Toiminnot

Ero sivun ”Kuninkaanpojan häät (opetuspuhe)” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 13: Rivi 13:
Päivän [[evankeliumi]] on monella tapaa itsensä selittävä eikä sitä pidä pehmennellä. Joku voi kuitenkin jäädä miettimään epäreilun tuntuista kohtelua, kun suoraan kadulta juhliin viedyltä edellytettiin häävaatteita. Tämäkin on ymmärrettävissä Jumalan valtakunta – rinnastuksen kautta. Kun ihminen lähestyy suurta Jumalaa, hänelle annetaan kirkon kautta mahdollisuus puhdistua ja pukeutua lumivalkeaan pukuun. [[Kaste]], [[mirhavoitelu]], [[Katumus|katumuksen sakramentti]], [[Ehtoollinen|pyhä ehtoollinen]], paasto, rukoukset ja lopulta koko kirkon elämä ovat pyhittäviä, puhdistavia ja hengellisesti kaunistavia. Jos ihminen hylkää tämän kaiken, on se merkki siitä että hän pitää itseään jo ''”valmiina”'' Herran häähuoneeseen.
Päivän [[evankeliumi]] on monella tapaa itsensä selittävä eikä sitä pidä pehmennellä. Joku voi kuitenkin jäädä miettimään epäreilun tuntuista kohtelua, kun suoraan kadulta juhliin viedyltä edellytettiin häävaatteita. Tämäkin on ymmärrettävissä Jumalan valtakunta – rinnastuksen kautta. Kun ihminen lähestyy suurta Jumalaa, hänelle annetaan kirkon kautta mahdollisuus puhdistua ja pukeutua lumivalkeaan pukuun. [[Kaste]], [[mirhavoitelu]], [[Katumus|katumuksen sakramentti]], [[Ehtoollinen|pyhä ehtoollinen]], paasto, rukoukset ja lopulta koko kirkon elämä ovat pyhittäviä, puhdistavia ja hengellisesti kaunistavia. Jos ihminen hylkää tämän kaiken, on se merkki siitä että hän pitää itseään jo ''”valmiina”'' Herran häähuoneeseen.


[[Pääsiäinen|Pääsiäisen]] alla laulettava kirkkoveisu taas kuvaa oikeaa, katumuksellista suhtautumista hääjuhlaan ja omaan pukuun:
[[Pääsiäinen|Pääsiäisen]] alla laulettava [[kirkkoveisu]] taas kuvaa oikeaa, katumuksellista suhtautumista hääjuhlaan ja omaan pukuun:


:: ''Minä näen, oi Vapahtaja, Sinun häämajasi kaunistettuna,''
:: ''Minä näen, oi Vapahtaja, Sinun häämajasi kaunistettuna,''

Versio 12. lokakuuta 2009 kello 07.49

Sunnuntai 10.9.2006 / 14. helluntain jälkeinen sunnuntai (Matt.22:1-14)

Kuninkaanpojan häät

1 Jeesus jatkoi vertauspuheitaan ja sanoi heille:
2"Taivasten valtakuntaa voi verrata kuninkaaseen, joka valmisti häät pojalleen. 3 Hän lähetti palvelijoitaan kutsumaan häävieraita, mutta kutsun saaneet eivät tahtoneet tulla. 4 Silloin hän lähetti toisia palvelijoita ja käski heidän sanoa kutsutuille: 'Olen valmistanut ateriani, härät ja syöttövasikat on teurastettu, kaikki on valmiina. Tulkaa häihin!' 5 Mutta kutsun saaneista toiset eivät välittäneet siitä, vaan menivät muualle, kuka pellolleen, kuka kaupoilleen, 6 toiset taas ottivat kuninkaan palvelijat kiinni, pieksivät heitä ja löivät heidät hengiltä. 7 Silloin kuningas vihastui. Hän lähetti sotajoukkonsa, surmasi murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. 8 Sitten kuningas sanoi palvelijoilleen: 'Kaikki on valmiina hääjuhlaa varten, mutta kutsutut eivät olleet juhlan arvoisia. 9 Menkää nyt teille ja toreille ja kutsukaa häihin keitä vain tapaatte.' 10 Palvelijat menivät ja keräsivät kaikki, jotka he tapasivat, niin pahat kuin hyvät, ja häähuone täyttyi aterialle tulleista.
11 "Kun kuningas tuli sisään katsomaan juhlavieraitaan, hän näki siellä miehen, jolla ei ollut hääpukua. 12 Hän kysyi tältä: 'Ystäväni, kuinka saatoit tulla tänne ilman häävaatteita?' Mies ei saanut sanaa suustaan. 13 Silloin kuningas sanoi palvelijoilleen: 'Sitokaa hänet käsistä ja jaloista ja heittäkää ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. 14 Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'
Häät ovat Raamatussa yleinen kuva Jumalan valtakunnasta. Miehen ja naisen välinen rakkaus, jonka Kristus pyhitti läsnäolollaan häissä Galilean Kaanassa, heijastaa Jumalan ja ihmisen välistä rakkautta. Jumalan ja ihmisen välinen yhteys on jatkuva juhla, uusi liitto, jota elämme todeksi pyhässä ehtoollisessa, pyhässä yhteydessä (Holy Communion). Uusi liitto on kirkko, jonka jäsenet ovat uusi Israel. Uusi Jerusalem on Jumalan valtakunta, jossa tuo mainittu uusi Israel, Jumalan kansa jo asuu.

Päivän evankeliumi on monella tapaa itsensä selittävä eikä sitä pidä pehmennellä. Joku voi kuitenkin jäädä miettimään epäreilun tuntuista kohtelua, kun suoraan kadulta juhliin viedyltä edellytettiin häävaatteita. Tämäkin on ymmärrettävissä Jumalan valtakunta – rinnastuksen kautta. Kun ihminen lähestyy suurta Jumalaa, hänelle annetaan kirkon kautta mahdollisuus puhdistua ja pukeutua lumivalkeaan pukuun. Kaste, mirhavoitelu, katumuksen sakramentti, pyhä ehtoollinen, paasto, rukoukset ja lopulta koko kirkon elämä ovat pyhittäviä, puhdistavia ja hengellisesti kaunistavia. Jos ihminen hylkää tämän kaiken, on se merkki siitä että hän pitää itseään jo ”valmiina” Herran häähuoneeseen.

Pääsiäisen alla laulettava kirkkoveisu taas kuvaa oikeaa, katumuksellista suhtautumista hääjuhlaan ja omaan pukuun:

Minä näen, oi Vapahtaja, Sinun häämajasi kaunistettuna,
mutta minulla ei ole vaatetta sinne sisälle mennäkseni.
Valista, oi valon antaja, minun sieluni puku
ja pelasta minut.

isä Rauno Pietarinen