Toiminnot

Arsenie Boca

Kohteesta Ortodoksi.net

Apokalyptinen seinämaalaus Drăgănescun kirkossa. Siitä voi löytää vaikka viitteitä juuri käytävään Ukrainan sotaan.
(Kuva © Pyykkönen)
Isä Arsenie Boca (alkuperäiseltä nimeltään Zian Boca, s. 29.9.1910 Vața de Sus, Hunedoara; k. 29.11.1989 Sinaian luostari) oli romanialainen pappismunkki, teologi ja taiteilija.
Isä Arsenie Boca
(Kuva: Wikipedia)

Isä Arsenie, syntyi Vața [vatsa] de Sus'ssa, Huenodorassa, joka tuolloin, 1910, sijaitsi Itävalta-Unkarissa ja hän sai syntyessään etunimekseen Zian.

Koulutus

Koulua hän kävi Bradin kaupungin kansallisessa ortodoksisessa lyseossa nimeltään Liceul național ortodox „Avram Iancu” ja valmistui sieltä priimuksena 1929. Samana vuonna hän aloitti opiskelunsa Sibiun teologisessa akatemiassa (Academia Teologică din Sibiu), josta valmistui 1933. Hän sai stipendin professori Nicolae Popovocin suosituksesta voidakseen opiskella seuraavaksi kuvataidetta Institutul de Arte Frumoasessa Bukaresissa. Samalla hän kuitenkin opiskeli lääketiedettä lääketieteellisessä tiedekunnassa ja kristillistä mystiikkaa teologisessa tiedekunnassa Bukarestin yliopistossa.

Kun professori Costin Petrescu havaitsi hänen suuren lahjakkuutensa, hän sai maalata kohtauksen 1500-1600-lukujen taitteessa eläneen Valakian, Transsilvanian ja myöhemmin myös Moldavian ruhtinas Mikael Rohkean eli romaniaksi Mihai Viteazun osmanneja vastaan käydyn taistelun maalaukseen Romanian ateneumissa.

Kirkollinen ura

1930-luvun lopulla hänen piispansa Nicolae Bălan lähetti isä Arsenien Athokselle hankkimaan hengellistä kokemusta, mutta myös samalla mahdollisuuksiensa mukaan tuomaan mukanaan Filokalian käsikirjoituksen. 30-luvun puolessa välissä alkoi hänen kirkollinen "uransa": hänet vihittiin ensin alidiakoniksi 1935, diakoniksi 1936 ja papiksi hänet vihki Transsilvanian metropoliitta Nicolae Bălan vuonna 1940, samana vuonna, jolloin hänet oli myös vihitty munkkeuteen Brâncoveanun luostarissa Sâmbăta de Sus'ssa, Brasovin maakunnassa.

Isä Arseniesta tuli luostarin johtaja, igumeni, 1942 ja tässä tehtävässään hän suuresti edesauttoi luostarinsa rakentamista niin ulkoisilta rakenteiltaan kuin hengellisessä sekä kultturillisessa mielessä.

Athoksella vietetyn kolme kuukauden tulksena isä Arsenie aloitti yhdessä entisen Sibiussa olleen opettajansa, Dumitru Stăniloaen, kanssa Filokalian kääntämisen romaniaksi. Filokalia on yksi ortodoksisen maailman kirjallisista helmistä, kokoelma varhaisten kirkkoisien ja luostarien asukkaiden hesykastiseen perinteeseen pohjautuvia kirjoituksia. Filokalia on käännetty myös suomeksi. (kts. Filokalia)

Kommunistien vainot

Kommunistisen hallinnon tultua Romaniaan, isä Arsenieta alettiin vainota viranomaisten ja erityisesti salaisen poliisin, Securitaten, toimesta. Hänet pidätettiin useita ketoja kommunismin vastaisesta toiminnasta ja viimein syrjäytettiin luostarin johdosta ja siirrettiin ensin Prislopin luostariin ja sitten Sinaian luostariin. Häneltä kiellettiin kaikki kirkollinen toiminta munkkina ja kirkon piirissä ja hän joutui jatkuvan valvonnan ja häirinnän alaiseksi.

Hänet suljettiin useita kertoja eri työleireille Brasoviin, Jilavaan, Bukarestiin, Timisoaraan ja Oradeaan. Hänet tuomittiin tuohon aikaan pahimmaksi rangaistukseksi koettuun pakkotyöhön kanavatyömaalle, jossa kuolemat ja sairastumiset olivat jokapäiväisiä tapahtumia.

Syyt pidätyksiin ja kidutuksiin olivat tuohon aikaan poliittisia ja uskonnollisia. Häntä syytettiin mm. kommunisteja vastustavien ihmisten ja ryhmien auttamisesta ja ruokkimisesta Făgăraş-vuorilla sekä erilaisista taloudellisista, keksityistä väärinkäytöksistä.

Maalaukset

Myöhemmin hän sai toimia vain tavallisena työmiehenä, josta saatu taloudellinen turva ja mm. eläke oli olematonta. Vuoden 1945 jälkeen hän istui useita kertoja vankilassa ja oli pakkotyössä työleireillä, mutta vapautui aikanaan ja pääsi elämään "eläkkeellä" kidutuksista ja kaikesta tapahtuneista vammautuneena.

Drăgănescun ortodoksinen kirkko.
(Kuva © Ortodoksi.net)

Turvatakseen niukkaa elantoaan, hän teki mm. maalauksia ja hänen ihmeellisen kauniita ja jopa profeetallisia töitänsä on nähtävissä laajasti mm. melko lähellä Bukarestia (n. 20 km päässä) sijaitsevassa Drăgănescun kirkossa, jossa hän maalasi kirkon lähes kaikki ikonit ja freskot vuosina 1968-1984. Näissä ikoneissa on paljon isä Arsenieen myöhemmin liitettyä ennaltanäkemisen lahjan käyttämistä. Hän on maalannut ikoneihin ja seinämaalauksiin asioita, joista ei niitä maalatessa, 1960-1980-luvuilla ollut vielä tietoa (mm. avaruussukkula [maalasi jo 1968, toteutui 1988], kännykkä ja eräiden pyhien kanonisoiminen - heille on maalattu valmiiksi sädekehät jo kauan ennen heidän kanonisaatiota). Muutonkin ikonien ihmeellinen, salaperäinen kauneus - utuiset, pastellimaiset sävyt, pysäyttävät niitä katselevat ja niiden edessä rukoilevat ihmiset. Myös ikonien aiheet koskettavat syvästi. Monia ajatuksia myös nykypäivästä ja sen menosta tulee mieleen, kun katsoo mm. hänen maalaamiansa ikoneja maailmanlopusta ja apokalypsista.

Yksityiskohta Drăgănescun kirkossa sijaitsevasta seinämaalauksesta, jossa nykyaikainen mies puhuu 1960-luvulla kuvattuun kännykkään

Hänellä oli pieni maalauspaikka Sinaian luostarissa, jossa hän sitten maalasikin aina vuoteen 1984 saakka, jolloin hän jäi kokonaan eläkkeelle. Muutama vuosi tuon jälkeen hän vuonna 1989 kuoli samaisessa Sinaian luostarissa 79-vuotiaana.

Kuolema

Hänet haudattiin omasta pyynnöstään Prilopin luostarin hautausmaalle ja hänen haudastaan on vuosien saatossa muodostunut erittäin suosittu pyhiinvaelluskohde. Vuosittain siellä vierailee 30-40 000 ihmistä. Siksi onkin oletettavaa, että Romanian kirkko mahdollisesti tulee aikanaan kanonisoimaan eli lukemaan isä Arsenien pyhien joukkoon kuuluvaksi.

Kirjalliset työt

Isä Arsenien kirjallisista töistä voi mainita Filokalian käännöstyöhän osallistumisen lisäksi sen, että hän teki käännöksen romaniaksi myös pt. Johannes Siinailaisen Portaista, mutta sitä ei ole jostain syystä kuitenkaan julkaistu. Lisäksi hän käänsi lukuisia pt. Markus Askeetin tekstejä romaniaksi.

Julkisuudessa on puhuttu mahdollisesta välien huononemisesta professori Dumitru Stăniloaen kanssa, koska isä Arsenien nimeä ei ole mainittu Filokalian käännöksien yhteydessä. Asiasta ei kuitenkaan ole olemassa varmaa tietoa.

Isä Arsenielta on julkaistu romaniaksi seuraavat teokset:

  • Cărarea împărăției, ed.îngr. de Zamfira Constantinescu, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Aradului, 1995 (Polku Jumalan valtakuntaan)
  • Lupta duhovnicească, ed.îngr. de Ion Cismileanu, Editura Agaton, Făgăraș, 2009 (Hengellinen taistelu)
  • Trepte spre viețuirea în monahism, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2003 - ISBN 973-85376-6-5 (Askelmat munkkeudessa elämiseen)
  • Cuvinte vii, Deva, 2006 (Elämän sanoja)

Videoita

Internetistä löytyy lukuisia videoita ja muuta materiaalia isä Arseniesta. Tässä kaksi romaniankielstä YouTube-videota:

Elämä kronolgisesti

  • 1910 syntyi Vața de Sus'ssa
  • 1929 valmistui priimuksena lyseosta nimeltään Liceul național ortodox „Avram Iancu”
  • 1933 Sibiun teologisen akatemian absolventti
  • 1933 Opiskelijaksi Bukarestin taideakatemiaan; opiskeli myös lääketiedettä
  • 1935 Vihittiin lukijaksi ja ipodiakoniksi
  • 1936 11. syyskuuta vihittiin diakoniksi (selibaatissa)
  • 1937 Taideakatemian absolventti
  • 1938 Matka Kreikkaan ja Athokselle, paluu 8. kesäkuuta
  • 1939 Pääsiäisviikon perjantaina, elävöittävän lähteen juhlana, munkiksivihkiminen Sâmbata de Sus -luostarissa; ensimmäinen ja vuoden päivät ainoa munkki! (Pian toiseksi tulee Serafim Popescu.)
  • 1941 talvella luostariin alkaa tulla paljon hengellisen avun etsijöitä
  • 1942 pappisvihkimys ja nimitys luostarin johtajaksi
  • 1948 karkotus Prislopin luostariin Hațegin alueelle; luostari muutettiin naisluostariksi, jonka papiksi Arsenie jäi
  • Securitaten pidättämänä ja vankilassa useaan otteeseen vuosina 1950, 1951, 1953, 1955, 1956. Lähes vuoden kanavatyömaalla, jota pidetään pahimpana rangaistuspaikkana.
  • 1959 Prislopin luostarin yhteisö hajotetaan, Arsenieta kielletään toimimasta pappina ja hänet karkotetaan Bukarestiin, jossa hän toimii ikonimaalarina Patriarkaatin ateljeessa ja eri kirkoissa (mm. Pyhän Elefterioksen kirkon apsiksen ikoni, jossa Kristus-lapsi on kuvattu vangin puvussa).
  • 1968-84 Draganescun kirkon maalaus.
  • Viimeisiä vuosinaan Arsenia vetäytyi usein Sinaille, jossa Prislopin sisarilla oli talo. Siinä Arseniella oli kelja ja ateljee.
  • 1989 kuoli Sinailla 28.11. ilmeisesti kahden Securitaten upseerin pahoinpitelemänä. Tuo päivä on ikonoklastikeisari Konstantinos Kopronymoksen aikaisen Pyhittäjämarttyyri Stefanos Uuden muistopäivä. Tämän marttyyriuden Arsenie Boca kuvasi yksityiskohtaisesti Draganescun kirkon alttarin seinämaalauksissa.
  • 2024 kanonisoitiin pyhien joukkoon kuuluvaksi [EDIT 12.7.2024]


Katso myös

Matkat ajoittuvat eri vuosille ja blogijutut ovat tuossa vuosijärjestyksessä, mikä ei kuitenkaan jutujen sisällön osalta noudata isä Arsenien elämää mitenkään kronologisessa järjestyksessä.

Ortodoksi.net / HAP
25.2.2015