Ero sivun ”Paajuttu” versioiden välillä
Kohteesta Ortodoksi.net
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{LaatikkoPP 60 otsikko | {{LaatikkoPP 60 otsikko | ||
− | |otsikko=Läpi paaston kohti pääsiäistä - | + | |otsikko=Läpi paaston kohti pääsiäistä - Lasaruksen lauantai ja palmusunnuntai 16.4. ja 17.4. |
− | |teksti=[[Kuva:Matka_paasiaiseen.jpg|thumb|150 px]] | + | |teksti=[[Kuva:Matka_paasiaiseen.jpg|thumb|150 px]]Kaksi lyhyttä päivää erottuvat merkittävinä poikkeuksina Jeesuksen elämänkaaresta, ne ovat selvästi havaittavia voitonpäiviä. Ne päivät tunnemme nimillä [[Lasaruksen lauantai]] ja [[palmusunnuntai]]. Yhdessä ne muodostavat yhdistyneen liturgisen jakson, ''syklin'', matkalla neljänkymmenen päivän [[Suuri paasto|Suuresta paastosta]] [[Suuri viikko|Suureen viikolle]]. Ne ovat ainutlaatuisia ja näennäisesti järjenvastaisia, paradoksaalisia päiviä ennen Kristuksen kärsimyksiä. Ne ovat näkyvän maallisen juhlan ja ylösnousemuksen sekä messiaanisen ilon päiviä, joissa Kristus itse on tietoisena ja aktiivisesti osallisena. Samalla ne ovat päiviä, jotka osoittavat itseään kauemmaksi lopullista voittoa ja lopullista kuninkuutta, jota Kristus ei suinkaan saavuta herättämällä Lasarus kuolleista tai saapumalla erityiseen kaupunkiin, Jerusalemiin, vaan Hänen omalla lähestyvällä uhrautumisellaan, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan. |
− | + | [[Lasaruksen lauantai ja palmusunnuntai|Lue lisää...]]}}<noinclude> | |
− | |||
− | [[ | ||
[[Luokka:Mallineet|{{PAGENAME}}]] | [[Luokka:Mallineet|{{PAGENAME}}]] | ||
</noinclude> | </noinclude> |
Versio 10. huhtikuuta 2011 kello 17.58
Läpi paaston kohti pääsiäistä - Lasaruksen lauantai ja palmusunnuntai 16.4. ja 17.4.
Kaksi lyhyttä päivää erottuvat merkittävinä poikkeuksina Jeesuksen elämänkaaresta, ne ovat selvästi havaittavia voitonpäiviä. Ne päivät tunnemme nimillä Lasaruksen lauantai ja palmusunnuntai. Yhdessä ne muodostavat yhdistyneen liturgisen jakson, syklin, matkalla neljänkymmenen päivän Suuresta paastosta Suureen viikolle. Ne ovat ainutlaatuisia ja näennäisesti järjenvastaisia, paradoksaalisia päiviä ennen Kristuksen kärsimyksiä. Ne ovat näkyvän maallisen juhlan ja ylösnousemuksen sekä messiaanisen ilon päiviä, joissa Kristus itse on tietoisena ja aktiivisesti osallisena. Samalla ne ovat päiviä, jotka osoittavat itseään kauemmaksi lopullista voittoa ja lopullista kuninkuutta, jota Kristus ei suinkaan saavuta herättämällä Lasarus kuolleista tai saapumalla erityiseen kaupunkiin, Jerusalemiin, vaan Hänen omalla lähestyvällä uhrautumisellaan, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan.