Toiminnot

Ero sivun ”Jumalanäiti Ostrobramskaja” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

Rivi 13: Rivi 13:
 
Kuten kaikilla muillakin ikoneilla, myös Ostrobramskaja-ikonilla on oma juhlapäivänsä: ortodoksit juhlivat sitä 26. joulukuuta uuden kalenterin mukaan tai 13. joulukuuta vanhan kalenterin mukaan ja roomalaiskatoliset 14. huhtikuuta.<br>
 
Kuten kaikilla muillakin ikoneilla, myös Ostrobramskaja-ikonilla on oma juhlapäivänsä: ortodoksit juhlivat sitä 26. joulukuuta uuden kalenterin mukaan tai 13. joulukuuta vanhan kalenterin mukaan ja roomalaiskatoliset 14. huhtikuuta.<br>
 
<br>
 
<br>
Ikoni on maalattu temperatyylillö kahdelle yhteen liitetylle laudalle, mitat ovat 1,63 x 2 m, kun taas itse ikonin paksuus on 2 cm. Vuonna 1812 ranskalaiset hyökkääjät tuhosivat sen perusteellisesti, ja vuonna 1829 se kunnostettiin, ja siihen ilmestyi samalla joitain katolisen tyylin innovaatioita. Ikonista, viittausten poistamisen jälkeen, ikonimaalarit löysivät entisöintityötä varten muinaisen slaavikielisen kirjoituksen: ''"Kunnioitettavampi kuin kerubit ja verrattoman loistokkaampi kuin serafit..."''<br>
+
Ikoni on maalattu temperatyylillö kahdelle yhteen liitetylle laudalle, mitat ovat 1,63 x 2 m, kun taas itse ikonin paksuus on 2 cm. Vuonna 1812 ranskalaiset hyökkääjät tuhosivat sen perusteellisesti, ja vuonna 1829 se kunnostettiin, ja siihen ilmestyi samalla joitain katolisen tyylin innovaatioita. Ikonista, viittausten poistamisen jälkeen, ikonimaalarit löysivät entisöintityötä varten muinaisen slaavikielisen kirjoituksen: ''"Kerubeja kunnioitettavampi ja serafeja verrattomasti jalompi..."''<br>
 
<br>
 
<br>
 
Ostrobramskaja-ikoni kuvaa Jumalanäitiä ilman lasta arvokkaissa vaatteissa. Ikonen ikonografinen tyyppi on melko harvinainen, koska siinä näkyy Jumalanäiti ilman Vapahtajaa. Hänen kasvoillaan näemme syvää viisautta, vaatimattomuutta ja puhtautta, autuaalle Neitsyelle ominaisia ​​piirteitä. Ikonissa Neitsyt näkyy vyötäröön asti kuvattuna pää alaspäin painettuna, kädet ristissä, täsmälleen siinä asennossa, jossa Jumalanäiti sai iloisanoman Jumalan Pojan syntymästä, joka oli tapahtuva. Ikonia pidetään perheen kodin, avioliiton ja koko perheen suojelijana. Tästä syystä on ikonista olemassa yksi tulkinta, jonka mukaan Neitsyt Maria esitetään siinä hetkellä, kun Hän tapasi ylienkeli Gabrielin. Tämä selityksen tarkempi osa katosi valitettavasti peruuttamattomasti historiallisten tapahtumien aikana.<br>
 
Ostrobramskaja-ikoni kuvaa Jumalanäitiä ilman lasta arvokkaissa vaatteissa. Ikonen ikonografinen tyyppi on melko harvinainen, koska siinä näkyy Jumalanäiti ilman Vapahtajaa. Hänen kasvoillaan näemme syvää viisautta, vaatimattomuutta ja puhtautta, autuaalle Neitsyelle ominaisia ​​piirteitä. Ikonissa Neitsyt näkyy vyötäröön asti kuvattuna pää alaspäin painettuna, kädet ristissä, täsmälleen siinä asennossa, jossa Jumalanäiti sai iloisanoman Jumalan Pojan syntymästä, joka oli tapahtuva. Ikonia pidetään perheen kodin, avioliiton ja koko perheen suojelijana. Tästä syystä on ikonista olemassa yksi tulkinta, jonka mukaan Neitsyt Maria esitetään siinä hetkellä, kun Hän tapasi ylienkeli Gabrielin. Tämä selityksen tarkempi osa katosi valitettavasti peruuttamattomasti historiallisten tapahtumien aikana.<br>

Versio 9. huhtikuuta 2024 kello 10.32

Jumalanäidin Ostrobramskaja -ikoni on saanut nimensä Liettuan Vilnan kaupungin sisäänkäyntiportin nimestä Vrata zora tai Oštre kapija (venäjäksi: Остраја брама / Ostraja brama). 1500-luvulla kaupungin portit sisälsivät usein erilaisia uskonnollisia esineitä, joiden tarkoituksena oli suojella kaupunkia hyökkäyksiltä ja siunata matkustavia. Kappelissa, joka oli lähellä ns. Aamunkoiton porttia (Врата зоре) - oli ihmeellinen Jumalanäidin ikoni, ja se nimettiin sittemmin siäänkäyntiportin mukaan Ostrobramskajaksi.

Ikonilla on melko monimutkainen historia, sillä se on toistuvasti siirtynyt yksityisestä valtion omistukseen ja päinvastoin. Jonkin ajan kuluttua ikonia alettiin arvostaa suuresti sekä roomalaiskatolilaisten että ortodoksisien piirissä, koska ikoni oli ajoittain jonkin aikaa molempien hallussa. Joten niin ortodoksisit ja roomalaiskatolilaiset arvostavat yhtä lailla tätä ikonia kaikkialla maailmassa.

Ihmeellisen ikonin alkuperästä on useita eri versioita. Erään kertomuksen mukaan ikoni ilmestyi 27. huhtikuuta 1431 Vilnan kaupungissa, nykyisessä Liettuassa, Oštrihin portin linnoituksen aidalle. Toisen version mukaan - tuon ajan hallitsevat ruhtinaat olisivat voineet tuoda tällaisen ikonin vangituilta Krimiltä, Korsunin kaupungista. Kolmas versio kertoo, että ikonin toi Bysantin keisari Palaeologokselle, prinssi Olgerd, joka sai samassa yhteydessä pyhän kasteen.

Vuonna 1655 Vilna oli venäläisten joukkojen miehityksen alla, joka kesti vuoteen 1661 asti. Säilyeen perinnetiedon mukaan ikonin kuljetuksen aikana venäläiset kasakat sieppasivat sen ja veivät ikonin tuntemattomaan paikkaan. Mutta ihmeellisten tapahtumien kautta vuonna 1661 ikoni palautettiin alkuperäiselle paikalleen Vilnan kaupunkiin, mutta tällä kertaa Pyhän Teresan basilikaan.

Vuonna 1671 ikonin yhteydessä tapahtui ensimmäinen ihme, joka liittyi lapsen pelastumieen, minkä jälkeen ihmeitä alkoi tapahtua säännöllisesti ja uskovia kaikkialta maailmasta alkoi tulla kunnioittamaan ikonia. Ikoni selvisi kahdesta tulipalosta, jotka tapahtuivat vuosina 1706 ja 1714. Silloin kaikki ikonin ympärillä paloivat maan tasalle, mutta itse ikoni säilyi molemmissa tulipaloissa. Vuonna 1795 Vilnan kuvernööri antoi asetuksen, jossa kirjoitettiin, että jokaisen Oštrihin portin läpi kulkevan miehen on riisuttava hattunsa osoittaakseen kunnioitusta Vilnan pyhälle ikonille. Myös samalla kaikki kaupankäynti tämän portin edessä kiellettiin syvän kunnioituksen vuoksi pyhää paikkaa kohtaan.

Nykyisin Ostrobramskaja-ikoni on nähtävissä Vilnan kaupungin historiallisessa museossa Oštrihin portin yläpuolella. Nykyään tämä portti on Liettuassa tärkeä maamerkki ja pyhiinvaeltajien suosittu pyhiinvaelluspaikka.

Kuten kaikilla muillakin ikoneilla, myös Ostrobramskaja-ikonilla on oma juhlapäivänsä: ortodoksit juhlivat sitä 26. joulukuuta uuden kalenterin mukaan tai 13. joulukuuta vanhan kalenterin mukaan ja roomalaiskatoliset 14. huhtikuuta.

Ikoni on maalattu temperatyylillö kahdelle yhteen liitetylle laudalle, mitat ovat 1,63 x 2 m, kun taas itse ikonin paksuus on 2 cm. Vuonna 1812 ranskalaiset hyökkääjät tuhosivat sen perusteellisesti, ja vuonna 1829 se kunnostettiin, ja siihen ilmestyi samalla joitain katolisen tyylin innovaatioita. Ikonista, viittausten poistamisen jälkeen, ikonimaalarit löysivät entisöintityötä varten muinaisen slaavikielisen kirjoituksen: "Kerubeja kunnioitettavampi ja serafeja verrattomasti jalompi..."

Ostrobramskaja-ikoni kuvaa Jumalanäitiä ilman lasta arvokkaissa vaatteissa. Ikonen ikonografinen tyyppi on melko harvinainen, koska siinä näkyy Jumalanäiti ilman Vapahtajaa. Hänen kasvoillaan näemme syvää viisautta, vaatimattomuutta ja puhtautta, autuaalle Neitsyelle ominaisia ​​piirteitä. Ikonissa Neitsyt näkyy vyötäröön asti kuvattuna pää alaspäin painettuna, kädet ristissä, täsmälleen siinä asennossa, jossa Jumalanäiti sai iloisanoman Jumalan Pojan syntymästä, joka oli tapahtuva. Ikonia pidetään perheen kodin, avioliiton ja koko perheen suojelijana. Tästä syystä on ikonista olemassa yksi tulkinta, jonka mukaan Neitsyt Maria esitetään siinä hetkellä, kun Hän tapasi ylienkeli Gabrielin. Tämä selityksen tarkempi osa katosi valitettavasti peruuttamattomasti historiallisten tapahtumien aikana.

Jumalanäidin kiiltävä kehä, jonka säteiden välissä näkyvät tähdet ja kuu, saa meidät muistamaan sanat Johanneksen Ilmestyskirjasta, jossa sanotaan: "Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.” (Ilm.12:1) Nyt Jumalanäidin päässä loistaa kaksoiskruunu ja sädekehässä lukemattomia kirkkaita tähtiä, jotka loistavat Hänen kasvoistaan, kun taas hahmo on piilotettu hopeisen riisan taakse. Ikonin alaosassa on hopeinen puolikuu, johon on kaiverrettu puolankielinen rukouskirjoitus. Ikonin edessä palaa jatkuvasti kynttilöitä, jotka tulevat eri puolilta maailmaa lukuisilta eri uskontokuntien kannattajilta.

Tälle Jumalanäidin ikonille osoitettujen rukousten ja rukousten kautta on tapahtunut monia ihmeellisiä parannuksia. Pojan parantuminen puheen kehityksen viivästymisestä hänen äitinsä rukousten kautta Jumalanäidin Ostrobramskaja-ikonin edessä on kirjattu muistiin. Lapsen äiti pyysi, että pieni lapsi paranisi kehitysvammaisuudesta. Äidin vilpitön pyyntö kuultiin, ja lapsi puhui heti monimutkaisin lausein. Uskovan naisen kokema ihme inspiroi toista sairaan lapsen äitiä elämän ja kuoleman välissä rukoilemaan ennen ihmeellistä paranemista. Äidin jatkuvat rukoukset auttoivat sairaan vauvan parantumaan leukemiasta. Myös kadonneiden tai siepattujen lasten vanhemmat, jotka kuulivat ikonin tekemistä ihmeistä, osoittivat rukouksensa Ostrobramskaja-ikonille. Tapauksia, joissa lapset ovat palanneet vanhempiensa luo turvallisesti ja terveenä, on kirjattu heidän vetoomustensa kautta. Näin Ostrobramista kotoisin oleva Jumalanäidin ikoni osoitti apuaan epätoivoisille vanhemmille pelastaessaan lapsensa vastoinkäymisiltä.

Rukous

Oi, Kaikkein Pyhin Neitsyt, Jumalanäiti, Taivaallinen valtiatar! Pelasta ja armahda minua, syntistä palvelijaasi, turhasta herjauksesta, kaikesta kurjuudesta ja hyökkäyksistä ja äkillisestä kuolemasta. Armahda minua vuorokauden jokaisena tuntina, aamulla ja illalla ja suojele minua aina, kun seison tai istun ja kun kaikilla teillä kuljen ja yön tunteina, kun nukun, peitä minut ja suojele minua. Suojele minua, Jumalanäiti, kaikilta vihollisiltani, näkyviltä ja näkymättömiltä, ​​ja kaikilta pahoilta tilanteilta. Joka paikassa ja joka kerta, ole minulle, Äiti, Lempein Kallio, pysyvä ja vahva Esirukoilija. Oi, kaikkein pyhin Jumalanäiti, Neitsyt Maria! Hyväksy kelvoton rukoukseni ja pelasta minut äkilliseltä kuolemasta ja suo minulle ennen loppua tehdä parannus. Ole koko elämäni suojelija, oi Puhtain Äiti! Pelastat minut demoneilta kuoleman hetkellä! Lohdut minua myös kuoleman jälkeen! Pyydämme armoasi, Neitsyt Maria: älä halveksi rukouksiamme ahdingoissamme, vaan vapauta meidät kurjuudesta, Sinä Ainoa Puhdas ja Siunattu!
(lähde: https://svetigora.com/cudotvorna-ikona-majke-bozije-ostrobramska/)

Jumalansynnyttäjän (Jumalanäidin) ikoneja

Jumalanäiti Aerovindus | Jumalanäiti Ahtyrskaja | Jumalanäiti Akatistos | Arapetin (Arabian) Jumalanäiti | Armatian Jumalanäiti | Barskin Jumalanäiti | Belozerskin Jumalanäiti | Betlehemin Jumalanäiti | Jumalanäiti Bogoljubskaja | Devpetepurin Jumalanäiti | Donin Jumalanäiti | Jumalanäiti Ehtymätön malja | Jumalanäiti Eksyneiden lohduttaja | Jumalansynnyttäjä Elävöittävä lähde | Jumalanäiti Ennusmerkki | Fjodorovin Jumalanäiti | Gerbovetsin Jumalanäiti | Georgian Jumalanäiti | Jumalanäiti Grebnevskaja | Jumalanäiti Hukkuvien pelastaja | Imettävä Jumalanäiti | Itkevä Jumalanäiti | Ivironin Jumalanäiti | Jeletsin Jumalanäiti Jerusalemin Jumalanäiti | Jumalanäiti ilmestyy Sergei Radonežilaiselle | Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkuminen | Jumalanäidin ylistys | Jumalanäiti Kaikkien murheellisten ilo | Jumalanäiti Lohduta minua surussani | Kalugan Jumalanäiti | Kasperovin Jumalanäiti | Kazanin Jumalanäiti | Kolmikätinen Jumalanäidin ikoni | Kolotskajan Jumalanäiti | Konevitsan Jumalanäiti | Korsunin Jumalanäiti | Kostrovin Jumalanäiti | Kozelshtshanin Jumalanäiti | Jumalanäiti Kuihtumaton kukka | Kupjatitsin Jumalanäiti | Kärsimyksen Jumalanäiti | Lesnan Jumalanäiti | Mirožin Jumalanäiti | Neitsyt Marian ilmestys | Neitsyt Marian syntymä | Neitsyt Marian temppeliin tuominen | Neamţun Jumalanäiti | Novgorodin Jumalanäiti | Novonikitan Jumalanäiti | Jumalanäiti Nöyrän tuki | Jumalanäiti Oi suuresti ylistetty Äiti | Okonskin Jumalanäiti | Jumalanäiti Olet viinitarha | Jumalanäiti Ostrobramskaja | Palava pensas | Jumalanäiti Parantaja | Jumalanäidin suojelus eli Pokrova | Potšaevin Jumalanäiti | Pyhtitsan Jumalanäiti | Serafim-Divejevon Jumalanäiti | Sitkan Jumalanäiti | Jumalanäiti Siunattu kohtu | Smolenskin Jumalanäiti | Socolan Jumalanäiti | Supraslin Jumalanäiti | Svjatogorskin Jumalanäiti | Tihvinän Jumalanäiti | Tinoksen Jumalanäiti | Tolgan Jumalanäiti | Jumalanäiti Totisesti on kohtuullista | Troitse-Sergijevin Jumalanäiti | Tsilkanin Jumalanäiti | Tširskin Jumalanäiti | Tšuhloman Jumalanäiti | Tulessa ilmestyvä | Ustjužnan Jumalanäiti | Valamolainen Jumalanäiti | Valgetjärven Jumalanäiti | Jumalansynnyttäjä Valtaistuimella | Vladimirin Jumalanäiti | Älä itke minua, äitini |