Toiminnot

Malline

Ero sivun ”Paajuttu” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

Rivi 1: Rivi 1:
 
{{LaatikkoPP 60 otsikko
 
{{LaatikkoPP 60 otsikko
|otsikko=Samarialaisen naisen sunnuntai 22.5.2011
+
|otsikko=Sokeana syntyneen sunnuntai 29.5.2011
|teksti=Juutalaiset pitivät samarialaisia sekakansana, jotka kaiken lisäksi eivät rukoilleet Jumalaa Jerusalemissa niin kuin muut juutalaiset tekivät. Samarialaiset olivat siis juutalaisten silmissä harhaoppisia, joiden kanssa ei ollut syytä olla tekemisissä. Tästä huolimatta Kristus osoitti suurta avoimuutta ja myötämielisyyttä tätä naista kohtaan. Ei siis ihme, että tämä herätti hämmennystä naisessa ja opetuslapsissa.
+
|teksti=Pääsiäisajan keskijuhlan (Joh.7:14) jälkeen Jeesus Kristus tuli taas temppeliin ja opetti kansalle, jota kerääntyi hänen luokseen (Joh.8:2). Lähdettyään temppelistä, Hän avasi silmät eräältä mieheltä, joka oli syntymästään saakka ollut sokea (Joh.9:1).
  
Kristuksen ja samarialaisen naisen kohtaamisen yksi merkittävimmistä opetuksista on siinä, että vanhat raja-aidat alkoivat murtua. Hyvän sanoman julistus ei rajoittunut enää pelkästään juutalaisiin, vaan ensin naapurikansat ja tämän jälkeen koko maailma saivat kuulla siitä, että Kristus on maailman Vapahtaja.  
+
Tämä nykyäänkin evankeliumiin luettavaksemme kirjattu ja tämän tekstin alussa luettu ihme on huomattavampi, kuin mitä se alkuun näyttäisi olevan.
 
   
 
   
[[Samarialaisen naisen sunnuntaina (opetuspuhe)|Lue lisää...]]}}<noinclude>
+
[[Sokeana syntyneen sunnuntai|Lue lisää...]]}}<noinclude>
 
[[Luokka:Mallineet|{{PAGENAME}}]]
 
[[Luokka:Mallineet|{{PAGENAME}}]]
 
</noinclude>
 
</noinclude>

Versio 22. toukokuuta 2011 kello 16.50

Sokeana syntyneen sunnuntai 29.5.2011

Pääsiäisajan keskijuhlan (Joh.7:14) jälkeen Jeesus Kristus tuli taas temppeliin ja opetti kansalle, jota kerääntyi hänen luokseen (Joh.8:2). Lähdettyään temppelistä, Hän avasi silmät eräältä mieheltä, joka oli syntymästään saakka ollut sokea (Joh.9:1).

Tämä nykyäänkin evankeliumiin luettavaksemme kirjattu ja tämän tekstin alussa luettu ihme on huomattavampi, kuin mitä se alkuun näyttäisi olevan.

Lue lisää...