Jumalansynnyttäjä Valtaistuimella
Ortodoksi.netista
Jumalanäiti Valtaistuimella (engl. “Reigning”, ven. Державная / Державная икона Божией Матери / Derzhavnaja ikona Bozhjei Materi) pyhän tarinan mukaan ilmestyi 2. (juliaaninen) / 15. (gregoriaaninen kelenteri) maaliskuuta 1917, tsaari Nikolai II:n vallasta luopumispäivänä Kolomskojen (Коломенское) kylässä Moskovan lähellä. Koska tämä kaikki tapahtui samana päivänä kun tsaaari luopui valtaistuimesta, ikonin ilmestymisen uskottiin välittömästi liittyvän tuohon tapahtumaan.
Ikoneistä löytyy nykyään kahta erilaista variaatiota: toisessa vanhemmassa ja venäjällä laajemminkin levinneessä ikonissa Jumalanäidillä on kruunu päässään, toisessa mm. laajalti Suomessa levinneessä kruunua ei ole.
Alkuperäinen "kruunupäinen" ikoni kuuluu niihin moniin ikoneihin, joita Venäjän ortodoksinen kirkko käyttää ja on käyttänyt eräänlaisena kirkollisena propagandavälineenä. (Kts. Seiso Kristuksen puolella -ikoni)
Tähän kruunupäöiseen ikoniin on liitetty seuraava kertomus: Helmikuussa 1917 iäkäs nainen nimeltä Evdokia Adrianova (Евдокия Андрианова) näki unessa Jumalanäidin käskevän häntä menemään Kolomskojeen etsimään kirkosta suurta mustaa ikonia. Unen toistumisen jälkeen hän meni Kolomskojeen etsimään ikonia pappi Nikolain kanssa.
Kirkon kellarista he löysivät ikonin ja alkoivat pyyhkiä pois sen päälle kerääntynyttä pölyä. Kohta he pystyivät näkemään Kaikkein pyhimmän Jumalanäidin kruunu päässä ja istumassa valtaistuimella. Isä Nikolai toimitti välittömästi kiitospalveluksen.
Uutinen ikonin löytämisestä levisi kaikkialle Venäjälle, ja pian alkoi tapahtua erilaisia fyysisistä ja henkisistä vammoista paranemisen eli ihmeitä ikonin kohdanneiden ihmisten parissa. Ajan myötä ikoni uudistui ja kirkastui ja vaaleni. Erityisen silmiinpistävä oli Marian verenpunainen viitta.
Aannettiin ymmärtää, että tsaarin päästä ”pudonneen” kruunun oli ottanut käsiinsä Jumalanäiti ja tästä lähtien hänestä tulee Venäjän valtion hallitseva tsaarinna. Näin ikoni nimettiin nimellä "Державная" ja siitä tuli laajasti kunnioitettu. Myöhemmin havaittiin, että ikoni oli tullut Taivaaseen astumisen -luostarista (Вознесенский монастырь / Voznesensky monastyr) Moskovasta. Vuonna 1812, ennen Napoleonin hyökkäystä, tämä ikoni lähetettiin Kolomskojeen Taivaaseen astumisen kirkkoon turvaan säilytettäväksi. Ilmeisesti unohdettuna ikonia ei sitten koskaan palautettu Moskovaan.
Rukouspalvelus ja akatistos tälle ikonille kirjoitettiin patriarkka Tiihonin (+ 1925) avustuksella. Monia ikonin kopioita kunnioitettiin laajalti kaikkialla Venäjällä, mutta Neuvostoliiton viranomaiset takavarikoivat ne. Rukouspalvelus ja akatiston toimittaminen ikonille oli myös kielletty.
Alkuperäisen ikonin kerrotaan olevan Novodevitšin luostarin museossa Moskovassa, ja kopio on Kazanin Jumalanäidin kirkossa Kolomskojessa. Panakranta-ikonityyppiin kuuluva "Jumalanäiti Valtaistuimella" -ikoni esittää siis Jumalanäidin istumassa valtaistuimella poikansa kanssa.
(lähde: OCA)
Tsaariperheeseen yhteyden vuoksi ikoni on pysyinyt yhtenä arvostetuimmista ikoneista sekä Venäjällä että etenkin Venäjän monarkki- ja emigranttipiireissä. Venäläiset monarkistit uskovat, että ikonin uudelleen ilmestyminen oli osoitus siitä, että Neitsyt Maria oli tyytymätön Venäjään tsaari Nikolai II:n syrjäyttämisestä helmikuun vallankumouksen aikana. He uskovat, että Maria pitää hallitsijan kruunun tallessa, kunnes Romanovien valta on palautettu. Osittain tästäkin syystä tämän ikonin kopioita löytyy nykyisin kaikkialta maailmasta.
(lähde: Wikipedia)