Toiminnot

Ero sivun ”Triodion” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Katso myös)
 
(Yhtä välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 3: Rivi 3:
 
Suuren paaston jälkeen tulevan pääsiäisen ajan liturgisia tekstejä on koottu kirjaan nimeltä [[Pentekostarion]].
 
Suuren paaston jälkeen tulevan pääsiäisen ajan liturgisia tekstejä on koottu kirjaan nimeltä [[Pentekostarion]].
  
Sekä Triodion että Pentekostarion sisältävät siis yhdessä muuttuvien juhlien kierron jumalanpalvelukset, jotka määrää ja säätelee pääsiäisen ajankohta, joka vaihtuu vuosi vuodelta.
+
Sekä Triodion että Pentekostarion sisältävät siis yhdessä muuttuvien juhlien kierron jumalanpalvelukset, jotka määrää ja säätelee [[pääsiäisen ajankohta]], joka vaihtuu vuosi vuodelta.
  
 
Triodion nykyisessä muodossaan julkaistiin ensimmäisen kerran Venetsiassa vuonna 1522. Suuren osan Triodionin sisältämästä materiaalista sävelsivät, kokosivat ja järjestivät Konstantinopolin Studioksen luostarin munkit kahdeksannen ja yhdeksännen vuosisadan kuluessa. Sen jälkeenkin siihen on tullut lisää tekstejä, kunnes se vakiintui lopulliseen muotoonsa joskus 1500 - 1600-luvulla.
 
Triodion nykyisessä muodossaan julkaistiin ensimmäisen kerran Venetsiassa vuonna 1522. Suuren osan Triodionin sisältämästä materiaalista sävelsivät, kokosivat ja järjestivät Konstantinopolin Studioksen luostarin munkit kahdeksannen ja yhdeksännen vuosisadan kuluessa. Sen jälkeenkin siihen on tullut lisää tekstejä, kunnes se vakiintui lopulliseen muotoonsa joskus 1500 - 1600-luvulla.
Rivi 15: Rivi 15:
 
* [[Typikon]]
 
* [[Typikon]]
 
* [[Minea]]
 
* [[Minea]]
 +
* [[Menologion]]
 
* [[Oktoehos]]
 
* [[Oktoehos]]
 
* [[Pentekostarion]]
 
* [[Pentekostarion]]

Nykyinen versio 10. tammikuuta 2012 kello 12.05

Triodion tarkoittaa sananmukaisesti kreikan kielessä kolmiveisua, kolmea laulua, mutta se merkitsee kirkollisessa (ortodoksisessa) kielessä kirjaa, jossa on ortodoksisen kirkon pääsiäistä edeltävän ns. suuren paaston jumalanpalvelustekstejä. Suuren paaston aikana jumalanpalvelukset ovat ikään kuin päivittäisen jumalanpalveluskierron laajennettuja sovelluksia.

Suuren paaston jälkeen tulevan pääsiäisen ajan liturgisia tekstejä on koottu kirjaan nimeltä Pentekostarion.

Sekä Triodion että Pentekostarion sisältävät siis yhdessä muuttuvien juhlien kierron jumalanpalvelukset, jotka määrää ja säätelee pääsiäisen ajankohta, joka vaihtuu vuosi vuodelta.

Triodion nykyisessä muodossaan julkaistiin ensimmäisen kerran Venetsiassa vuonna 1522. Suuren osan Triodionin sisältämästä materiaalista sävelsivät, kokosivat ja järjestivät Konstantinopolin Studioksen luostarin munkit kahdeksannen ja yhdeksännen vuosisadan kuluessa. Sen jälkeenkin siihen on tullut lisää tekstejä, kunnes se vakiintui lopulliseen muotoonsa joskus 1500 - 1600-luvulla.

HAP

Katso myös