin tiedollisia näkökohtia, jotka kommentoivat twiitissä esiintyviä väitteitä, stereotypioita tai suoranaisia virheitä. Vastauksen maksimipituus on Twitterin sallimat 280 merkkiä. 5 p.
#Kristinusko on väkivaltainen #uskonto. Raamatussa on tosi paljon sotia ja murhia. Idän uskonnot kuten #hindulaisuus on rauhanomaisia. Hindut uskoo ahimsaan eikä tapa ketään.
3.2 Vastaa twiittiin yhdellä twiitillä tuoden esiin tiedollisia näkökohtia, jotka kommentoivat twiitissä esiintyviä väitteitä, stereotypioita tai suoranaisia virheitä. Vastauksen maksimipituus on Twitterin sallimat 280 merkkiä. 5 p.
On täysin perusteetonta uskoa Raamattuun tänä päivänä. Darwin osoitti, että luomisusko on pelkkää satua. Luuleeko joku oikeasti, että joku käärme puhui puussa ja ensimmäinen ihminen juoksenteli jossain paratiisissa? #raamattu #evoluutio
3.3 Vastaa twiittiin yhdellä twiitillä tuoden esiin tiedollisia näkökohtia, jotka kommentoivat twiitissä esiintyviä väitteitä, stereotypioita tai suoranaisia virheitä. Vastauksen maksimipituus on Twitterin sallimat 280 merkkiä. 5 p.
Kävin pääsiäisenä ortodoksisessa kirkossa. Ihmettelen, että siellä ei edelleenkään ole naispappeja. Olisi jo aika, että Konstantinopolin patriarkka tekisi asialle jotain. #ortodoksinen #naispappi
3.4 Vastaa twiittiin yhdellä twiitillä tuoden esiin tiedollisia näkökohtia, jotka kommentoivat twiitissä esiintyviä väitteitä, stereotypioita tai suoranaisia virheitä. Vastauksen maksimipituus on Twitterin sallimat 280 merkkiä. 5 p.
Luin lehdestä suomalaisesta ortodoksista, joka ylisti paastoa. Ei ole kyllä kristillistä olla syömättä koko päivää. Järkyttävä esimerkki hindulaisuudesta tämäkin. #paasto #ortodoksinen
4. Jesus-lakanat
Aineisto
- 4 A Mainos ja tekstikatkelma: Mainoskampanjan synty
- 4 B Artikkeli: Jesus-lakanoiden mainonta ei rienannut
4.A Mainos ja tekstikatkelma: Mainoskampanjan synty
kuva
Kun tätä tuotetta suunniteltiin, saimme vahvan inspiraation Torinon käärinliinoista. Mistä ja miten on tehty käärinliina, joka on kestänyt yli 2000 vuotta? Tuotekehittelyssä tuotteelle vakiintui työnimi Jesus-lakana.
Kun oli aika lanseerata tuote, niin monien nimivaiheiden kautta teimme päätöksen siitä, että työnimi olisi hieno nimi tuotteelle ja se tulisi myös olemaan mainonnan visuaalisen linjan lähtökohta. Harvoin olen nähnyt yhtä paljon pelokkaita ja varoittelevia ihmisiä ympärilläni. Onneksi oli kuitenkin edes yhden käden verran kannustajia, sillä tuote on ollut lanseerauksesta lähtien kymmenen parhaiten myyvän tuotteemme joukossa. – –
Jukka Kurttila, Finlayson
Lähde: Sanoma. https://media.sanoma.fi/hesarin-etusivu. Viitattu: 15.12.2019. Muokkaus: YTL. Teksti on katkelma mainoksesta, jossa markkinoidaan Helsingin Sanomia mainonnan kanavana.
4.B Artikkeli: Jesus-lakanoiden mainonta ei rienannut
Finlaysonin 50 vuoden takuudella myytävien Jesus-lakanoiden mainos ei rikkonut mainonnan hyvää tapaa Mainonnan eettisen neuvoston mukaan.
Tekstiiliyhtiö Finlayson on saanut vapauttavan lausunnon Jesus-lakanoidensa markkinoinnista Mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Lausuntoa pyytänyt yksityishenkilö katsoi, että Helsingin Sanomissa ilmestynyt mainos oli hyvän tavan vastainen, koska siinä käytettiin Jesus-nimeä. Hän viittaa lausuntopyynnössään uskonrauhan rikkomiseen ja kymmeneen käskyyn.
Neuvosto myöntää, että mainos selkeästi viittasi kristinuskoon. Mainos ei kuitenkaan ollut rienaava tai halventanut kristinuskoa, neuvosto lausuu.
HS:n etusivulla julkaistussa mainoksessa luki: ”Jesus tulee. Oletko valmis? Mieti kahteen kertaan oletko, sillä suhteestanne saattaa tulla pitkä. Jesus-pussilakanamme eivät nimittäin käytössä juurikaan kulu. Lakanoissa on käytetty samaa materiaalia (pellava) ja sidosta (twill) kuin Torinon kuuluisassa käärinliinassa. Lisäksi kaikki tarpeellinen on mahdollisimman hyvää ja kaikki tarpeeton on poistettu.”
Lisäksi mainoksessa oli Finlaysonin logo ja maininta 50 vuoden takuusta. Mainoksen taustalla on kuva mainostettavasta tuotteesta.
Neuvosto ilmaisee arvioinnissaan, että uskonnollisen symbolin tai henkilöhahmon käyttäminen markkinointitarkoituksessa saattaa loukata uskonnollisia henkilöitä. Lisäksi neuvosto korostaa, että mainostajan tulee noudattaa erityistä tarkkuutta silloin, kun mainos viittaa esimerkiksi tietyn uskontokunnan pyhimpiin asioihin.
Lähde: Jesus-lakanoiden mainonta ei rienannut. M&M Markkinointi & Mainonta. https://www.marmai.fi/uutiset/jesus-lakanoiden-mainonta-ei-rienannut/9bf483ce-79de-39f0-b636-9cc2c032f413. Julkaistu: 15.6.2017. Viitattu: 15.12.2019.
Tutustu kuvaukseen Finlaysonin Jesus-lakanoiden mainoksen syntyprosessista (aineisto 4.A) sekä artikkeliin Mainonnan eettisen neuvoston ratkaisusta (aineisto 4.B). Pohdi, mitä riskejä ja mahdollisuuksia Jesus-lakanoiden mainoskampanjaan liittyy mainostajan näkökulmasta.
5. Hindulaisuus, juutalaisuus ja shintolaisuus etnisinä uskontoina 20 p.
Hindulaisuus, juutalaisuus ja shintolaisuus on usein määritelty etnisiksi uskonnoiksi. Pohdi etnisen uskonnon käsitettä, ja vertaile sitä, miten etnisyys näkyy näissä kolmessa uskonnossa.
6. Kirkkovuoden tapahtumia 20 p.
Aineisto
6.A Rituaali
kuva
Lähde: Lucy Westcott. Photos - Ukraine's Orthodox Christians Celebrate Epiphany With Icy Plunge. Newsweek. https://www.newsweek.com/photos-icy-plunge-ukrainian-epiphany-300643. Julkaistu: 19.1.2015. Viitattu: 17.1.2020. Kuva: Gleb Garanich / Reuters.
Määritä, mihin kirkkovuoden tapahtumaan kuva 6.A liittyy, ja esittele kuvassa näkyvän rituaalin merkitystä ortodoksisessa kristillisyydessä.
Osa 2: 30 pisteen tehtävät
7. Virpominen uskonnollisena ja kultturisena ilmiönä 30 p.
Aineisto
- 7 A Teksti: Aineettoman kulttuuriperinnön esittely
- 7.B Kuva: Virpojalapset
- 7.C Kuva: Virpojanoidat
7.A Teksti: Aineettoman kulttuuriperinnön esittely
UNESCON SOPIMUS
Unescon yleissopimus aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta hyväksyttiin vuonna 2003. Sopimuksessa on mukana jo 178 valtiota.
Kansainvälinen sopimus ohjaa elävän kulttuuriperinteen suojelua. Yleissopimus aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta hyväksyttiin vuonna 2003 Unescon yleiskokouksessa. Sopimuksen toimeenpanoa täydentää toimintaohjeisto, jota päivitetään säännöllisesti. Sopimuksen merkitys on tunnustettu laajasti ympäri maailman – jo 178 valtiota on liittynyt sopimukseen.
Yleissopimuksen tavoitteena on edistää aineettoman kulttuuriperinnön suojelua, taata eri yhteisöjen, ryhmien ja yksilöiden aineettoman kulttuuriperinnön kunnioittaminen sekä lisätä tietoisuutta aineettoman kulttuuriperinnön merkityksestä. Sopimus painottaa perinteen välittämistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä ihmisten osallisuutta kulttuuriperintöön.
Sopimuksen ytimessä ovat perinnettä harjoittavat yhteisöt, ryhmät ja yksilöt. He päättävät, mikä on tärkeää ja säilyttämisen arvoista. Vastuu aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta on niillä, jotka harjoittavat, siirtävät ja uudistavat perinteitä. Sopimukseen liittyvät eettiset periaatteet kertovat tarkemmin sopimuksen perusperiaatteista.
Unescon sopimuksessa aineettomalla kulttuuriperinnöllä tarkoitetaan käytäntöjä, kuvauksia, ilmauksia, tietoa, taitoja – sekä niihin liittyviä välineitä, esineitä ja kulttuurisia tiloja – jotka yhteisöt, ryhmät ja joissain tapauksissa yksityishenkilöt tunnustavat osaksi kulttuuriperintöään. Se voi olla esimerkiksi suullista perinnettä, esittävää taidetta, sosiaalisen elämän käytäntöjä, rituaaleja ja juhlamenoja tai luontoa ja maailmankaikkeutta koskevia tietoja, taitoja ja käytäntöjä.
Aineetonta kulttuuriperintöä suojellaan parhaiten laulamalla, tanssimalla, viettämällä aikaa luonnossa tai vaikkapa tekemällä käsitöitä. Elävät perinteet siirtyvät pääosin perheissä ja erilaisissa yhteisöissä. Yhdistykset, muistiorganisaatiot, oppilaitokset, julkiset ja yksityiset toimijat tukevat monin tavoin elävän perinnön suojelemista ja siirtymistä omalla toiminnallaan.
Unescon sopimukseen liittyy myös aineettoman kulttuuriperinnön luettelointi. Kansainvälisten luetteloiden avulla halutaan tuoda näkyvyyttä elävälle perinnölle eri puolilla maailmaa ja jakaa hyviä käytäntöjä maiden kesken. Luetteloinnin tarkoituksena on tehdä näkyväksi elävää aineetonta kulttuuriperintöä kaikessa rikkaudessaan ja moninaisuudessaan. Tutustu Unescon uuteen tietopankkiin kohteista!
Lähde: Unescon sopimus. Museovirasto. https://www.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/unescon-sopimus. Viitattu: 11.2.2020.
7.B Kuva: Virpojalapset
kuva
Lähde: Maria Hattunen
7.C Kuva: Virpojanoidat
kuva
Lähde: Laura Tuomela. Kotiliesi. https://kotiliesi.fi/juhlat/paasiainen/virpominen-paasiaisen-perinne/. Julkaistu: 15.3.2011. Viitattu: 14.2.2020. Kuva: istock.
>br>
7.1 Pohdi virpomisen uskonnollista merkitystä ortodoksisuudessa. 20 p.
7.2 Tutustu aineettoman kulttuuriperinnön käsitteeseen ja määritelmään (aineisto 7.A) ja pohdi virpomista aineettoman kulttuuriperinnön näkökulmasta Suomessa. Hyödynnä vastauksessasi kuvia 7.B ja 7.C. 10 p.
8. Mindfulness ja ortodoksinen hiljentymisperinne 30 p
- 8.A Artikkeli: Ville Husgafel, Modernit mindfulness-menetelmät yhdistävt tutkimustietoa ja buddhalaista ajattelua
- 8.B Tekstikatkelma: Nikeforos Erakko, Toinen hengellinen opetus
8.A Artikkeli: Ville Husgafvel, Modernit mindfulness-menetelmät yhdistävät tutkimustietoa ja buddhalaista ajattelua
Pääasiassa buddhalaisiin harjoitusperinteisiin pohjautuvat mindfulness-menetelmät ovat nykyään osa länsimaista valtavirtakulttuuria. Uskonnollis-filosofisista juuristaan huolimatta menetelmiä hyödynnetään kasvavassa määrin niin julkisissa terveys- ja koulutuspalveluissa, yritysmaailmassa kuin kaupallisilla hyvinvointimarkkinoillakin. Kehitystä on tukenut sekä harjoitusmenetelmien hyötyihin kohdistuva laaja tieteellinen kiinnostus että pyrkimys irrottaa menetelmät niiden taustalla vaikuttavista katsomuksellisista viitekehyksistä. Lukuisista sekulaareista käyttöyhteyksistään huolimatta buddhalainen ajattelu on kuitenkin modernien mindfulness-menetelmien perusteissa monin tavoin läsnä.
’Mindfulness’ on vakiintunut käännös paalinkieliselle buddhalaiselle termille sati, jonka perusmerkityksiä ovat valppaus, tarkkaavaisuus ja muistaminen. Mindfulness-harjoituksen nykymuotoja koskevasta keskustelusta välittyy usein vaikutelma, että kyseessä on jokin selvärajainen harjoitustekniikka tai menetelmä. Tosiasiassa trendikkään nimen alla kulkee valtava määrä erilaisia sovelluksia, kursseja, opaskirjoja ja vakiintuneita harjoitusohjelmia, joiden sisällöt ja tavoitteet voivat huomattavasti poiketa toisistaan. Tämä moninaisuus tekee tarpeelliseksi kohdentaa aiheen tarkastelu tiettyihin harjoitusmenetelmiin ja -konteksteihin.
Mindfulness-pohjaiset harjoitusohjelmat terveydenhuollossa
– – Hyväksyvän, tietoisen läsnäolon sekä säännöllisen meditaatioharjoituksen perustalle rakentuva MBSR-menetelmä otettiin käyttöön Massachusettsin yliopistollisessa sairaalassa vuonna 1979. Kroonisen kivun ja stressin hoitoon suunnatun menetelmän keskeisenä pyrkimyksenä on oppia erottamaan välittömät aistikokemukset niihin liittyvistä arvostelmista ja käsitteellisistä tulkinnoista. Samalla harjoitetaan omien ajatusten ja mielikuvien havainnointia erilaisten emootioiden, toiveiden ja pelkojen sävyttäminä mielen liikkeinä ilman automaattista samaistumista niiden sisältöön ja tunnelataukseen. Nämä harjoituksella kehitettävät taidot tukevat terveydelle ja hyvinvoinnille vahingollisten ajattelu- ja toimintamallien tunnistamista sekä haitallisiksi koetuista ehdollistumista ja tottumuksista vapautumista.
Buddhalaisesta ajattelusta ja länsimaisesta psykologiasta ammentava teoreettinen perusta sekä moderneista zen-, vipassana- ja joogaperinteistä omaksutut harjoitusmenetelmät on myöhempien mindfulness-pohjaisten harjoitusohjelmien myötä valjastettu moniin terapeuttisiin ja pragmaattisiin käyttötarkoituksiin. Tunnetuin ja tutkimusperustaltaan vahvin esimerkki on Cambridgen ja Oxfordin yliopistoissa kehitetty MBCT (mindfulness-based cognitive therapy) -menetelmä, joka on suunnattu uusiutuvan masennuksen hoitoon ja ollut Iso-Britanniassa osa terveydenhuollon virallisia hoitosuosituksia vuodesta 2004 alkaen. Myös Suomessa mindfulness-menetelmät on huomioitu mm. masennuksen ja syömishäiriöiden hoitoon liittyvissä kansallisissa suosituksissa.
Inhimillinen kärsimys ja siitä vapautuminen MBSR-menetelmän perusteissa
Edellä kuvatut kognitiivis-emotionaaliset itsesäätelytaidot ovat yksi buddhalaisen ajattelun ja länsimaisen psykologian keskeisiä vuoropuhelun kohteita, mutta ne eivät kata nykymuotoisten mindfulness-menetelmien buddhalaisten vaikutteiden koko kirjoa. Tätä alleviivaa MBSR-menetelmän kehittäneen amerikkalaisen Jon Kabat-Zinnin (s. 1944) näkemys harjoitusohjelman ”universaalista dharma-perustasta”, eli Buddhan opetusten yleisinhimilliseksi tulkitusta osa-alueesta, johon myös mindfulness-käsite hänen kielenkäytössään viittaa.
Varhaisia buddhalaisia opetuksia seuraten Kabat-Zinn kuvaa emotionaalisen kärsimyksen perussyiksi takertuvan halun sekä asioiden todellista tilaa koskevan ymmärtämättömyyden. Eri muodoissaan ne näkyvät riippuvuuden kaltaisena kiinnittymisenä miellyttäviin kokemuksiin, epämiellyttävien kokemusten torjuntana, omiin vakiintuneisiin näkökulmiin takertumisena sekä todellisuuden ja yksilöllisen minuuden luonnetta koskevina harhakäsityksinä.
Koska asioiden havainnointi- ja tulkintatavat ovat hyvinvoinnin kannalta ratkaisevia, MBSR-menetelmän perusteksteissä parantuminen kuvataan kokonaisvaltaisena näkökulman muutoksena yksilön tavassa kohdata maailma. Etenkin asioiden pysymättömyyden hyväksyminen sekä kokemus itsestä erottamattomana osana elollista luontoa ja laajempaa maailmankaikkeutta ovat tärkeitä sisäisen tyytyväisyyden, mielentyyneyden ja myötätunnon kehittymisessä. Vakiintuessaan oivallukset heijastuvat ihmisen toimintaan ja eettisiin valintoihin, joiden kautta Kabat-Zinn liittää mindfulness-harjoituksen keskeisenä tekijänä myös ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen muutokseen kohti ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää elämäntapaa. – –
Lähde: Ville Husgafvel. Modernit mindfulness-menetelmät yhdistävät tutkimustietoa ja buddhalaista ajattelua. Teologia.fi-sivusto. https://teologia.fi/2019/10/modernit-mindfulness-menetelmat-yhdistavat-tutkimustietoa-ja-buddhalaista-ajattelua/. Julkaistu: 11.10.2019. Viitattu: 22.1.2020. Muokkaus: YTL.
8.B Tekstikatkelma: Nikeforos Erakko, Toinen hengellinen opetus
– – Jos sinulla ei ole opettajaa, niin etsi joka tapauksessa itsellesi sellainen. Mutta jollet löydä ketään, niin rukoile Jumalaa nöyrällä hengellä kyynelin, ja tee, mitä sinulle sanon. Ensimmäiseksi täytyy elämästäsi tulla rauhallista, vapaata kaikista huolista ja sopuisaa kaikkien kanssa. Sitten mene keljaasi, sulkeudu sinne, asetu nurkkaan ja seuraa tarkoin, mitä sinulle sanon.
Tiedät, että hengittäessämme vedämme sisään ilmaa ja laskemme sen ulos. Sen tekevät keuhkot, jotka ympäröivät sydämen ilmalla. Hengitys on näin ollen tie sydämeen. Asetu, kuten juuri sanoin, ja kokoa henkesi sisälle. Pakota hengitys sisään hengittämisen hetkellä laskeutumaan sydämeen ja jäämään sinne. Kun pidätät sitä siellä hetkisen, se ikävöi, mutta tottuu sitten. Mies, joka palaa kotiin poissaolon jälkeen, iloitsee sanomattomasti tavatessaan jälleen puolisonsa ja lapsensa. Hengelle käy samoin, kun se yhtyy sydämeen, ja se tulvii riemusta ja sanomattoman suloisuuden tunteesta.
Veljeni, totuta henkesi olemaan tunkeutumatta ulos. Vasta-alkajalta puuttuu vielä into sellaiseen yksinäisyyteen ja sisäiseen eristäytyneisyyteen. Mutta kun on saavutettu tottumus siihen, silloin ei enää houkuttele halu ulkopuolisiin retkiin. Jumalan valtakuntahan on meissä; kuka johtaa katseensa sisäänpäin, tavoittaa puhtaan rukouksen, ja hänelle tulee koko ulkomaailma mauttomaksi ja inhottavaksi – –.
Lähde: Toim. Irinja Nikkanen. Kirjasarja Filokalia. (1981).
8.1 Kuvaile hiljentymisen perinnettä ortodoksisessa kirkossa. 20 p. 8.2 Erittele mindfulnessin yhtäläisyyksiä ja eroja suhteessa ortodoksiseen hiljentymisen perinteeseen. Hyödynnä vastauksessasi tekstikatkelmia 8.A ja 8.B. 10 p.
9. Sukupuolen merkitys uskonnollisuudessa 30 p
- 9.A Kartta: Naisten ja miesten päivittäinen rukoiluaktiivisuus eri maissa
- 9.B Kartta: Naisten ja miesten osallistuminen uskonnollisiin toimituksiin eri maissa
- 9.C Tilasto: Naisten ja miesten uskonnollisuuden eroja kristinuskossa ja islamissa
9.A Kartta: Naisten ja miesten päivittäinen rukoiluaktiivisuus eri maissa
Karttakuva
Kuvan tekstien käännökset
Note: Gender gaps shown are for countries where there is a statistically significant difference between men and women. Source: Pew Research Center surveys, 2008–2015
/
Huomautus: Erot sukupuolten välillä on esitetty maista, joissa on tilastollisesti merkittävä ero miesten ja naisten välillä. Lähde: Pew Research Centerin kyselytutkimukset, 2008–2015
Countries where more women/men pray daily
/
Maat, joissa naiset/miehet rukoilevat enemmän päivittäin
Women
/
Naiset
Men
/
Miehet
No Data
/
Ei tilastotietoa
No significant difference
/
Ei merkiitävää eroa
Lähde: Pew Research Center. https://www.pewforum.org/2016/03/22/the-gender-gap-in-religion-around-the-world/. Julkaistu: 22.3.2016. Viitattu: 12.1.2020. Käännös: YTL. Muokkaus: YTL.
9.B Kartta: Naisten ja miesten osallistuminen uskonnollisiin toimituksiin eri maissa
Karttakuva
Countries where more women/men attend religious services at least once a week
/
Maat, joissa naiset/miehet osallistuvat useammin uskonnollisiin tilaisuuksiin vähintään kerran viikossa
Lähde: Pew Research Center. https://www.pewforum.org/2016/03/22/the-gender-gap-in-religion-around-the-world/. Julkaistu: 22.3.2016. Viitattu: 12.1.2020. Käännös: YTL. Muokkaus: YTL.
9.C Tilasto: Naisten ja miesten uskonnollisuuden eroja kristinuskossa ja islamissa
Kuvan tekstien käännökset
Average percentage-point difference between men and women on measures of religious practice, commitment and belief
/
Keskimääräinen ero miesten ja naisten välillä koskien uskonnon harjoittamista, sitoutumista ja uskoa esitettynä prosenttiyksiköissä
% pt. difference
Ero prosenttiyksiköissä
Christian – Kristityt
Muslim – Muslimit
Women – Naiset
Men – Miehet
Weekly attendance
/
Viikoittainen osallistuminen (uskonnollisiin tilaisuuksiin)
Daily prayer
/ br>
Päivittäinen rukoilu
Importance of religion
/
Uskonnon tärkeys
Belief in heaven
/
Usko taivaasen
Belief in hell
/
Usko helvettiin
Belief in angels
/ br>
Usko enkeleihin
Note: Values in difference column are calculated based on unrounded numbers.
/
Huomautus: Eroja kuvaavissa sarakkeissa olevat arvot on laskettu pyöristämättömillä luvuilla.
Source: Pew Research Center surveys, 2008–2015
/
Lähde: Pew Research Centerin kyselytutkimukset, 2008–2015
Lähde: Pew Research Center. https://www.pewforum.org/2016/03/22/the-gender-gap-in-religion-around-the-world/. Julkaistu: 22.3.2016. Viitattu: 12.1.2020. Käännös: YTL. Muokkaus: YTL.
9.1 Analysoi karttojen 9.A ja 9.B ja tilaston 9.C perusteella sukupuolen merkitystä uskonnollisuudessa ja pohdi syitä sukupuolten välillä havaittuihin eroihin eri puolilla maailmaa. 20 p.
9.2 Pohdi tiedonkeruun haasteita ja tilastojen luotettavuutta tutkittaessa ihmisten uskonnollisuutta eri puolilla maailmaa. 10 p.
Tarkista, että vastasit ohjeiden mukaiseen määrään tehtäviä. Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen tehtävän vastaukselle varattuun tilaan, jota et halua jättää arvosteltavaksi.