Toiminnot

Keskustelu

Ero sivun ”Magdalan Maria” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

 
Rivi 7: Rivi 7:
 
== Raamatun useat Mariat ==
 
== Raamatun useat Mariat ==
 
Magdalan Maria sekoitetaan usein muihin Raamatun Uuden Testamentin Maria-nimisiin naisiin. Hän ei ole sama kuin toinen sisaruksista Martta ja Maria, jotka olivat Lasaruksen siskoja. Hän ei ole myöskään se prostituoitu, joka pesi Jeesuksen jalat kyynelillään, kuivasi ne hiuksillaan ja voiteli ne. Asioita ja henkilöitä on sekoitettu ja yhdistetty toisiinsa väärin mm. elokuvassa Kristuksen viimeiset kiusaukset (Last Temptation of Christ) ja kirjassa DaVinci koodi. [[Paavi]] Gregori Suuren (540-604) sanotaan aloittaneen lännessä (siis läntisessä [[roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolisessa kirkossa]]) perinteen, joka identifioi väärin pyhän Marian [[Luukkaan evankeliumi]]n (Luuk.7:36-50) syntisenä naisena. Sieltä tämä väärä tieto on osittain siirtynyt myös luterilaiseen käyttöön. Ortodoksinen kirkko ei ole tällaista opetusta koskaan opettanut eikä hyväksynyt.
 
Magdalan Maria sekoitetaan usein muihin Raamatun Uuden Testamentin Maria-nimisiin naisiin. Hän ei ole sama kuin toinen sisaruksista Martta ja Maria, jotka olivat Lasaruksen siskoja. Hän ei ole myöskään se prostituoitu, joka pesi Jeesuksen jalat kyynelillään, kuivasi ne hiuksillaan ja voiteli ne. Asioita ja henkilöitä on sekoitettu ja yhdistetty toisiinsa väärin mm. elokuvassa Kristuksen viimeiset kiusaukset (Last Temptation of Christ) ja kirjassa DaVinci koodi. [[Paavi]] Gregori Suuren (540-604) sanotaan aloittaneen lännessä (siis läntisessä [[roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolisessa kirkossa]]) perinteen, joka identifioi väärin pyhän Marian [[Luukkaan evankeliumi]]n (Luuk.7:36-50) syntisenä naisena. Sieltä tämä väärä tieto on osittain siirtynyt myös luterilaiseen käyttöön. Ortodoksinen kirkko ei ole tällaista opetusta koskaan opettanut eikä hyväksynyt.
 
+
----
 
Kuinka vain. Minusta sivumme on vain ortodoksinen, joten se saa riittää minusta ekumeniaankin. En pidä turhasta hipristelystä totuuden edessä enkä mieluusti taivu "puhumattomuuteen" ekumenian nimissä. Kappaleen tarkoitus oli oikaista syntyneitä ja osin vielä joillakin tahoilla eläviä väärinkäsityksiä Magdalan Mariasta.
 
Kuinka vain. Minusta sivumme on vain ortodoksinen, joten se saa riittää minusta ekumeniaankin. En pidä turhasta hipristelystä totuuden edessä enkä mieluusti taivu "puhumattomuuteen" ekumenian nimissä. Kappaleen tarkoitus oli oikaista syntyneitä ja osin vielä joillakin tahoilla eläviä väärinkäsityksiä Magdalan Mariasta.
  
 
Olen lomamatkalla ja en suuremmin voi nyt osallistua keskusteluihin. Hoidetaan nämä keskustelut myöhemmin ainoastaan keskustelupalstan ylläpito-osiossa. Nämä keskustelut näkyvät kaikille. HAP
 
Olen lomamatkalla ja en suuremmin voi nyt osallistua keskusteluihin. Hoidetaan nämä keskustelut myöhemmin ainoastaan keskustelupalstan ylläpito-osiossa. Nämä keskustelut näkyvät kaikille. HAP

Nykyinen versio 24. heinäkuuta 2011 kello 16.02

Olisiko syytä poistaa ensimmäinen kappale? "Raamatun useat Mariat"? Uskoisin, että on parempi aloittaa kertomalla asiat niinkuin ne ovat, ei niinkuin ne eivät ole?

Ekumeeniselta näkökulmaltakin on ongelmallista, jos room. katolinen tai muuhun lahkoon kuuluva tulee sivuille ja näkee ensimmäisenä heidän käsityksensä lyttäyksen. Totuuden kertominen vertailematta sitä valheisiin on varmasti aina hyväksi.

Toimin omavaltaisesti ja poistin kappaleen.

Raamatun useat Mariat

Magdalan Maria sekoitetaan usein muihin Raamatun Uuden Testamentin Maria-nimisiin naisiin. Hän ei ole sama kuin toinen sisaruksista Martta ja Maria, jotka olivat Lasaruksen siskoja. Hän ei ole myöskään se prostituoitu, joka pesi Jeesuksen jalat kyynelillään, kuivasi ne hiuksillaan ja voiteli ne. Asioita ja henkilöitä on sekoitettu ja yhdistetty toisiinsa väärin mm. elokuvassa Kristuksen viimeiset kiusaukset (Last Temptation of Christ) ja kirjassa DaVinci koodi. Paavi Gregori Suuren (540-604) sanotaan aloittaneen lännessä (siis läntisessä roomalaiskatolisessa kirkossa) perinteen, joka identifioi väärin pyhän Marian Luukkaan evankeliumin (Luuk.7:36-50) syntisenä naisena. Sieltä tämä väärä tieto on osittain siirtynyt myös luterilaiseen käyttöön. Ortodoksinen kirkko ei ole tällaista opetusta koskaan opettanut eikä hyväksynyt.


Kuinka vain. Minusta sivumme on vain ortodoksinen, joten se saa riittää minusta ekumeniaankin. En pidä turhasta hipristelystä totuuden edessä enkä mieluusti taivu "puhumattomuuteen" ekumenian nimissä. Kappaleen tarkoitus oli oikaista syntyneitä ja osin vielä joillakin tahoilla eläviä väärinkäsityksiä Magdalan Mariasta.

Olen lomamatkalla ja en suuremmin voi nyt osallistua keskusteluihin. Hoidetaan nämä keskustelut myöhemmin ainoastaan keskustelupalstan ylläpito-osiossa. Nämä keskustelut näkyvät kaikille. HAP