Toiminnot

Ero sivun ”Moldovan ja Bukovinan luostarit” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

Rivi 6: Rivi 6:
 
Vaikka Romania kuului toisen maailmansodan jälkeisen ajan ns. kommunistimaiden joukkoon, se silti saattoi nauttia maassaan monista kirkollisista vapauksista ja toimia suhteellisen vapaasti jopa osittain valtion taloudellisesti tukemana. Silläkin oli toisin oma hintansa ja sen sai muun muassa Romanian kirkon patriarkka Teoctist kokea Ceausescun vallan romahdettua. Hän joutui eroamaan virastaan, mutta valittiin sitten takaisin Pyhän Synodin toimesta ja myöhemmin pyysi anteeksi kansalta kommunistiajan virheitä.
 
Vaikka Romania kuului toisen maailmansodan jälkeisen ajan ns. kommunistimaiden joukkoon, se silti saattoi nauttia maassaan monista kirkollisista vapauksista ja toimia suhteellisen vapaasti jopa osittain valtion taloudellisesti tukemana. Silläkin oli toisin oma hintansa ja sen sai muun muassa Romanian kirkon patriarkka Teoctist kokea Ceausescun vallan romahdettua. Hän joutui eroamaan virastaan, mutta valittiin sitten takaisin Pyhän Synodin toimesta ja myöhemmin pyysi anteeksi kansalta kommunistiajan virheitä.
  
<swf>Ortodoksi_net_rom_kart.swf</swf>
+
<swf align="right">Ortodoksi_net_rom_kart.swf</swf>
  
 
Romania tulee tulevaisuudessa olemaan monien ortodoksien pyhiinvaelluskohteita. Romanian pohjoisosiin on keskittynyt valtava määrä ortodoksista historiaa ja upeita kirkollisia pyhiinvaelluskohteita. Romaniassa on nykyään yli 400 luostaria. Monessa luostarissa ja kirkossa on jo aloitettu kunnostamistyöt ja työtä tulee riittämään hamaan tulevaisuuteen, mutta jo nyt luostarien valmiudet ottaa vastaa pyhiinvaeltajia ovat melko hyvät ja perinne pitkä.
 
Romania tulee tulevaisuudessa olemaan monien ortodoksien pyhiinvaelluskohteita. Romanian pohjoisosiin on keskittynyt valtava määrä ortodoksista historiaa ja upeita kirkollisia pyhiinvaelluskohteita. Romaniassa on nykyään yli 400 luostaria. Monessa luostarissa ja kirkossa on jo aloitettu kunnostamistyöt ja työtä tulee riittämään hamaan tulevaisuuteen, mutta jo nyt luostarien valmiudet ottaa vastaa pyhiinvaeltajia ovat melko hyvät ja perinne pitkä.

Versio 16. elokuuta 2008 kello 23.39

Moldovan ja Bukovinan luostarit

Romanian ortodoksinen kirkko on vaikutukseltaan suuri kirkko. Vaikka se ei olekaan jäsenmäärältään (n. 19 milj., 87% väestöstä) suurin, sitä voidaan hyvällä syyllä pitää moraalisesti suurimpana paikalliskirkkona. Meille suomalaisille tuo perinteeltään ja elämältään rikas sisarkirkko on jostain syystä jäänyt melko tuntemattomaksi, syynä saattaa olla maan sosialistinen historia ja ns. rautaesirippu kuin myös historialliset syyt: kirkkomme slaavilainen menneisyys ja kreikkalainen nykyisyys.

Vaikka Romania kuului toisen maailmansodan jälkeisen ajan ns. kommunistimaiden joukkoon, se silti saattoi nauttia maassaan monista kirkollisista vapauksista ja toimia suhteellisen vapaasti jopa osittain valtion taloudellisesti tukemana. Silläkin oli toisin oma hintansa ja sen sai muun muassa Romanian kirkon patriarkka Teoctist kokea Ceausescun vallan romahdettua. Hän joutui eroamaan virastaan, mutta valittiin sitten takaisin Pyhän Synodin toimesta ja myöhemmin pyysi anteeksi kansalta kommunistiajan virheitä.

<swf align="right">Ortodoksi_net_rom_kart.swf</swf>

Romania tulee tulevaisuudessa olemaan monien ortodoksien pyhiinvaelluskohteita. Romanian pohjoisosiin on keskittynyt valtava määrä ortodoksista historiaa ja upeita kirkollisia pyhiinvaelluskohteita. Romaniassa on nykyään yli 400 luostaria. Monessa luostarissa ja kirkossa on jo aloitettu kunnostamistyöt ja työtä tulee riittämään hamaan tulevaisuuteen, mutta jo nyt luostarien valmiudet ottaa vastaa pyhiinvaeltajia ovat melko hyvät ja perinne pitkä.

Bukovinan ja Moldovan alueelle sijoittuu monia merkittäviä luostareita. Alueesta kuuleekin käytettävän joskus sanontaa ”luostarisaaristo” vaikkei alue saarilla sijaitsekaan. Romanian luostarit ovat peräisin 1400- ja 1500-luvuilta. Luostareiden kirkkojen ulkoseinät on koristeltu upein freskoin, jotka ovat bysanttilaisen taiteen mestariteoksia. Jokainen luostari on kuuluista omasta erikoisväristään, joka on hallitsevana näissä ulkoikoneissa kuten vihreä Arboressa ja punainen Humorissa.

Ortodoksi net rom koill.jpg

Kaikki nämä luostarit ovat vaikuttavia ortodoksisen historian monumentteja. Niiden historia ja perinteet juontavat kauas kirkkomme historiaan niin Bysantin ajalle kuin sen jälkeisellekin ajalle. Monien luostarien rakentamisaika sijoittuu juuri Bysantin valtakunnan romahtamisen ajoille ja siksi seinämaalauksistakin on nähtävissä tuon ajan kertomuksia mm. Konstantinopolin valtauksesta ja Bysantin keisarin kuolemasta.

Osa kirkon ulkoseinien ikoneista on tuhoutunut pahoin, mutta jäljellä on paljon ikoneja, jotka nähdessään mykistävät kauneudellaan ja vaikuttavuudellaan. Ikoneja kuin myös kirkkojen sisätiloja restauroidaan koko ajan ja työtä tuleekin riittämään tässä työssä pitkäksi aikaa. Monet Pohjois-Romanian luostareista otettiin vuonna 1993 UNESCOn maailmanperintölistalle, mikä osaltaan on auttanut kunnostustöissä.

Petja ja Hannu Pyykkönen


Artikkelisarja Moldavian ja Bucovinan luostareista

Ortodoksi.netissä julkaistaan kevään 2007 aikana artikkelisarja, joka esittelee seuraavia Moldavian ja Bucovinan alueiden luostareita sekä Romanian ortodoksista kulttuuria:

   * Agapia
   * Arbore
   * Bistriţa
   * Dragomirna
   * Golia
   * Humor
   * Johannes Uuden luostari
   * Moldoviţa
   * Neamţ
   * Păngârati
   * Probota
   * Putna
   * Râşca
   * Secu
   * Sihăstria
   * Suceviţa
   * Voroneţ
   * Văratec

Lue myös:

   * Moldavian voievodit 1400-1568
   * Pyhä Ştefan cel Mare