Toiminnot

Ero sivun ”Ignatios Antiokialainen” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Ignatios_antiokialainen.jpg|thumb|Pyhä Ignatios Antiokialainen]]
[[Kuva:Ignatios_antiokialainen.jpg|thumb|Pyhä Ignatios Antiokialainen]]
[[Kuva:Ignatios_antiokialainen01.jpg|thumb|Pyhä Ignatios Antiokialainen]]
[[Kuva:Ignatios_antiokialainen01.jpg|thumb|Pyhä Ignatios Antiokialainen]]
'''Ignatios Antiokialainen''' (n. 50 jKr – 98-117 jKr.), Syyrian Antiokian kolmas piispa apostoli Pietarin ja Evodiuksen jälkeen. Pidetään todennäköisenä, että Ignatios, yhdessä ystävänsä, Smyrnan piispa Polykarpoksen kanssa sai opetuksensa apostoli Johanneksen jalkojen juuressa. Ignatioksen itsestään käyttämä toinen nimi, Theoforos, ”Jumalan kantama” tai ”Jumalan kantaja” viittaa joko siihen, että Ignatios oli lapsi, jonka Jeesus otti syliinsä (Mark. 9:36), kuten eräs varhainen legenda kertoo, tai siihen, että Ignatius näkee itsensä Kristuksen kantajana.
Pyhä pappismarttyyri '''Ignatios Jumalankantaja''' (n. 50 jKr – 98-117 jKr. Muistelupäivä 20. joulukuuta) oli Syyrian Antiokian kolmas piispa pyhän apostoli Pietarin ja Evoduksen jälkeen. Pidetään todennäköisenä, että Ignatios, yhdessä ystävänsä, Smyrnan piispa Polykarpoksen kanssa sai opetuksensa apostoli Johanneksen jalkojen juuressa. Pyhän Ignatioksen itsestään käyttämä toinen nimi, Theoforos, ”Jumalan kantama” tai ”Jumalan kantaja” viittaa joko siihen, että Ignatios oli lapsi, jonka Jeesus otti syliinsä (Mark. 9:36), kuten eräs varhainen legenda kertoo, tai siihen, että Ignatios näkee itsensä Kristuksen kantajana.


Keisari Trajanuksen (keisarina 98 – 117) aikana Ignatios joutui Syyrian provinssia kohdanneiden vainojen uhriksi. Hänet vangittiin ja häntä lähdettiin kuljettamaan Roomaan, missä hän tulisi kohtaamaan marttyyrikuolemansa. Matkaltaan Ignatios kirjoitti kirjeitä kuudelle seurakunnalle ja Smyrnan piispa Polykarpokselle. Ignatioksesta emme tiedä
Keisari Trajanuksen (keisarina 98 – 117) aikana pyhä Ignatios joutui Syyrian provinssia kohdanneiden vainojen uhriksi. Hänet vangittiin ja häntä lähdettiin kuljettamaan Roomaan, missä hän tulisi kohtaamaan marttyyrikuolemansa. Matkaltaan Ignatios kirjoitti kirjeitä kuudelle seurakunnalle ja Smyrnan piispa Polykarpokselle. Ignatioksesta emme tiedä
juuri muuta kuin sen, mitä hänestä selviää kirjeidensä välityksellä. Ignatioksen nimiin laitettuja kirjeitä on lukuisia, mutta useimmat tutkijat pitävät niistä seitsemää alkuperäisinä: efesolaisille, magnesialaisille, trallilaisille, roomalaisille filadelfialaisille, smyrnalaisille ja Polykarpokselle. Kirjeiden kirjoitusvuosina on pidetty vuosien 110 – 117 välistä aikaa. Tärkeimmät kirjeissä olevat teemat käsittelevät kirkkoa, kirkon virkahierarkiaa, erityisesti piispuutta, kirkon ykseyttä, ehtoollista sekä doketististen ja judaististen harhaopettajien välttämistä.
juuri muuta kuin sen, mitä hänestä selviää kirjeidensä välityksellä. Ignatioksen nimiin laitettuja kirjeitä on lukuisia, mutta useimmat tutkijat pitävät niistä seitsemää alkuperäisinä: efesolaisille, magnesialaisille, trallilaisille, roomalaisille filadelfialaisille, smyrnalaisille ja Polykarpokselle. Tärkeimmät kirjeissä olevat teemat käsittelevät kirkkoa, kirkon virkahierarkiaa, erityisesti [[Piispa|piispuutta]], kirkon ykseyttä, ehtoollista sekä [[Doketismi|doketististen]] ja judaististen harhaopettajien välttämistä.


Pyhän Ignatioksen kirjeet ovat ensimmäisiä kirjallisia lähteitä, missä näkyy kolmiportainen pappeus: piispa, pappi ja diakoni. Myös apostolinen sukkessio on Ignatioksen kirjeissä selvästi nähtävillä: helluntaina apostoleille annettu armolahja siirtyi kätten päällepanemisen kautta piispoille sukupolvesta toiseen.
Ignatios kuoli Roomassa vuosien 98 117 välisenä aikana. Hänen kuolemastaan on myöhemmin kirjoitettu marttyyriakti ”Martyrium Ignatii”, joka on kuitenkin kärsinyt useista interpolaatioista ja josta varhaisin säilynyt versio on 900-luvulta peräisin olevasta pariisilaisesta Codex Colbertinuksessa.

Pyhä Ignatios kuoli marttyyrikuoleman Roomassa tradition mukaan vuonna 107. Hänen kuolemastaan on myöhemmin kirjoitettu marttyyriakti ”Martyrium Ignatii”, joka on kuitenkin kärsinyt useista interpolaatioista eli myöhemmästä muutoksesta ja josta varhaisin säilynyt versio on 900-luvulta peräisin olevasta pariisilaisesta Codex Colbertinuksessa.


== Lähteet ==
== Lähteet ==


*Halldorf, Peter. 21 kirkkoisää. 2001, Kokkola: Barents Publishers-Fin.
*Halldorf, Peter. 21 kirkkoisää. 2001, Kokkola: Barents Publishers-Fin.

*Koskenniemi, Heikki. Thuren, Jukka. Apostoliset Isät.
*Koskenniemi, Heikki. Thuren, Jukka. Apostoliset Isät.
*[http://www.abbamoses.com/months/december.html Orthodox Saints for December]


[[Luokka:Pyhät]]
[[Luokka:Pyhät]]

Versio 15. kesäkuuta 2009 kello 09.17

Pyhä Ignatios Antiokialainen
Pyhä Ignatios Antiokialainen

Pyhä pappismarttyyri Ignatios Jumalankantaja (n. 50 jKr – 98-117 jKr. Muistelupäivä 20. joulukuuta) oli Syyrian Antiokian kolmas piispa pyhän apostoli Pietarin ja Evoduksen jälkeen. Pidetään todennäköisenä, että Ignatios, yhdessä ystävänsä, Smyrnan piispa Polykarpoksen kanssa sai opetuksensa apostoli Johanneksen jalkojen juuressa. Pyhän Ignatioksen itsestään käyttämä toinen nimi, Theoforos, ”Jumalan kantama” tai ”Jumalan kantaja” viittaa joko siihen, että Ignatios oli lapsi, jonka Jeesus otti syliinsä (Mark. 9:36), kuten eräs varhainen legenda kertoo, tai siihen, että Ignatios näkee itsensä Kristuksen kantajana.

Keisari Trajanuksen (keisarina 98 – 117) aikana pyhä Ignatios joutui Syyrian provinssia kohdanneiden vainojen uhriksi. Hänet vangittiin ja häntä lähdettiin kuljettamaan Roomaan, missä hän tulisi kohtaamaan marttyyrikuolemansa. Matkaltaan Ignatios kirjoitti kirjeitä kuudelle seurakunnalle ja Smyrnan piispa Polykarpokselle. Ignatioksesta emme tiedä juuri muuta kuin sen, mitä hänestä selviää kirjeidensä välityksellä. Ignatioksen nimiin laitettuja kirjeitä on lukuisia, mutta useimmat tutkijat pitävät niistä seitsemää alkuperäisinä: efesolaisille, magnesialaisille, trallilaisille, roomalaisille filadelfialaisille, smyrnalaisille ja Polykarpokselle. Tärkeimmät kirjeissä olevat teemat käsittelevät kirkkoa, kirkon virkahierarkiaa, erityisesti piispuutta, kirkon ykseyttä, ehtoollista sekä doketististen ja judaististen harhaopettajien välttämistä.

Pyhän Ignatioksen kirjeet ovat ensimmäisiä kirjallisia lähteitä, missä näkyy kolmiportainen pappeus: piispa, pappi ja diakoni. Myös apostolinen sukkessio on Ignatioksen kirjeissä selvästi nähtävillä: helluntaina apostoleille annettu armolahja siirtyi kätten päällepanemisen kautta piispoille sukupolvesta toiseen.

Pyhä Ignatios kuoli marttyyrikuoleman Roomassa tradition mukaan vuonna 107. Hänen kuolemastaan on myöhemmin kirjoitettu marttyyriakti ”Martyrium Ignatii”, joka on kuitenkin kärsinyt useista interpolaatioista eli myöhemmästä muutoksesta ja josta varhaisin säilynyt versio on 900-luvulta peräisin olevasta pariisilaisesta Codex Colbertinuksessa.

Lähteet

  • Halldorf, Peter. 21 kirkkoisää. 2001, Kokkola: Barents Publishers-Fin.
  • Koskenniemi, Heikki. Thuren, Jukka. Apostoliset Isät.
  • Orthodox Saints for December