Toiminnot

Ero sivun ”Theodikea” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

p (siirsi sivun ”Teodikea” uudelle nimelle ”Theodikea”)
Rivi 1: Rivi 1:
Nimitys '''teodikea''' on peräisin ''Gottfried Leibnizin'' teoksesta ''Théodicée'' vuodelta 1710. Teodikea merkitsee jumalan hyvyyden puolustamista pahan olemassaolosta huolimatta.
+
Nimitys '''theodikea / teodikea''' on peräisin ''Gottfried Leibnizin'' teoksesta ''Théodicée'' vuodelta 1710. Teodikea merkitsee jumalan hyvyyden puolustamista pahan olemassaolosta huolimatta.
  
''Pahan ongelma'' tai ''teodikean ongelma'' (kreikan sanoista: ''theos / Jumala'', ''dike / oikeudenmukaisuus'') on [[kristinusko]]n oppeihin liittyvä teologinen ja uskonnonfilosofinen ongelma, joka on määritelty esimerkiksi seuraavasti:
+
''Pahan ongelma'' tai ''theodikean ongelma'' (kreikan sanoista: ''theos / Jumala'', ''dike / oikeudenmukaisuus'') on [[kristinusko]]n oppeihin liittyvä teologinen ja uskonnonfilosofinen ongelma, joka on määritelty esimerkiksi seuraavasti:
  
 
:: ''"Miten kaikkivaltiaan, oikeudenmukaisen ja kaikkihyvän Jumalan luomassa maailmassa on pahuutta?"'' tai
 
:: ''"Miten kaikkivaltiaan, oikeudenmukaisen ja kaikkihyvän Jumalan luomassa maailmassa on pahuutta?"'' tai

Versio 15. marraskuuta 2009 kello 22.48

Nimitys theodikea / teodikea on peräisin Gottfried Leibnizin teoksesta Théodicée vuodelta 1710. Teodikea merkitsee jumalan hyvyyden puolustamista pahan olemassaolosta huolimatta.

Pahan ongelma tai theodikean ongelma (kreikan sanoista: theos / Jumala, dike / oikeudenmukaisuus) on kristinuskon oppeihin liittyvä teologinen ja uskonnonfilosofinen ongelma, joka on määritelty esimerkiksi seuraavasti:

"Miten kaikkivaltiaan, oikeudenmukaisen ja kaikkihyvän Jumalan luomassa maailmassa on pahuutta?" tai
"Jos Jumalan ominaisuuksiin kuuluu sekä rakkaus että kaikkivaltius, niin miksi hän sallii pahan maailmassa?"

Pahan ongelma on esitetään yleensä jumalauskon vastattavaksi seuraavassa muodossa:

jos Jumala on täydellisen hyvä -> Hän haluaa poistaa pahan,
jos hän on Kaikkivaltias -> Hän pystyy poistamaan pahan.
Paha on kuitenkin olemassa,
joten Jumala ei voi olla samaan aikaan Kaikkivaltias ja Kaikkihyvä.

(lähde: wikipedia)