Toiminnot

Ero sivun ”Kuolema” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Ak: Ohjaus sivulle Kuoleman kohdatessa)
 
Rivi 1: Rivi 1:
#REDIRECT [[Kuoleman kohdatessa]]
+
[[Kuva:Krobu02.jpg|thumb|300 px|<center>Grobu ja puuristejä [[Uuden Valamon luostari|Valamon luostarin]] hautausmaalla.<br><small>(''kuva: &copy; Hannu Pyykkönen'')</small></center>]]
 +
[[Kuva:Kristuksen hautaus01.jpg|thumb|300 px|<center>Kristuksen hautaus.<br><small>(''kuva: &copy; Pyykkönen'')</small></center>]]
 +
[[Kuva:Kristus ylosnoussut01.jpg|thumb|300 px|<center>Ylösnoussut Kristus.<br><small>(''kuva: &copy; Pyykkönen'')</small></center>]]
 +
== Kuolema osana elämää ==
 +
* [[Kuoleman muistaminen]], [[Johannes Apamealainen]], suomennos munkki Serafim - Syyrialaisten mystikkojen opetuksia.
 +
* [[Miksi Jumala sallii kärsimyksen ja kuoleman (opetuspuhe)]], Isä Georgi Petrovitš Tšistjakov, käännös nimimerkki Liisu - Missä on Jumala? Laskeutuminen tuonelaan. Miksi Jumala sallii kärsimyksen ja kuoleman? Moskovalaisen papin muistiinpanoja.
 +
 
 +
== Kuoleman kohdatessa ==
 +
* [[Saattohoito ja arvokas kuolema (opetuspuhe)]], isä [[Andrei Verikov]] - Saattohoito ja arvokas kuolema ovat luonnollisesti tärkeitä asioita ja niiden tulisi olla itsestäänselvyyksiä. Kirkon kannalta ihmistä saatetaan rukouksin jokaisessa elämän vaiheessa. On enemmänkin ihmisestä itsestään kiinni, haluaako hän ottaa Kristuksen saattajakseen...
 +
* [[Kuoleman kohdatessa]] - Arkku ja muut hankinnat, ruumiinsiunaus, jäähyväiset, kirkosta haudalle, esirukous, hautaristi.
 +
* [[Grobu]] - Pohjois-Venäjällä ja Karjalassa tavattava puusta rakennettu pientä majaa muistuttava hautamuistomerkki...
 +
 
 +
== Kuoleman jälkeinen elämä ==
 +
* [[Kuoleman jälkeisestä elämästä (opetuspuhe)]], isä [[Andrei Verikov]] - Jos mietimme kuoleman juuria, niin suora vastaus löytyy luomiskertomuksesta ja syntiinlankeemuksesta. Jumala on elämä ja ihmisen paikka oli olla Jumalan yhteydessä. Ihminen kuitenkin omasta vapaasta tahdostaan valitsi vaihtoehdon, joka vei hänet pois Jumalan yhteydestä, jolloin hän myös tuli kuolevaiseksi. Ihminen valitsi katoavaisuuden katoamattoman sijaan. Kysymys ei ollut niinkään siitä, että Jumala rankaisi ihmistä kuolemalla, vaan siitä, että ihminen itse asetti itsensä kuoleman alaiseksi käännyttyään pois Jumalasta...
 +
* [[Sielun kuolemanjälkeinen olotila]], isä Dimitri Pádalka - Mitä sanoo ortodoksinen uskonoppi sielun kuolemanjälkeisestä olotilasta?
 +
* [[Kristuksen kärsimyksestä ja ylösnousemisesta (opetuspuhe)]], isä [[Andrei Verikov]] - Maalliset ja turhat asiat tulisi jättää taka-alalle ja keskittyä hengellisesti ja pelastuksen kannalta tärkeisiin asioihin.
 +
* [[Ylösnousemus: kaksinkertainen ovi ikuisuuteen]], [[Kyros Edessalainen]], suomennos munkki Serafim - Syyrialaisten mystikkojen opetuksia
 +
 
 +
== Vainajien muistelu ==
 +
* [[Kuolema ja vainajien muisteluperinne (opetuspuhe)]], isä [[Andrei Verikov]] - Kuolema ja vainajien muisteluperinne ortodoksisessa kirkossa. Millä tavoin Kirkko sitten saattaa ihmistä viimeiselle matkalle, tästä ajasta iankaikkisuuteen? Mitä Pyhän Hengen herjaaminen sitten tarkoittaa?
 +
* [[Vainajien muistelu]] - Ortodoksisessa kirkossa on kaksi hieman erilaista vainajien muistopalvelusta: panihida ja parastaasi...
 +
* [[Parastaasi (opetuspuhe)]], Mitro Repo - Parastas-termi tarkoittaa niin vainajan esillepanemista kuin myös sen vierellä seisomista. Termillä tarkoitetaan muistojumalanpalvelusta, johon kuuluu valmistava ehtoopalvelusosa kuin myös kokonainen aamupalvelusosa. Kun parastas toimitetaan juuri kuolleen vainajan äärellä se on ikään kuin varsinainen hautaustoimitus, joka päättyy riemulliseen liturgiaan, kuolemattomuuden ateriaan. Kun parastas toimitetaan jo haudatun sielurukouksena, sitä voi pitää täydellisempänä panihidana...
 +
* [[Koliva]] - on muisteluvehnä ja joskus käytetään myös nimitystä muistelupuuro. Koliva siunataan ortodoksisissa kirkoissa yleisinä vainajien muistelupäivinä tai joskus myös vainajien muistoksi toimitettavan palveluksen, panihidan jälkeen...
 +
* [[Dimitrin suovattu (opetuspuhe)]], Mitro Repo - Aina uudestaan ja uudestaan saan palautetta suurelta yleisöltä siitä, kuinka kaunis ortodoksinen hautaustoimitus onkaan. Se koetaan yli kirkkokuntien ja jopa eri uskontojen rajojen niin lohduttavaksi ja intiimiksi...
 +
 
 +
== Pyhiä toimituksia ==
 +
 
 +
* [[Akatistos kuolonuneen nukkuneiden puolesta]]
 +
* [[Maallikon hautaus]]
 +
* [[Pappisvainajan siunaus]]
 +
* [[Hautauspalvelus]]
 +
* [[Pyhän kasteen toimitus kuolemanvaarassa olevalle lapselle]]
 +
* [[Esirukous vainajan puolesta]]
 +
* [[Vainajain muistolauantain teksti]]
 +
* [[Kanoni edesmenneen puolesta]]
 +
 
 +
== Kirjallisuutta ==
 +
 
 +
* [[Matti Sidoroff]] (toim.): [[Matka tuonilmaisiin (kirja)]]
 +
* [[Kallistos Ware]]: [[Sisäinen valtakunta (kirja)]]
 +
* [[Aleksei Osipov]]: [[Kuolemanjälkeinen elämä (kirja)]]
 +
* [[Dimitri Pádalka]]: [[Ortodoksisen kirkon uskonoppi (kirja)]]
 +
* [[Konstantinos Kavarnos]]: [[Ortodoksinen opetus kuolemanjälkeisestä elämästä (kirja)]]
 +
 
 +
[[Luokka:Uskonoppi]]

Versio 8. tammikuuta 2012 kello 21.36

Grobu ja puuristejä Valamon luostarin hautausmaalla.
(kuva: © Hannu Pyykkönen)
Kristuksen hautaus.
(kuva: © Pyykkönen)
Ylösnoussut Kristus.
(kuva: © Pyykkönen)

Kuolema osana elämää

Kuoleman kohdatessa

  • Saattohoito ja arvokas kuolema (opetuspuhe), isä Andrei Verikov - Saattohoito ja arvokas kuolema ovat luonnollisesti tärkeitä asioita ja niiden tulisi olla itsestäänselvyyksiä. Kirkon kannalta ihmistä saatetaan rukouksin jokaisessa elämän vaiheessa. On enemmänkin ihmisestä itsestään kiinni, haluaako hän ottaa Kristuksen saattajakseen...
  • Kuoleman kohdatessa - Arkku ja muut hankinnat, ruumiinsiunaus, jäähyväiset, kirkosta haudalle, esirukous, hautaristi.
  • Grobu - Pohjois-Venäjällä ja Karjalassa tavattava puusta rakennettu pientä majaa muistuttava hautamuistomerkki...

Kuoleman jälkeinen elämä

Vainajien muistelu

  • Kuolema ja vainajien muisteluperinne (opetuspuhe), isä Andrei Verikov - Kuolema ja vainajien muisteluperinne ortodoksisessa kirkossa. Millä tavoin Kirkko sitten saattaa ihmistä viimeiselle matkalle, tästä ajasta iankaikkisuuteen? Mitä Pyhän Hengen herjaaminen sitten tarkoittaa?
  • Vainajien muistelu - Ortodoksisessa kirkossa on kaksi hieman erilaista vainajien muistopalvelusta: panihida ja parastaasi...
  • Parastaasi (opetuspuhe), Mitro Repo - Parastas-termi tarkoittaa niin vainajan esillepanemista kuin myös sen vierellä seisomista. Termillä tarkoitetaan muistojumalanpalvelusta, johon kuuluu valmistava ehtoopalvelusosa kuin myös kokonainen aamupalvelusosa. Kun parastas toimitetaan juuri kuolleen vainajan äärellä se on ikään kuin varsinainen hautaustoimitus, joka päättyy riemulliseen liturgiaan, kuolemattomuuden ateriaan. Kun parastas toimitetaan jo haudatun sielurukouksena, sitä voi pitää täydellisempänä panihidana...
  • Koliva - on muisteluvehnä ja joskus käytetään myös nimitystä muistelupuuro. Koliva siunataan ortodoksisissa kirkoissa yleisinä vainajien muistelupäivinä tai joskus myös vainajien muistoksi toimitettavan palveluksen, panihidan jälkeen...
  • Dimitrin suovattu (opetuspuhe), Mitro Repo - Aina uudestaan ja uudestaan saan palautetta suurelta yleisöltä siitä, kuinka kaunis ortodoksinen hautaustoimitus onkaan. Se koetaan yli kirkkokuntien ja jopa eri uskontojen rajojen niin lohduttavaksi ja intiimiksi...

Pyhiä toimituksia

Kirjallisuutta