Kirkon historian aikajana
Kohteesta Ortodoksi.net
Versio hetkellä 25. tammikuuta 2010 kello 00.49 – tehnyt Hannu (keskustelu | muokkaukset) (→Nikean kirkolliskokousta edeltänyt aika (100-325))
Versio hetkellä 25. tammikuuta 2010 kello 00.49 – tehnyt Hannu (keskustelu | muokkaukset) (→Nikean kirkolliskokousta edeltänyt aika (100-325))
Kirkon historian aikajanan on laatinut Petja Pyykkönen. Osa vuosiluvuista on viitteellisiä, koska varmaa tietoa varsinkaan varhaisesta historiasta on erittäin vaikea saada. Ehdota muutosta tai lisäystä.
Sisällysluettelo
Uuden testamentin aika
- 27 eKr.-180 jKr. Pax Romana
- 20 eKr. Herodes aloittaa toisen temppelin suuren rakennustyön Jerusalemissa
- 7 eKr.–4eKr. Kristus syntyi Betlehemissä. 14 000 lasta tapetaan.
- 1 Juutalainen apokryfi ”Mooseksen taivaaseenastuminen” kirjoitetaan
- 6 Augustus panee Herodeksen viralta; Samariasta, Juudeasta ja Idumeasta tulee suoran Rooman hallinnon alainen Juudean provinssi, jonka pääkaupunki on Kesareassa; Quirinius saa Syyrian maaherran viran ja panee Juudeassa toimeen väestönlaskennan veronkeräystä varten
- 7–26 Rauhan aika, Juudeassa ja Galileassa on suhteellisen rauhallista
- 18–36 prefekti Valerius Gratus nimittää Kaifaksen juutalaisten ylipapiksi
- 19 Juutalaiset, juutalaiset proselyytit ja astrologit karkotetaan Roomasta
- n. 25-26 Joosef Kihlaaja kuolee
- 26–36 Pontius Pilatus Juudean prefektinä
- 26–29 Johannes Kastaja aloittaa toimintansa "Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuonna" (Luuk. 3:1–2); Jeesuksen kaste (Mark. 1:4–11); Johannes Kastaja pidätetään ja mestataan (Luuk. 3:19–20, Juutalaisten muinaisajat 18.5.2)
- 28–30 Jeesuksen julkinen toiminta, ristiinnaulitseminen
- n. 30 ensimmäisen marttyyrin Stefanoksen kuolema; Paavalin kääntymys Damaskon tiellä (Apt. 9)
Apostolinen aika (33-100)
- n.30-33 Jeesuksen ylösnousemus ja ilmestyminen ihmisille; ensimmäinen helluntai; Jerusalemin kirkko, ensimmäinen kirkko perustetaan, kristittyjä vainotaan (Ap.t. 7:54–8:8)
- 33-70 Ensimmäinen tunnettu kirkko rakennettiin nykyisen Jordanian Rihabin kaupungin läheisyyteen
- 34 Apostoli Pietari perustaa Antiokian seurakunnan
- 35 Nimitystä ”kristitty” käytetään ensimmäisen kerran Antiokiassa
- 37 Joosef Arimatealainen matkustaa Britanniaan, jossa hän rantautuu Glastonburyyn
- 40 Apostoli Barnabas lähetetään Jerusalemista Antiokiaan vahvistamaan seurakuntaa, koska kirkon johtajat pakenivat vainojen vuoksi; Neljäs makkabialaiskirja kirjoitetaan; Simon Pietari kastaa roomalaisen kenturion Corneliuksen, jota pidetään ensimmäisenä pakanakäännynnäisenä (Ap.t. 10)
- 44 Jaakob Sebedeuksen poika teloitetaan Herodes Agrippa I:n käskystä (Ap.t. 12:1–3)
- n. 46–48 Paavali ja Barnabas lähetysmatkalla Kyproksella (Ap.t. 13:4–12)
- 48–99 Paavalin kirjeet kirjoitetaan
- 49 Keisari Claudius ajaa juutalaiset pois Roomasta.
- 49 Apostolien kokous Jerusalemissa, jossa päätetään, ettei ei-juutalaisten tarvitse noudattaa juutalaisten tapoja tullakseen kristityiksi (Ap.t. 15)
- n. 49-52 Paavali lähetysmatka Korinttiin apostoli Silaksen kanssa (Ap.t. 18)
- 50 Pääsiäismellakka Jerusalemissa, 20–30 000 kuolee
- 50 Jesajan taivaaseenastuminen kirjoitetaan
- 52 Apostoli Tuomas saapuu Keralaan Intiaan
- 53-57 Apostoli Paavalin kolmas lähetysmatka
- n. 57 Paavalin viimeinen käynti Jerusalemissa (Ap.t. 21)
- n. 58 Paavali pidätetään ja vangitaan Kesareaan (Ap.t. 25:4)
- n. 60 Paavali saarnaa Roomassa (Ap.t. 28:15–31)
- 62 Apostoli Jaakob, Herran veli kivitetään ylipappi Ananus ben Artanuksen käskystä, Clodius Albinus panee Ananuksen viralta
- 62 Apostoli Andreas ristiinnaulitaan Patraksella
- 64 Rooman palo, Nero syyttää 'kristittyjä', vainot alkavat; varhaisin maininta kristityistä Roomassa (Tacitus); Paavali mestataan (Kol. 1:24, Ef. 3:13, 2 Tim. 4:6–8, 1 Klem. 5:5–7); Pietari ristiinnaulitaan (Joh. 21:18, 1 Piet. 5:13, Origenes)
- 66–73 Juutalaisten kansannousu
- 68 Roomalaiset tuhoavat essealaisen Qumranin yhteisön; Nero tekee itsemurhan
- 69 Ignatios Antiokialaisesta tulee Antiokian kolmas piispa
- 70 Markuksen evankeliumi kirjoitetaan; Jerusalemin ja Herodeksen temppelin tuhoaminen (Uuden Testamentin kirjojen kirjoittamisen ajankohdista on kaksi koulukuntaa, toisen mukaan ne ajoitetaan ajalle 40–96 jaa.)
- 71 Apostoli Markus matkustaa Egyptiin
- n. 75–90 Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot kirjoitetaan
- 80–85 Matteuksen evankeliumi kirjoitetaan
- n. 80-90 Didakhe kirjoitetaan
- 81–96 Johannes tai hänen oppilaansa kirjoittaa Johanneksen ilmestyksen; Domitianuksen vainot
- 98-117 Trajanuksen vainot
- 90 Jamnian kokous (kyseenalaistettu) määrittelee pesäeron juutalaisten ja kristittyjen välillä
- 90–100 Johanneksen evankeliumi ja Johanneksen kirjeet kirjoitetaan
- 100 Apostoli Johannes kuolee
Nikean kirkolliskokousta edeltänyt aika (100-325)
- 107 Ignatios Antiokialainen syötetään leijonille; Jerusalemin toinen piispa Simeon ristiinnaulitaan
- n. 120-220 Apologeettojen aika (Justinos Marttyyri, Aristeides Ateenalainen, Tatianos Assyrialainen, Athenagoras Ateenalainen, Theofilus Antiokialainen, Felix Marcus Minucius, Tertullianus, Kodratos, Meliton Sardeslainen, Apollinaris Claudius
- 124 Apostolit Kodratos ja Aristeides Ateenalainen esittävät apologiat keisari Hadrianukselle Ateenassa.
- 130 Justinos Marttyyrin kääntyminen
- 132-135 Toinen juutalaissota eli Bar Kokhban kapina: suurin osa Palestiinan juutalaisista pakkosiirrettiin valtakunnan muihin osiin. Hadrianus ryhtyi määrätietoisesti vainoamaan juutalaisia ja nimesi Juudean Syria Palaestinaksi ja Jerusalemin Aelia Capitolinaksi.
- 135 Joulusta juhlapäivä Roomassa.
- 140 Pietarin ilmestys (Apokryfi)
- 142-144 Markion Sinopelainen, meni Roomaan ja perusti kirkon, jota myöhemmin kutsuttiin markionismiksi. Julistettiin harhaoppiseksi 144 (tai 147).
- 150 Kreikkalainen egyptiläisten evankeliumi (Nag Hammadi)
- 150 Valentinos (myös Valentinios) oli tunnetuin kristillinen gnostilainen teologi ja valentinolaisuuden perustaja.
- 150 Justinos Marttyyri määrittelee liturgian.
- 155 (tai 160) Polykarpos Smyrnalaisen marttyyrikuolema
- 155 (tai 156) Montanismin alku
- 161-180 Marcus Aureliuksen vainot
- 165 Justinos Marttyyrin marttyyrikuolema
- 166-174 Paavi Soter erotti erillisen vuosittaisen pääsiäisjuhlan viikoittaisten sunnuntaiden lisäksi Krituksen ylösnousemuksen juhlaksi, kvartodesimaanien tilalle.
- 170 (tai 175) Tatianos Assyrialainen kirjoittaa "Diatessaronin", jossa hän harmonisoi neljä kanonista evankeliumitekstiä yhdeksi.
- 170 Muratorin kaanon, varhaisin tunnettu Uuden testamentin kirjojen kaanon.
- 170 (tai 193-211) Simmakos Ebioniitin (Ἐβιωνίτης Σύμμαχος) uusi kreikankielinen käännös Vanhasta Testamentista.
- 175 Paavalin teot (apokryfi)
- 180 Hegesippos kuoli
- 180 Ireneos Lyonilainen kirjoitti “Harhaoppeja vastaan”
- 180 Dyfan Merthyrilaisesta tulee Britannian ensimmäinen marttyyri
- 180-192 Theodotionin kreikankielinen käännös Vanhasta Testamentista.
- 189-198 Kvartodesimaanikiista (Huom! Polykarpos Smyrnalainen ja paavi Anicetus väittelivät asiasta jo 155)
- 190 Pantaenus Aleksandrialainen perusti Aleksandrian katekeettikoulun
- 200 (tai 190-202) Ireneos Lyonilainen kuoli
- pappismarttyyri Haralampos Magnesilainen koki marttyyrikuoleman
- 202-210 Septimius Severuksen vainot
- 203 Perpetua, Felicitas, Revocatus, Saturus ja Saturninus kokevat marttyyrikuoleman Karthagon amfiteatterissa
- 206 kuningas Abgar IX kääntää Edessan kristityksi
- 210 Hippolytos Roomalainen kirjoittaa ”Kaikkien harhaoppien vääräksi osoittaminen” (Philosophumena) ja ”Apostolinen Traditio”, jossa on ensimmäinen tunnettu pappeuteen vihkimisen kuvaus.
- 215 (tai 223) Tertullianus kääntyy montanismiin
- 220 Sextus Julius Africanus kirjoittaa “Chronographiai”, maailman historian vuoteen 217 asti
- 225-250 Didascalia Apostolorum eli Apostolien opetukset, vanhin säilynyt teos kirkkojärjestyksestä kuvaa ajan kirkon elämää
- 227 Origenes aloittaa kirjoittamaan Genesiksen kommentaaria, saa valmiiksi ”Ensimmäisistä prinsiipeistä”
- 232 Heraklas Aleksandrialaisesta tulee Aleksandrian paavi
- 235-238 Keisari Maximinus Thraxin vainot, joissa Hippolytos Roomalainen kokee marttyyrikuoleman
- 240 Dura-Europosissa rakennettiin kirkko
- 240 Origenes kirjoitti heksaplan
- 244 Plotinos perusti neo-platonisen koulun Roomaan, joka vaikutti vielä keskiajan teologeihin
- 246 Pappismarttyyri Paavali Erakko vetäytyy Egyptin erämaahan kilvoittelemaan ja hänestä tulee ensimmäinen kristitty erakko
- 246-247 Kaksi Arabian kirkolliskokousta
- 247 Rooma juhli valtakunnan tuhannetta vuotta, jonka aikana koettiin jakso, jolloin kristittyjen vainot kiristyivät
- 247 Dionysios Aleksandrialaisesta tuli Aleksandrian patriarkka
- 248 Origenes kirjoitti ”Kelsosta vastaan” (Contra Celsum)
- 249-251 Deciuksen vainot
- 255-256 Kolme Karthagon kirkolliskokousta
- 253-260 Valerianuksen vainot
- 258 Keisari Valerianus teloitutti kaikki kristityt piispat, seurakunnanvanhimmat ja diakonit
- 258 Cyprianus Karthagolainen kokee marttyyrikuoleman
- 264 Paavali Samosatalainen ekskommunikoidaan
- 265 Modalistiset monarkianistit käyttivät Kyrenessä termiä homoousios eli yhtä olemusta käytettiin ensimmäisen kerran kuvaamaan Isän ja Pojan suhdetta.
- 265-270 Gregorios Neokesarealainen näkee ensimmäisen tunnetun Jumalansynnyttäjän ilmestyksen
- 270 Antonios Suuri aloittaa luostariliikkeen
- 272 Sabbas Sotajoukkojenjohtajan (Stratelates) ja 70 sotilaan marttyyrikuolema
- 274-275 Keisari Aurelianuksen vainot
- 276 Mani ristiinnaulittiin, manikealaisuuden perustaja
- 283-284 Kosmas ja Damianos Roomalaiset kokevat marttyyrikuoleman
- 284 Andreas Sotajoukkojenjohtaja (Stratelates) ja 2593 hänen kanssaan sotilastaan kokivat marttyyrikuoleman. Koptikirkon marttyyrien muistokalenteri alkaa tästä päivästä, ollen päivä yksi.
- 285 Antonios Suuri pakenee erämaahan elämään rukouksessa
- 293-305 Diocletianuksen vainot
- 301 Gregorios Armenialainen käännyttää kuningas Tiridates I kristinuskoon. Armenia ottaa kristinuskon ensimmäisenä valtionuskonnoksi.
- 302 Nikomediassa surmataan 20 000 kristittyä
- 303-312 Diocletianuksen ja Galeriuksen vainot, joita kutsutaan myös Suureksi Vainoksi. Näissä kuoli myös suurmarttyyri Georgios Voittaja
- 305 Panteleimon Parantaja ja Katariina Aleksandrialainen kokivat marttyyrikuoleman
- 305-311 Lactantius kirjoitti ”Divinae institutiones” (Uskonoppi), ensimmäinen systemaattinen latinankielinen selostus kristillisestä teologiasta
- 306 Demetrios Mirhanvuodattaja koki marttyyrikuoleman
- 306 Elviran synodi Espanjassa vaatii pidättäväisyyttä koko papistolta, ankaria rangaistuksia uskosta luopumisesta ja aviorikoksesta
- 311 Keisari Galerius antaa suvaitsevaisuusediktin lopettaen vainot hänen osassaan valtakuntaa
- 311 Donatistit kapinoivat Karthagossa
- 312 Konstantinos Suuri saa näyn. Milviuksen sillan taistelu, jonka jälkeen Konstantinos on läntisen osan keisari.
- 312 Lukianos Antiokialainen koki marttyyrikuoleman
- 313 Milanon edikti, Konstantinos ja Licinius päättävät kristittyjen vainot
- 314 Ancyran kirkolliskokous ja Arlesin kirkolliskokous, jossa tuomitaan donatismi.
- 314–340 Eusebius Kesarealainen kirjoittaa Kirkkohistorian
- 315 Neokesarean kirkolliskokous
- 316 Lactantius kirjoittaa ”De Mortibus Persecutorum”, jossa kerrotaan vainoista
- 318 Athanasios Suuren teos ”Inkarnaatiosta” julkaistaan, vaikuttaen areiolaisuuden tuomitsemiseen
- 320 (tai 318) Pakhomios Suuri perusti ensimmäisen muureilla ympäröidyn luostarin Egyptin Tabannesiin, Nag Hammadin kaupungin lähelle.
- 321 Konstantinos Suuri julistaa sunnuntain viralliseksi lepopäiväksi
- 324 Konstantinos Suuri voittaa Licinuksen ja hänestä tulee koko valtakunnan keisari
Kirkolliskokousten aika (325-787)
kesken
Bysantin aika (787-1453)
kesken
Kansalliskirkkojen aika 1453->
kesken
Vallankumousten ja Diasporan aika 1917->
kesken